Alle motorer bruker olje i større eller mindre grad, om du ikke har en eldre engelsk bil med automatisk understellsbehandling snakker vi om olje som lekker inn i forbrenningskammeret gjennom stempelringer eller ventiltetningsringene. Noen biler er mindre tette enn andre, og en boxermotor er konstruksjonsmessig betinget helt perfekt for denne sorten lekkasje. Normalt sett merker vi ikke veldig mye til at bilene våre forbruker litt olje mellom oljeskiftene: olje tar opp vann, og vann kommer inn i motoren enten vi vil eller ikke, først og fremst i form av kondens. Det kamuflerer en liten del av oljeforbruket, mao merker vi ikke stort til det. På mine dieselbrennere opp gjennom åra har jeg sjelden hatt behov for å etterfylle olje, selv ikke etter noen tusen kilometer med kjøring i nasjoner med et noe mer heftig tempo i trafikken enn her hjemme.
Men, det er et stort men her: de fleste produsenter sier at oljeforbruk opp til en liter på 1000 km er helt greit, altså innafor normalen. Det kan vi like eller ikke like, men i virkelighetens verden er det slett ikke uvanlig at en del av bilene bruker både en halv og sogar en hel liter på 1000 km. En liter er omtrent det som utgjør forskjellen fra maksnivået på peilepinnen til minimumsnivået. Med et typisk oljeskiftintervall på 15000 km innebærer dette at det er "innafor" å etterfylle 15 -femten liter dyr olje - før det igjen er på tide å skifte olja! Jeg må innrømme at dersom jeg hadde hatt et slikt oljeforbruk, ville jeg gitt beng i "oljeskift", jeg hadde bare skifta filter i dann og vann! Nå skriver du ikke noe om hvor mye det potensielle kjøpsobjektet bruker, men jeg vil anta at selgeren sier at bilen har "litt" oljeforbruk, og uavhengig av hva man ellers måtte mene, før du løper og kjøper, vær klar over at vi alle har en tendens til å minimalisere slike ting om vi står i selgerens sted!
The Bottom Line er at Subaru aldri har hatt verdens beste motorer, tvert om. Dersom prisen er grei og du ellers har en grei økonomi, vil ikke et eventuelt motorbytte være noen stor katastrofe, gitt at bilen ellers er i god stand. For min del ville jeg nok vært litt mer skeptisk og undersøkt bilen litt grundigere om ordene "LITT" og "OLJEFORBRUK" ble nevnt, om så bare i en bisetning! Noe kynisk sett, for meg ville det ikke vært aktuelt å kjøpe en bil der oljeforbruket er såvidt høyt at det er tema fra selgers side. Men for å gi selgeren litt kredit her: det kan også være en ærlig mann som nevner det han vet om av potensielle problemer, om de er aldri så ubetydelige. Mitt stalltips, om du ikke går videre og heller kjøper en bil med konsenvensjonell motor, er gruindig prøvekjøring og ikke minst, en aldri så liten "prostatasjekk" med fingern' i eksosrøret. Høres litt banan ut, men dersom du får assosasjoner med en eldre dieselbil når du sjekker fingeren etterpå, ja ... (more)