0

Kontrakt spørsmål?

spurt 2020-09-07 12:23:51 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Kjøpte en toyota av et bruktbilfirma på kontakten står det at bilen er solgt i kommisjon og derfor ingen reklamasjon har hatt endel ting som ikke ble opplyst før kjøp som er galt med bilen sender han en melding og får bare beskjed om at han ikke har noe med det siden den er solgt for en kunde, han gidder ikke en gang å ordne at en bombrikke fortsatt står reg, på bilen jeg vet ikke hvem tidligere eier er og får ikke navnet av selger er det riktig at han ikke har noe med reklamasjon å gjøre? han har skrevet det i kontrakten men firmaet har vel fortsatt noe ansvar her?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-09 09:00:36 +0100

På forbrukerrådets nettsider finner du grei informsjon om slike forhold, ta en titt og skaff deg oversikt over klagemulighetene og fremgangsmåten: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Har du spesifikke spørsmål som du ikke finner svar på der, ta gjerne en telefon til forbrukerrådet, her: https://www.forbrukerradet.no/kontakt...

Når du føler at du har oversiktien sånn nogenlunde over veien videre, setter du opp en punktvis liste over det du er misfornøyd med, og tar kontakt med selger, gjerne pr telefon, men da følger du opp med en skriftlig henvendelse i ettertid der du viser til "hyggelig" telefonsamtale, innholdet i samtalen i store trekk og smørbrødlista med problemer som du selvfølgelig har lest opp. Altanernativt sender du en skriftlig henvendelse først og ringer eller oppsøker selger i ettertid, whatever du finner mest praktisk. Poenget er å ha sporbar dokumentasjon på at du virkelig har hatt kontakt med selger, om det skulle være snakk om såvidt kostbare feil og mangler at det blir aktuelt å forfølge saken videre. Men...som alltid....for alle praktiske hensyn...det beste er å finne frem til gode løsninger for begge parter gjennom positiv, konstruktiv dialog. Det økonomiske forholdet skal bikke 100.000 for at det skal være noe poeng i å bruke advokat.

Kontraktforholdet kan du imidlertid innhente en vurdering av, via det være seg forbrukerrådet eller f.ex NAF og/eller en juridisk samarbeidsparner lokalt. Både NAF, KNA og MA har samarbeidende advokater som kan disse tingene, og de fleste gir et fritt rettsråd om du har et godt forberedt spørsmål. Ha i bakhodet til "neste gang" at NAF-medlemskap uten veihjelp er veldig greit å ha i slike situasjoner! Veihjelp har du som regel så alikevel vanligvis inkludert i din kaskoforsikring.

The Bottom Line er at det her likevel kan synes som om det nok er forrige eier som er den egentlig selgeren. Dessverre ikke uvanlig, og ja, firmaet kan i stor grad toe sine hender og vende det døve øret til. Men du har uansett klart definerte rettigheter, dog forskjellige sett av lover og regler som gjelder for hhv privatkjøp vs en proffesjonell part. Ja, du er noe bedre beskyttet overfor en proffesjonell aktør, men i Norge er også privat salg relativt godt regulert. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar