0

Design feil på Toyota Avensis 1AD-FTV motor.

spurt 2020-08-25 06:53:44 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Faren min (75 år) kjøpte i 2008 en ny Toyota Avensis (Stasjonsvogn 2.0 D-4D, 126 Hk, [T25], Modellår: 2008, Motorkode: 1AD-FTV), som har fulgt alle servicer hos merkeverkstedet der han kjøpte den og kun gått 130 000 km, bilen fremstår nesten som ny. Den har vært grei, bortsett fra to ganger med tett partikkelfilter som ble fikset under garanti (etter mye om og men). Nå har den begynt å miste kjøleveske, det er trykk i reservoaret men oljen er ikke hvit. I forrige uke var bilen på service, og Toyota diagnoserte bilen til lekk topp pakning og ville ha 80 000 kr for jobben. For tre år siden ble han tilbudt 25 000 kr i innbytte, da han vurderte å bytte til ny bil hos samme forhandler, men droppet dette, da han mente verdivurderingen var for lav. Noe den kanskje ikke var? Faren min var ikke villig til å betale 80 000 kr, så forhandleren tok kontakt med Toyota Norge, men der var det lite hjelp å få. Etter å ha søkt litt på nettet, har jeg funnet ut at motoren har en design feil som gjør at dette oppstår før eller siden uansett, og det hjelper ikke å bytte topp pakning og toppen kan ikke slipes. Motoren må byttes, til en som ikke har denne feilen. I England, blant annet, byttet de til ny motor på garanti innen 7 år, eller 160 000 km på disse bilene. Det var vel også kanskje derfor bilen kun ble verdsatt til 25 000 kr for tre år siden? Spørsmålet jeg sitter igjen med er, hvordan kan Toyota Norge slippe unna så lett med dette, uten noen form for ansvar? Er det noe som kan gjøres? (Biltema radiator sement, stop leak eller lignenede). Håper du har anledning til å svare.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-26 13:23:42 +0100

De symptomene du beskriver, er forenlig med en lekk topp-pakning ja, og så lenge lekkasjen ikke blir større og din far kjører med moderat belastning, vil bilen fungere sånn passe. Dog er det en ting som er sikkert: en lekkasje blir aldri mindre, tvert om. Mao bør han ikke kjøre opp og ned til Spania med det første, denne bilen passer best i nærområdet, underforstått der kan gå hjem. Det kan gå greit i 10 år med din fars kjøremønster, og det kan aber pløtzlich bli "fri passasje" med derav følgende koking og det som verre er. Med litt flaks blir det en melloming, alt avhenger av kjøremønster og at MacMurphy holder seg i ro.

Du nevner tetningsmidler: generelt er slike Petter Smart løsninger en dårlig ting i kombinasjon med lekk topp-pakning. Jeg mener å ha hørt at det finnes produkter som er bedre enn andre, tidligere Torshov bilrekvisita, nå THANSEN, har et brukbart utvalg av sorten. Det som er dumt med denne typen feil, er at det er et voldsomt trykk fra forbrenningskammeret og ut mot kjølesystemet. Trykket går liksom "feil vei" i forhold til dette med teningsmidler. En grunn til som tilsier at det ikke er spesielt stor sjanse for at det funker, er DETTE avsnittet som jeg fant på nett:

"De motorene lider av ekstremt dårlig ingeniørarbeid.

Topp og blokk vil med tid og stunder «slites» grunnet vibirasjon som oppstår mellom de. Etterhvert blir slitasjen så stor at symptomene blir som om toppakningen skulle ha tatt kvelden. Toppen kan slipes, ingen problemer det, men pga. legeringen vil toppen bli svakere. Problemet derimot er blokka, når flaten på blokka (mot topp) blir «slitt» etter vibirasjonen så vil sylinderforingene stikke høyere opp enn selve godset i blokka. Sjansen for at toppakning blir tett etter demontering/montering er nesten lik null.

Jeg er ingen Toyota mekaniker, men har hatt inne en Avensis D4D og en RAV4 D4D med dette problemet. Jeg jobber sammen med en som har jobbet på Toyota i ca. 15 år, så har snakket litt med han vdr. de to bilene jeg hadde inne ved en tidligere anledning. "

Den løsningen som peker seg ut her, er som du antyder, å bytte motor. Jeg antar du har kryssforhørt Toyota-verkstedet som ga det fantastiske "tilbudet" stort kroner 80.000 for å reparere problemet. Den prisen du oppgir, ligger nær opp til at jeg tenker at man egentlig snakker om å sette inn en byttemotor, da en motor som IKKE er en katastrofe som venter på å skje. Satt opp mot at det kan dreie seg om det være seg ny eller fabrikkoverhalt blokk/topp, er det ikke noen upris, men skal man bruke så mye penger, må bilen forøvrig være i så god stand at den holder så lenge som din far klarer å kjøre bil, i tillegg må han være spesielt glad i bilen. Ja, jeg er selv en sånn som uten å blunke ville svidd 80 lapper for å beholde en bil jeg er glad i 10 ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar