0

Merkeverksted finner feil Mekonomen ikke finner

spurt 2020-08-21 10:08:06 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

Jeg er litt skremt etter å ha hatt bilen min hos merkeverkstedet Møller bil vest. For noen dager siden skjedde det noe rart med bilen. Den gikk på tomgang i et lyskryss, plutselig begynner den å riste litt og følgende feilmelding dukker opp: "feil: stopp og start". Jeg stopper og starter, og det kommer et kort "poff" av lys eksos ut. Jeg prøvestarter bilen igjen litt senere, da dukker det ikke opp noen feilmelding, og bilen går helt normalt (ikke risting, eksos eller ulyder). For sikkerhets skyld ringte jeg veihjelp da jeg har mobilitetsløsning gjennom Volkswagen.

Bilen blir kjørt til Møller bil vest. Når jeg ringer dagen etter sier de at det er noe galt med turbo og eksosanlegg (de mente det var olje som hadde lekket i eksosanlegget). De sier videre at de må forske litt mer på hva som kan være galt. Dagen etter har de fortsatt ikke funnet frem til noen forklaring, men står fast på at turboen må byttes og mest sannsynlig eksosanlegget også. Prislapp totalt: ca 54000 kroner. Jeg synes dette virker rart. Bilen er en Golf fra 2014, kun gått 74.000 km. Jeg drar derfor til Møller bil vest for å ta en fysisk prat. Jeg får beskjed om at verkstedet mener turbo og eksosanlegg må byttes. De har ikke prøvekjørt bilen blant annet. Jeg spør om de er sikre, og da sier de nei, men de anbefaler at dette blir gjort. Jeg takker nei og tar med meg bilen. Før jeg kjører sier Møller bil vest at det kom masse svart eksos ut når de startet bilen for å flytte den tidligere på dagen. Jeg kjører bilen selv derfra, og opplever ikke fusk eller svart eksos.

Jeg oppsøker et Mekonomen verksted, forklarer hva som skjedde med bilen samt at jeg viser til Møller bil vest sin konklusjon. De feilsøker og prøvekjører bilen. Mekonomen finner ingen feil. De sier at verken turbo eller eksosanlegg må byttes. De mener hendelsen min med bilen kan skylde kortvarig motorfusk. De finner heller ikke olje i bilens eksosanlegg.

Jeg har skrevet en Google-anmeldelse på Møller bil vest som de slettet umiddelbart. Jeg lurer på dette er noe kunder ofte opplever på bilverksted? Jeg syns også det er vanskelig å forstå at et merkeverksted som fører en av verdens mest solgte biler ikke klarer å lokalisere eventuelle feil... Jeg har tatt kontakt med Møller bil kundeservice i håp om svar på hvorfor google-anmeldelsen min ble slettet samt hvorfor deres verksted kan finne frem til en totalt forskjellig konklusjon enn et Mekonomen verksted. Har du erfaringer med slike problemstillinger?

Med vennlig hilsen

Ane Sofie

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-22 09:17:23 +0100

Enighet er en fryd :-) Jeg må imildertid slå lit malurt i begeret: fenomenet med "service" der jobben begrenses til å skrive ut fakturaen, er ikke noe nytt, og noe kynisk sett, det kan synes som om denne for alle parter uheldige praksisen brer seg i takt med økt fokus på å tjene penger. Jeg så det vel første gang i oppveksten, når min gamle fars kollisjonskadde bil ble reparert på et verksted der man tok snarveier der man kunne og litt til. Etterhvert som jeg lærte litt om verdens store og små utfordringer selv, erkjente jeg at alle kan gjøre feil. Alle kan glemme å skru i tappepluggen igjen, på samme måte som det er fullt mulig å tappe olja, huske å skru inn tappepluggen, men glemme å fylle på olje igjen. I det hele tatt, det er mye man kan skrive på tabbekontoen og ha en viss grad for forstårelse for.

Ja, man kan også ha forståelse for at et verksted tar med harelabb på enkelte punkter som ikke har kritisk betydning på serviceinstruksen. Jeg har ennå i bakhodet en noe røff verksmester ved Lada-verkstedet på reneste Berntsen-vis (Ja, AP-Politikeren) ga uttrykk for at man selvfølgelig ikke gjorde ditt eller datt, det hadde man ikke tid til! Lada var en tilgivende bil, så det gikk som regel greit. Men årsaken til at temaet kom opp etter en service var at håndbrekket gikk i taket. Litt verre var det den gangen man husket å tappe olja, men ikke å fylle opp igjen, kfr over. Men en Lada tåler også noen mil med kun en oljeskvalp i bunnpanna, så det gikk i likaste laget. Jeg har ennå et godt forhold til mekanikeren som gjorde jobben, jeg har lært mye av ham opp gjennom åra.

Når broder på et tidspunkt kjøpe Opel og oppdaget at importøren lo bak ryggen hans når begrepet "garanti" ble nevnt, kjøpte han en feiende flott Landrover "Freelander". Der var det et servicepunkt som var skrevet med feite bokstaver, ikke uten grunn: det at man gjennom over 100.000 km ga en fleksibel f... i å ettertrekke 4 bolter ved hver eneste service, medførte ekstraordinære kostnader i en 5-siffret størrelsesorden. Broder levde ikke lenge nok til å sluttføre disputasen med en unenvelig importør som dengang hadde garantiansvaret for Landrover, Renault og et unevnelig svensk merke som begynner på V og slutter på O. "Alle servicer utført av merkeverksted" er noe som egentlig har liten verdi når det kommer til stykket...sier ikke mer....

Noe senere i livet kjørte jeg i snitt 45.000 km i året med arbeidsgivers tjenestebiler, som nevnt over, landets beste kunde for denne fortsatt unevnelige importøren. Da erfarte jeg hvordan merkeverkstedet bokstavelig talt dreit sin beste kunde på nesa. Bortsett fra dette med at man regelrett svindlet min arbeidsgiver for titusener av kroner årlig pr bil, hadde dette slarvet absolutt potensiale for å gå på sikkerheten løs! Det hører med til historien at en nabo, som tilfeldigvis er mekaniker av den sorten som setter ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-22 06:53:21 +0100

updated 2020-08-22 07:17:34 +0100

Helt riktig som Norulf sier at verksteder gjør feil, på konas bil hadde verksted etter service glemt å skru til oljefilteret slik at all oljen rant ut av motoren og måtte berges tilbake til verksted og en annen bil jeg kjøpte hadde fått feilmontert reg reim slik at stemplene slo i ventilene og hele motoren måtte byttes dette var det faktisk Mekonomen som gjorde og av en helt oppegående mekaniker.så helt riktig feil skjer da det er mennesker som utfører jobben og de gjør feil. Men det som Norulf nevner med at stein var lagt under hjulene og aldri flyttet men likevel med en pen verksted regning tror jeg er en forgangen tid, verkstedene skriver ikke på regningen lenger masse deler som ikke er byttet fordi om vi alle har hørt om slike historier og tror at slik er det nok fortsatt men slike fjorden cowboys tider tror jeg bileierene kan ta det helt med ro de eksistere ikke lenger. Verkstedene har faktisk stor respekt for kundens tid som de fakturerer for og mekanikerene kan ikke ta en velfortjent lur på pauserommet for å slappe av etter en fuktig helg på kundens regning. Noe sier meg også at Ane Sofie ikke er tapt bak bilen sin og er høyst oppegående i så måte. Alt er jo relativt men det som blir beskrevet som umerkelig risting og en liten grå dott fra eksosen for deretter bare stoppe og starte igjen så var alt ok eller var det egentlig at motoren gikk som om man skramlet med en bestikk skuff og bilen røykla det meste av veistrekkningen mellom Bergen og Åsane ? Som du ser er det variabler her der alt står på hvor nøyaktig ting beskrives og kan det fks være slik at det ble fylt feil drivstoff eller at man har kjørt med feilmelding på tett partikkelfilter over lang tid for da kan trykk bygge seg opp slik at smøreoljen til turbo presses ut igjennom tettningene og renner ned i eksosen og ytterligere skader partikkelfilter ? En annen ting jeg lurer på er hvorfor skulle verksted fjerne en berettiget kritikk uten annen grunn enn at de ikke synes noe særlig om det ? Ane Sofie hadde sikkert håpet på å få mere medhold her i at Møller Vest driver med lurendreieri og bli bestyrtet at de kunne fjerne et berettiget innlegg som hun skrev.men som alltid det er nok 2 sider av denne saken. Men hvis det var slik det var som hun forteller bør nok Møller Vest ta dette innover seg og skjerpe sine rutiner og opptre mere tydelig overfor kundene sine.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-21 22:25:54 +0100

Vel, Kamerat K pleier å ha rett, samtidig merker jeg meg at trådstarter formulerer seg på en måte som mer enn antyder at dama ikke er tapt bak en Golf :-) Man kan mene mye om Mekonomen også, men vakker grå røyk, svart røyk eller alle nyanser mellom, ville man reagert på like kjapt som en ligningsfunksjonsær som værer svarte inntekter! Vi venter i spenning på neste episode, jeg tenker jo at det kan fort gå bra! At det kan foreligge en kommer-går-feil? Absolutt mulig, men selv "longlife" service med overlange intervaller for oljeskift vil normalt sett ikke kverke turboen på en bil som ikke er i nærheten av å være skikkelig innkjørt. At eksosanlegget må skiftes? Hva i alle dager kan medføre at hele gullrekka av morosaker under bilen går til Jesus?

Mhp merkeverksteder: herværende merkeverksted for samme merke har visstnok en ansatt som utelukkende jobber med kvalitetsjekk av utført arbeid. I utgangspunktet jolly fine, det hindret likevel ikke at man leverte ut en bil etter en stor service der dieselilteret bokstavelig talt hang og slang, det var ikke skrudd til. Diesel i motorrommet er noe dritt, bedre ble det ikke av at mannen som nettopp hadde kjøpt bilen skulle til ex-Jugolavia på ferie dagen derpå. Heldigvis ble det til at han stoppet ved et verksted når han kom inn i Tyskland, han ante naturlig nok uråd når han kikka under panseret. Samtlige slanger måtte skiftes ut, filteret ble byttet for ordens skyld og montert forskriftsmessig. Det kunne endt med grosse katastrofe an der Autobahn. Ja, han fikk dekket kostnadene og refundert en aldri så liten bit av regninga for jobben som ikke var utført, antagelig var filteret bare skrudd løs og glemt, men poenget er...at merkeverkstedene definitivt ikke er ufeilbarlige. Min subjektive oppfatning er at denne greia med å prioritere inntjening fremfor alt annet, har konsekvenser, en av dem er tidspress og feil som aldri burde vært gjort.

Et annet, etter mitt syn rimelig på trynet utslag, er at kunder opplever at det eneste "arbeidet" som blir utført ved såvel store som små servicer er å skrive faktura med gaffel. Som jeg alltid sier, sånt skjer i de beste familier, jeg har selv tatt det dengang største merkeversktedet for et unevnelig svensk bilmerke med buksene langt nede på anklene i så måte, men det skal rett og slett ikke skje! At det skjer? You bet! Om det er noe poeng å ta det opp? Ja, jeg mener absolutt at man skal rive opp døra til den ansvarlige og utbe en meget god forklaring! Jeg vet tilfeldigvis om en herremann som fikk mistanke om at ting ikke var som de skulle. Som meg, han kjørte lenger enn langt med dieselbrenneren sin, derved var han en god kunde ved merkeverkstedtet. Han la rett og slett en liten stein på to av hjula på bilen når han parkerte den for service påfølgende dag. Gjett om det ble huskestue når han kom for å hente bilen, unnskyldningen var at "man hadde ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-21 20:00:33 +0100

updated 2020-08-22 06:14:00 +0100

Hei Ane Sofie Noe sier meg at det ikke er siste ord du har hørt fra den motoren, ikke en sjanse for at et merkeverksted der man må vente en og to uker samt inkludere de i aftenbønnen sin for å få time bare slenger ut av seg at du må bytte turbo og eksos anlegg,sånn fungerer de bare ikke. Turbo og partikkel filter er normalt en ordentlig møkkajobb og foruten å bytte stempler i motoren er dette en av de verste jobbene på en bil og å tro at de vil gjøre denne jobben uten grunn på en frisk motor bare for å drenere en del tusenlapper fra deg ja da tror jeg du har missforstått. De har ganske sikker sagt at de har tatt diagnose og avlest feilmeldinger men at det tyder på turbo problem og tett partikkelfilter men at de ikke har fått testet ut bilen enda. Fusking grå røyk og som verksted sier svart røyk er ikke gode tegn og siden du valgte berging har du nok hatt misstanker om at det kke sto så bra til uansett om bilen som du sier gikk fint etter hendelsen og egentlig bare var å tute og kjøre videre. At Mekonomen sier at alt er ok må jo nesten de stå for det regner jeg med at tiden vil vise. Hvis verksted opplever at du har lagt uberettiget kritikk om dem så skal det slettes hvis det fks dreier seg om personlig kritikk samt andre innlegg som ikke er saklige eller upassende språk. Du sier ingenting om hvilken motor som sitter i bilen, diesel eller bensin og kanskje om det er manuell eller automat men hadde vært mye lettere å følge verkstedets diagnostisering om man hadde vist dette.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-21 19:00:10 +0100

Slik du beskriver det, ligger man på grensen til det jeg ville karakterisere som et rent svindelforsøk. Det blir litt som om man kommer ut for en privat lege som stiller en diagnose og anbefaler dyr behandling uten en grundig undersøkelse: man skal ikke ta dette for god fisk, man går videre og innhenter en second opinion. Jeg ser av måten du ordlegger deg på at du ikke er en "vanskelig" kunde, tvert om, du er både oppegående og klok nok til å stille deg kritisk til verkstedet når man åpenbart ikke er i stand til å legge frem grunnlaget for sine vurderinger. Spesielt dette med at bilen ikke skal være prøvekjørt, sier sitt: dette burde være en selvfølge her. En ting er sikkert: en alvorlig feil med turboen er ikke noe som forsvinner sånn uten videre - ei heller om det har oppstått alvorlige feil i det være seg et diesel-parikkelfilter (du sier ikke om bilen din har TSI eller TDI-motor) eller en katalysator. Tvert om, dashbordet ville sannsynligvis lyst opp som et juletre, og feillista fra bilens diagnosesystem ville vært lengre enn ønskelista til julenissen!

Når Mekonomen feilsøker uten å finne konkrete feil, etter det jeg vil anta er en normalt god prosedyre, forsterker det min mistanke om at merkeverkstedet har tatt en litt for kjapp en. Sånn skal det ikke være, men det skjer dessverre i de beste familier. For min del har jeg hatt et kundeforhold hos herværende merkeverksted gjennom snart tre tiår, uten noensinne å ha opplevd problemer. Jeg har dog et godt kontaktnett, og har hørt at det mer enn en gang har skjedd ting i samme sjangeren som det du nevner. Det som nok er en medvirkende årsak til at jeg har fått stjerneservice, er gode relasjoner til enkeltpersoner i firmaet og god kommunikasjon. Som du tydeligvis gjør, om jeg ikke får en god nok forklaring på ting og tang, ber jeg om det.

Dessverre - jeg må virkelig bruke ordet dessverre - har Møller selv overtatt flere av merkeverkstedene ut over det ganske land etterhvert, også mitt lokale av sorten. Noe av det første som skjedde var at BI-gutter med blå dress reiste rundt og innførte nye grunnverdier for måten virksomheten skulle drives på: dette med "fornøyde kunder røk minst ti plasser nedover på lista, på toppen som viktigste grunnverdi kom "tjene penger". Ikke et vondt ord om BI-gutter, men det er faktisk ingen konflikt mellom "fornøyde kunder" og "tjene penger". Når et firma driter i åssen kundene opplever møtet med virksomheten, og har en for sterk fokus på å tjene penger, gjør det noe med hele organisasjonen. Hos oss endte det med at flere medarbeidere som hadde vært i firmaet i flere tiår rett og slett sluttet og fant seg andre jobber! Det sier jo sitt! For min del brukte jeg i alle år merkeverkstedet, men ettersom timeprisen hoppa oppover til et nivå som ville fått en advokat til å rødme og sånt som olje plutselig kostet tre-fire ganger så mye som den burde ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger