0

Bruktbiltrøbbel

spurt 2020-08-24 16:23:05 +0100

updated 2020-08-24 17:09:35 +0100

Hei! Min datter har kjøpt en BMW 520 D 2012 modell fra en bilforhandler, trodde hun..... Den har gått drøye 140 000 km. I annonsen stod det ingenting om at bilen "selges for kunde" Dette ble hun først klar over da hun kom frem til forhandlers lokaler 40 mil unna og kontrakten ble forelagt. Kontrakten er merket med firmaets logo og som selger nederst står oppgitt firmaet samt en av deres selgere. Min datter valgte likevel å kjøpe bilen, og ble ikke videre informert om reklamasjonsmuligheter. To dager etter bilkjøpet fikk bilen den første feilmeldingen, og etter flere feilslag og sjekk hos verksted viser det seg at det er en feil i girkasse som forårsaker dette, oljelekkasje fra automatkasse. Min datter reklamerte selvfølgelig på dette til forhandler, men det skulle vise seg å ikke være så enkelt...... De sier at det er forrige eier som må ta denne reklamasjonen siden den bare ble formidlet solgt gjennom dem. Stemmer det at de ikke har reklamasjonsansvaret når det står ett lite notat med "selges for kunde" i kontrakten? Selv om kontraktens heading og signaturfelt er fra forhandleren, og bilen ble solgt fra forhandlerens lokaler? Forhandleren har etter mye frem og tilbake og etter å ha snakket med forrige eier blitt enig om å sende delene som trengs gratis, mens min datter må betale for jobben på ett verksted...... I tillegg til allerede utført feilsøking. Skal hun finne seg i dette? De sier også at dersom hun leverer bilen hos dem så kan de gjøre jobben gratis, men vi bor jo 40 mil unna og bilen er ikke kjørbar. Er det da forhandler som skal betale for evt. transport av bilen etter forbrukerkjøpsloven? Kan nevne at bilen er chip-tunet og min datter fikk velge om hun ville ha den original eller som den er chippet. Hun valgte å beholde den chippet. Dette bruker nå forhandleren som ett argument for at reklamasjonsretten svekkes....... Stemmer dette? Det ble mange spørsmål her men hadde blitt veldig glad for gode svar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-26 15:28:10 +0100

I korthet: du finner en grei oversikt over lover og rettigheter ved forskjellige kjøpsituasjoner på forbrukerrådets hjemmesider. Spesifikke detaljer kan dere få hjelp til hos både forbrukerrådet og NAF. Ifht NAF er det veldig greit å være medlem, men er det relativt kurrante spørsmål som ikke tar for lang tid, er man som regel behjelpelige uansett. Dog, som jeg alltid sier: medlemskap i NAF, med eller uten veihjelp, er gull verdt. Inkludert i medlemskapet er en rådgivningsamtale med en lokal juridisk samarbeidspartner, altså en advokat som har relevant spisskompetanse.

Dette med "veihjelp" kunne vært aktuelt her, men med en relativt ny bil som dette har jentungen formodentlig kasko eller delkasko, med redningsforsikring inkludert. Vilkårene dekker i utgangspunktet transport til "nærmeste verksted", jeg er litt djevelens advokat her og tenker som så, at nærmeste verksted som kan gjøre jobben, både i bokstavelig og relatert til ansvarsforholdet, må være forhandleren som har solgt bilen og åpenbart tatt en "liten spansk en". Jeg ville mao undersøkt med mitt forsikringselskap og opplyst om at det har oppstått en plutselig og uforutsett skade på bil kjøpt der og der, og at bilen må transporteres til verksted....kan dere hjelpe? Det hender forøvrig at det hjelper å ha en fast kundekontakt i slike sammenhenger. Ja, det er en egenandel, men 500 spenn er ikke noen stor kamel å svelge.

Alternativ to er å ta forholdet opp med forhandler, det fremstår jo som om man iallefall forsøker å komme dere i møte. Ellers ville jeg på det sterkeste påpekt at dette chip-tullet er totalt irrelevant i forhold til kjøpers rettigheter overfor selger her. At man vrir på ting og egentlig skalter og valter med kjøpsloven gjennom å definere det som med stor sannsynlighet egentlig er et salg fra forhandler som et "privat salg", kan så være, men som du vil se på forbrukerrådets sider, jentungen har likevel rettigheter. Her mener jeg at forhandleren bør strekke seg langt for å komme dere i møte. Klarer dere å løse saken dere i mellom, er det en win-win situasjon for alle. Det gjelder bare at de på den andre siden av bordet forstår akkurat det. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar