0

Påvirker feilvisning i speedometer den faktiske kjørelengden?

spurt 2020-08-26 02:27:09 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har alltid visst om feilvisning i speedometer. Og nylig besvarte du et innlegg om temaet med "Det er slett ikke uvanlig at differansen er på åtte til ti prosent". Når måling av fart avviker med såpass mange prosent, hvor nøyaktig er kjørelengden som vises i speedometer? Det er kanskje avgjørende for service intervaller?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-26 09:10:59 +0200

Nja...i hine dage med mekaniske speedometere var det nok mer "samsvar" mellom avviket på avlest hastighet og kilometertelleren...altså like mye feil. I dag, med speedometere som i realiteten er en liten pc, er det helt kurrant for fabrikantene å implementere den "vanlige" sikkerhetsmarginen på 3 km/t for mye mhp hastighetsvisning, samtidig som man legger opp til mer nøyaktighet mhp kilometertelleren. Ja, det finnes biler med et hastighetsavvik på så mye som 15-20 km/t, i farta tenker jeg på Nissan XTrail og Skoda Favorit, men dettte er unntakene. Jeg vil hevde at man for alle praktiske hensyn ligger innafor 2-3 %. Det kan du verifisere om du kjører en gitt distanse med det være seg en kart eller GPS-referanse, gjerne 500 km eller mer. Jeg har fra tid til annen gjort slike eksperimenter, derav tallet 2-3 %. Men igjen: husk at det er forskjell på gamle, mekaniske speedometere og vår tids heldigitale duppeditter! Du bør også ha i bakhodet at rullediameteren varierer noe med forskjellige dekkdimesjoner...ikke mye...men litt.

The Bottom Line er at vi likevel, igjen for alle praktiske hensyn, ikke snakker om avvik som har betydning for verken forsikringspremien, serviceintervaller eller verdivurderinger. En pekefinger i forhold til dette med serviceintervaller er dog på sin plass: enkelte fabrikanter har innført "longlife" service. Ja, det står "longlife" på både regninga og i serviceheftet, men å kjøre etter en sensor som angivelig "sjekker" olja og la det gå 30.000 eller mer mellom oljeskiftene, er en sikker måte å sørge at motoren ender opp med "short-life"! Oljeskift gjør man typisk ved 15.000 km, maks 20.000 km om man har et kjøremøsnter med overveiende langkjøring. Husk også: alltid filterbytte ved oljeskift, og bruk ALLTID olje som overholder fabrikantens spesifikasjoner! Det er IKKE olje man skal spare på, forøvrig er den enkleste måten å spare på, å bruke et frittstående, autorisert verksted til service: der koster olja omtrent tredjeparten pr liter, da er det plustelig ingen merkostnad ved å skifte olje til et mer fornuftig intervall, tvert om :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar