0

SAAB 99/900 hydrogenmotor

spurt 2020-09-09 12:44:18 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.
Jeg er en 62 år gammel tungbilsjåfør og har sett og opplevd "endel.." Det er en ting som jeg undrer på i disse "el-bil tider".

For 35-40-ish år siden var det et innslag på NRK Dagsrevyen fra ei bilutstilling, jeg husker ikke hvor. Der viste SAAB fram en 99/900 (er ikke helt sikker på mod.) med HYDROGENMOTOR. Dette var jo en kolossal nyhet på den tiden, da det kun var bensin/diesel/gass som var drivftoff som ble solgt "over disk". Den stolte svensken som demonstrerte nyvinningen, hadde motoren gående på SAABen og sto bak bilen sammen med reporteren av innslaget. Der sto de og drakk av vannglass, som de holdt under eksosrøret/vannrøret som leverte rent vann fra motoren.

Hvor ble det av denne motoren? Dette var jo framtidsmotoren som "ALLE" bilmodeller ville bli utrustet med.

Ble prosjektet slaktet, da dette ville jo sparke benene under verdensøkonomien i mange land (oljepris/velferd/oljefond..) Norge innbefattet? Oljeselskaper har jo egeninteresse i bilfabrikker og har aksjeposter etter dette. Var det oljekompaniene som dro ut pluggen for SAABs prosjekt?

Det har være HELT stille siden den bilutstillingen med hydrogenSAABen.. Jeg har googlet og lett, men finner intet.

Har du et svar?

Jeg er SAAB-fan og har hatt 5-6 stk. fra 96 V4 til 900 turbo og er nyskjerrig på framtida..

Hilsen Per B. Jakobsen Vognmann

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-09 17:55:31 +0100

At det nok er en ikke ubetydelig lobbyvirksomhet for å hindre utvikling av alternativer til bensin- og diesel, har du nok helt rett i, dog var nok ikke disse tidlige konseptbilene helt "fremtiden". Å konvertere en motor til å gå på en hvilken som helst brennbar gass er prinispalt enkelt, egentlig ikke mer problematisk å kjøre på hydrogen enn propan. Det har vi gjort en stund, og det skulle ikke fordundre meg om det prosjektet du nevner, var et samarbeidsprosjekt med GM. At SAAB var forut for sin tid er det ikke tvil om, forferdelig trist at det gikk som det gikk.

Men, tilbake til dette med hydrogen: det som bremser for hydrogen i dag, er først og fremst at det går ganske så mye energi til for å fremstille gassen. Det blir litt sånn "oljesand" av det, du må putte inn en tønne energi for å få to tønner ut. Det gjør noe med lønnsomheten, og det gjør at det egentlig ikke er så "grønt" som hydrogenfansen vil ha det til. At oljelobbyen helt sikkert gjør det de kan for å bremse utviklingen av nye produksjonsmetoder, gjør det ikke bedre.

Det som forundrer meg, er at både miljøfrikene og politikerne ser en annen vei når noen ymter frempå om at batteripakkene i elbiler, for ikke å snakke om strømnmen som puttes på "tanken", de facto genererer betydelige utslipp. Regnestykket som sier at en diesel-Mercedes kan kjøres 600.000 km før den matcher utslippene fra produksjonen av en skarve Tesla X, er korrekt. Men det liker ikke elbilfansen å snakke om. Jeg tenker at det ville vært fornuftig å tenke litt Ole Brumm her, og ha sterkere fokus på å utvikle bedre metoder for hydrogenproduksjon, og ikke minst: finne løsninger på logistikkproblematikken: det har seg jo sånn at hydrogen smeller noe forferdlig om det går galt, det er liksom litt dumt med en energibærer som er såpass eksplosiv. Dette kan løses på flere måter, men i dag er tydeligvis elbiler det eneste saligjørende. Ellers trampeklapp og diplom til en sann SAAB-entusiast, måtte du ha mye glede av bilene dine i årene fremover!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar