0

Trampeklapp for dagens Lada-artikkel!

spurt 2020-08-22 09:36:46 +0100

Omsider en artikkel, imaginære blomster og konfekt oversendt Broom! Faktum er er jo at en firkant-Laddis vel må være en av de mest pålitelige biler som noensinne er konstruert! Den bilen som er gjenstand for feriemoroa i artikkelen er også en av de som er rimelig godt utstyrt, faktum er at Laddisene var gjennomgående bedre utstyrt enn f.ex samtidens Opel Kaputt og Opel Rakett! Legg til at det medølgende verktøysettet var tilstrekkelig til å åpne et mindre bilverksted, helt fantastisk! Så enkle å skru på at man frydet seg hver gang man fikk anledning til å jobbe med bilen! På et vis leit, men det var så altfor sjelden at noe gikk i støkker, bilen var ufattelig robust!

Blant ting som er mindre kjent, er at Lada var blant de første som ble levert i Norge med fester for sikkerhetsbelter bak. Man var også først med syrefast eksosanlegg, og en variant over samme tema som den bilen som er omtalt i artikkelen, var den første bilen som kom i antall av betydning til Norge med stålbjelker i dørene. Ser vi på hvordan bilen ellers var å eie, var den helt grei å kjøre, spesielt for oss som har samme kroppsbygning som Julius i Dyreparken. Kjøreegenskapene var helt greie, rett nok tendenser til understyring om man virkelig dro på, men forutsigbar og stabil i norske hastigheter. Fremkommeligheten er dog et kapitell for seg, med kjetting kjørte jeg bla tvers gjennom massive snøfonner så snøen spruta mer enn en gang. Når man til tider parkerte på steder der man kunne snø inne, la man alltid på kjetting og hadde det veldig moro dagen derpå når man bare satte seg inn og pælma ut av snøhaugen :-) Relativt god bakkeklaring og bakhjulstrekk er en høydare i dyp snø!

For min del har jeg og slekta akkumullerte erfaringer fra mellom 1.2 og 1.3 millioner kilometer med Lada, den siste bilen ble re-eksportert tilbake til Mor Russland ved kjørte 425.000 km. Jeg observerte bilen flere år senere i en stor russisk by, den rulla fremdeles i beste velgående. Synd og skam at det ikke lages slike biler lenger, for de av oss som har eiet en slik lever minnene forever!

En liten kommentar til bilen i artikkelen: eksosanlegget er elendig tilpasset. For de som måtte være så heldige å eie en slik bil i dag: det orignale eksosanlegget er det beste, likeledes finnes det "kopier" som fremdeles blir produsert i Bulgaria. Tidligere kunne norske bilrekvisitaleverandører skaffe dette, prisen var sogar lavere enn "Triflow" og den andre dritten. Og skulle man ikke finne leverandører som kan skaffe dette i Skandinavia, ta gjerne bilen og kjør en tur til den russiske føderasjon, det er ikke lange svippen til det være seg St Petersburg eller Murmansk fra Norge, litt avhengig av hvor man bor. I øst lever firkant-Laddisene i beste velgående, de første modellene har kult-status! Alt hva hjertet begjærer av deler finnes, noe blir til og med produsert ennå!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-22 10:36:16 +0100

Nå Norulff begynner det så smått å gli på plass det med at du sier at du har overkropp som Julius I Kristiansand, det stammer nok fra at Lada fabrikken i Russland i fravær av barmhjertighet overfor eierene ikke monterte servo på disse firkantede sjarmerende bilene. De prøvde å avhjelpe situasjonen med kraft ganger arm prisippet og monterte et ratt stort som i en Volvo lastebil men til liten nytte. Du sier at du tar et 208 liters fat med diesel løfter det opp og heller det rett i trakten på bilen for å få med deg alt lettere enn en annen heller fra en 5 liters kanne på gressklipperen sin noe jeg trodde bare Hulken egentlig kunne greie og muligens Torkel Ravndal (Rip) i sine glansdager, du sier ikke noe om hudfargen din men er det litt grønnskjær i rett belysning kanskje ;-) Regner med at helsestudio aldri var i dine tanker på den tiden?

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-22 20:53:03 +0100

Nja, det derre med Laddisene og Julius har en sammenheng med at fabrikken og grunndesignet ble kjøpt fra Fiats engineering-avdeling. Italienere har en tendens til å designe biler som passer for oss med litt feil proporsjoner: relativt korte bein, lang overkropp, brede skuldre og lange armer. Som vi alle vet, Kamerat Juliius ville følt seg veldig hjemme i en Fiat, men også i en Laddis! Det eneste som mangler for at Julius skal passe inn på Sicilia, er en sort dress! Både jeg, min avdøde bror og vår mors far hadde samme kroppen, jeg er dog den minste av "Bukkene Bruse" her! Både brutter og morfar hadde hender så store som tallerkener, det hadde noe med hardt arbeid å gjøre. Butter hadde også en artig fritidsbeskjeftigelse: han kjørte gamle Opler i ungdommen. Det var en lærerik opplevelse, på det verste hadde han tre motorer ut og inn på løpende bånd. Sånt bygger muskler!

Mutter var forresten også arvelig belastet, hun sprang avsted med en 50-kilos sekk med hønsefor under hver arm og dytta mormor foran seg. Gjett hvorfor jeg og brutter aldri yppa vårs på mutter!

Ellers er det som du sier, muskelservo på Laddisene. Siden dekkdimensjonen er nokså snill, er det ikke noe voldsomme greier, men som du antyder, Laddis-eiere er ikke blant dem som trenger å gå på helsestudio. Bortsett fra at det krever sin mann å manøvrere en Lada gjennom svingene, for ikke å forglemme parkere en Laddis, krever clutchen et trøkk i trakten av 13 kilo om jeg ikke husker feil. Mao ikke en skikkelig fin mannebil! Og når du nevner Torkel Ravndal, han kjørte noe amerikansk noe, mener det var et GM-produkt ala Oldsmobile Toronada, et veldig langt panser! Om det var Olds eller Cadilac-versjonen han kjørte, husker jeg ikke i farta. Men han hadde fjerna baksetet og modifisert festene til forsetet for å få plass, han var rimelig svær. Ikke å undres over at han døde i forholdsvis ung alder, mye muskler som i en viss grad konverteres til flesk når åra begynner å tynge, har ofte et par bi-effekter.

Jeg så ham både når han ankom byen med denne fjonge bilen og på showet på kvelden, freske saker. Men jeg tviler på om Torkel hadde klart å springe avsted med en Opel-motor med girkassa hengende på, det gjorde brutter. Så det to ganger opp gjennom åra, rett nok var han noe rund i ryggen, men å være sin egen kran er tøffe saker! Det gikk som det måtte gå, den ene prolapsen og påfølgende vondt etter den andre når han kom opp i åra. Kjenner forresten en annen fyr av samme sorten, også han tok over lasset med plank fra krana på traktoren når hydraulikken svikta. Totalt kaputt i ryggen fra 50 og oppover. The Bottom Line er at den kloke unngår å forløfte seg, det er en grunn til at vi har oppfunnet kraner, taljer og dess like!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger