0

Toyota Avensis 2l diesel

spurt 2020-08-31 19:21:38 +0200

anonym bruker

Anonym

Hva kan årsaken være til at min Toyota dieselmotor mister dragkraft i i lange stigninger.. Den holder koken en kort stund feks 80 kmt. Men dabber av etterhvert og må gire til 3dje og 2dre gir for å ha litt trekk kraft. Får ikke turtall over 2000 omdr. På flat vei virker alt normalt. Den har vært på verksted for sjekk av alle mulige tenkelige feil og diagnostisering. Det eneste konkrete funn er at kompresjinen som skal være minimum 22 kun har verdi 21. Det sier meg ingen ting. Men kan det være årsaken...?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-01 19:40:46 +0200

Jeg har opplevd lignende symptomer i to situasjoner: den ene var med min Passat B2 1.6D som hadde en brent eksosventil. Motoren hadde en ytelse på fantastiske 54 hk, men den klarte vanligvis fint å trekke et tonn slep. Men denne eksosventilen som koksa ned med jevne mellomrom, medførte at jeg måtte gire ned til både tredje og andre gir opp Drangsdalen i Rogaland, det var liksom ikke helt som det pleide å være! Den andre greia som gir et slikt symptom, er fis tett dieselfilter. Det kan skje av flere årsaker, enten filteret har stått litt vel lenge uten å bli skiftet, eller fordi man har gjort noe dumt - f.ex kjørt på noe man ikke burde ha kjørt på.

Nå kan vi vel direkt utelukke både brente ventiler og dette med å kjøre på frityrfett med din feiende flotte Toyota, men i farta tenker jeg på et Kinder-egg med følgende muligheter: delvis tett DPF, turbofeil eller rett og slett tett dieselfilter. Jeg ville sjekka det siste først, er det lenge siden du skifta dieselfilter sist? Med "lenge" tenker jeg på 60.000+. En defekt luftmengdesensor kan også gi redusert trekkkraft, også dette er relativt billig sammenlignet med DPF hhv turbofeil. Dersom du ikke har skiftet luftfilter på en stund, har det også en lei tendens til å oppstå problemer med luftmengdesensoren - nå tipper jeg litt - men jeg tenke jo at også Toyota må ha en slik sensor - som mine kjære Volkebokser. Men dette gir vanligvis det vi kan kalle "noe" redusert trekkkraft, ikke så dramatisk som det du beskriver.

Om du ikke kommer noen vei med de to enkleste tingene her, ville jeg tatt et ord med et Toyota-verksted, eventuelt et uavhengig, autorisert verksted en gang til. Poenget er å få lest av og fortolke eventuelle feilkoder, det kan bidra til at en mekaniker som kan sine ting kan gi et råd om hvordan du kan gå frem for å nøste opp videre. Å oppsøke et annet verksted og få en second opinon kan være en god ting her...ingenting er som nye, friske øyne på "gamle" feil! Det kan også ha kommet nye feilkoder etter siste runde...vel verdt et forsøk. Rundt en liten times jobb, verre er det ikke.

Og nei, et moderat kompresonsavvik har neppe spesielt stor betydning, det som kan være skummelt er større avvik og spesielt om det er ujevn kompresjon mellom sylindrene. En annen mulighet er dyseproblemer, da er et diesel-elektrisk verksted stedet å få et kvalifisert råd. Men jeg tenker at det skal litt til her, ja slitne dyser vil "sikle" og sende dråper av drivstoff inn i forbrenningskameret istedetfor forstøvet diesel, om det er så galt at du mister trekk-kraft vil det imidlertid ryke skikkelig godt bak bilen. Er hekken på bilen full av svart, seig dieselblandet sot, går det mye uforbrent diesel ut der bak...da ville jeg definitivt tenkt i retning av dyseproblematikk.

The Bottom Line er uansetT: begynn med det enkleste, her dieselfilteret, og vær ops ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar