0

Volvo xc60 2008

spurt 2020-09-07 10:17:50 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, har en 2009-modell XC 60 som jeg kjøpte i fjor. 180000km. Bilen maser om service, har fått prisoverslag på intervallservice: Beskrivelse: Service biler over 6 år Programvare styreenheter nedlasting De-mo deksel, rengj frontrute koll. kamera
Skifte støvfilter kupé
Skifte luftfilter
Skifte brenselfilter
Skifte kamaksel- og hjelpeaggregatrem
Skifte remspenner og løpehjul for hjelperem

Prisoverslag 13678kr.

Det synes jeg var innmari dyrt. Fikk beskjed om at registerreim alene koster 6000kr.

Spm er om det er nødvendig å skifte registerreim, og om man bør gjøre dette på merkeverksted (som bilia som har gitt meg prisoverslag), eller om det kan gjøres på andre verksteder? Spm 2: hvis registerreim koster 6000, koster det andre overnevnte 7778kr (skifte luftfilter, brenselfilter ++). Er det nødvendig å gjøre alt dette?

Mvh Thor

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-07 10:58:25 +0200

Hei på deg! Service på bil er dyrt. Det er ikke vanskelig å være enig i det. Men det er også viktig å få gjort. Dette er jo forbyggende både for driftssikkerhet og ikke minst med tanke på sikkerhet. Dette er også noe man absolutt må budsjettere med i bilholdet – sammen med evt. lån og avdrag. Det virker som mange nordmenn får den overraskelsen når de oppdager at de må ha service og at det koster penger.

Men for all del. Jeg forstår at man kan få bakoversveis av prisene innimellom …

Spørsmål 1: Sjekk i bilens historikk når registerreimen ble byttet sist. Om det er for tidlig med tanke på alder og kilometer å bytte denne igjen nå, da kan du vente. Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale å bytte den. Det motsatte kan nemlig bli veldig dyrt.

Spørsmål 2: Det er selvfølgelig ikke tvingende nødvendig å bytte noe av dette. Du bestemmer selv hva du vil ha byttet. Men frister det å stå på fjellet midtvinters med tett dieselfilter for at det ikke ble byttet. Eller ha dårlig effekt i varmeapparatet på grunn av tett kupefilter, eller unødig høyt dieselforbruk på grunn av tett luftfilter?

Dette er ting som jeg mener bør gjøres, men igjen; du bestemmer selv hva du ønsker utført. Jeg vil også anbefale deg å sjekke priser hos flere ulike aktører her. Det viser seg at prisene kan variere ganske mye fra verksted til verksted. Jeg vil tro du kan få gjort dette rimeligere hos en av de frittstående verkstedkjedene. De har både lavere timepris og bruker uoriginale deler som også er rimeligere.

Ønsker deg lykke til med både bil og service!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-08 20:36:16 +0200

Trampeklapp for kloke ord fra Benny, et fornuftig vedlikeholdsregime er nøkkelen til at bilholdet skal bli en positiv opplevelse! Det eneste jeg kan tilføye, er at du ALLTID skal benytte et autorisert verksted, og som Benny sier, frittstående verksteder har lavere timepris og betydelig lavere priser på deler og rekvisita. Nei, det står ikke "Volvo" utenpå pakningen delene ligger i, men i mange tilfeller dreier det seg om likeverdige deler, det kan til og med være identiske deler fra samme leverandør i en eske det står f.ex "Bosch" på. Du har gjerne bekjente som kan gi deg råd om et velrenommert verksted, ellers skal man ikke glemme at Volvo er en bestselger i Sverige, når corona-sirkuset en gang er over, er det ganske så greit å kombinere en mini-ferie og service på bilen hos Søta Bror, ikke minst når du har en feiende flott Volvo!

Mhp prisen: jeg ser service og vedlikehold, herunder understellsbehandling, som en investering. Kostnadene pr dag eller pr kilometer for den sakens skyld, blir egentlig helt ålright. Du trenger f.ex ikke å bytte registerreim spesielt ofte, samtidig er dette en av de tingene der intervallene SKAL overholdes, med trykk på "skal". Likelees er oljeskift med filterbytte på motoren en kritisk faktor, spesielt med dieselmotorer. Uavhengig av eventuelt "lonfglifeprogram", man skifter olje hver 15.000 km, maks 20.000 om man har et kjøremønster med mye langkjøring. Ja, det koster litt, men olja er ikke det du skal spare på! Dessuten...om det er hos Volvo som hos minst en håndfull andre merkeverksteder....på merkeverkstedet koster olja lett 700 kroner literen! Forstå det den som kan, mens du kanhende ikke betaler mer enn 200 spenn for literen ved et uavhengig verksted. Da er det problemfritt å skifte olje til mer fornuftige intervaller! Vær også ops på oljeskiftintervallene for firehjulstrekk og eventuelt på girkassa.

The Bottom Line er at den gullrekka med punkter du ramser opp ser helt grei og fornuftig ut, jeg kan bare love deg at kostnadene ved å la humla suse og "spare" ved å drøye serviceintervervallene raskt kan vippe selv det mest robuste familiebudsjett av pinnen! Ta f.ex dette med drivstoff-filteret: Det er en grunn til at det er satt et intervall her: ut over partikler og snafs generelt skal drivstoff-filteret samle opp vannperler i drivstoffet. Når det går tett, blir undertrykket lett så kraftig i den passasjen som er igjen, at vannperlene suges tvers gjennom og tar rotta på både dyser og andre vitale deler. Tro meg, det vil du ikke oppleve, det kan bli knalldyrt! Det er heller ikke spesielt kjekt å miste trekk-kraft eller sogar få full motorstopp! Legg ti lat dette med å bytte luftfilter også er en fornuftig ting: et tett luftfilter gir ikke bare økt forbruk, det kan også ta rotta på luftmengdesensoren. Ikke den dyreste delen å skifte, men noe kynisk sagt: ta vare på bilen og den tar vare på deg! Etablert et godt kundeforhold til et velrenommert uavhengig verksted og sørg for ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar