0

Golf cabriolet 11-16 - et bra valg?

spurt 2020-08-20 20:39:42 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny!

Vi har innsett at vi trenger en rimelig bil nr 2, og vurderer å kombinere det med en gammel drøm om å kjøre cabriolet. Den må da nødvendigvis også egne seg for vinterkjøring en gang iblant.

Vi ser etter en 5-8 år gammel bruktbil som skal tilbakelegge 7-10 000 km/år. Den bør være driftssikker, ha så komfortabel fjæring som mulig og helst relativt støysvak (til cabrio å være), ha fire seter (pga plass til hund) samt plass nok til bagasje for to på reise. Nok motorkraft til grei forbikjøring, men trenger ingen sportsbil og prioriterer heller litt mer gummi på dekkene for komfortens skyld.

Ut fra det vi kan se virker Golf Cabriolet (2011-2016) å være noe av det som kommer nærmest. Vi har for noen år siden kjørt både vanlig Golf som leiebil og Beetle som vi vurderte å kjøpe, og fjæringen var tilfredsstillende. Beetle med 105 hester TSI hadde akkurat «nok» motor, men litt for lange toppgir, så vi antar at 1,4-literen med 122 hk ville være et bedre valg. Forstår at kalesjen på Golf er foret og demper noe mot både støy og kulde. Ut fra tester virker også plassen grei.

Hva tenker du? Er det andre du heller ville anbefalt? Vi har et budsjett på 120-150 000 og ser at man kan tydeligvis få greie 1.2/1.4 for de pengene.

Jeg har fått med meg at både 105-hesteren og 1.4 med 160 hester er plaget med kjederas, som vel gjelder flere andre VW-motorer også. Vet du om dette rammer 1.4 med 122 hk også? Forstår at VW oppdaterte den store 1.4en (har da 150 hk) for noen år siden, og at den ikke har det problemet.

Er det andre ting du ville ha vært obs på, bortsett fra DSG og kalesje?

På forhånd takk for svar - hilsen Roland.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-21 09:47:28 +0200

Hei Roland Når det gjelder cabriolet må man alltid sjekke om taket funker som det skal og er tett, ellers så må alle cabrioleter generelt sjekkes for fukt i blant annet gulvet da det kan ha blitt avglemt å lukke taket og det komme en kraftig regnskyll like etterpå slikt har hendt før så vær obs. Mugglukt er også et dårlig tegn. Ellers har jo en Golf cab stort sett de samme delene som en vanlig Golf så har trolig ikke mere problemer enn standard bilen.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-21 10:33:27 +0200

For det første: greia med de små benzinere er knyttet til nettopp det du nevner: kjederas. Det er en uheldig konstruert strammer som er roten til det onde, etter 2013 er kamkjedet erstattet med en tannreim og fungerende strammemekanisme. Man går altså først og fremst for en bil som er nyere enn 2013 om man på død og liv skal ha en bil med liten benziner! Men nå har det seg jo sånn at du har flere motorer å velge i, avhengig av om vi snakker Golf eller Beetle, for ikke å snakke om hvilket år vi snakker om, kan du velge blant hele spekteret av såvel benzinere som 1.6 hhv 1.9 evnt 2.0 TDI.

Når du nevner "komfort" som et punt på lista kan det være fornuftig å prøvekjøre en TDI. 1.9 og 2.0 TDI har anvendbar kraft helt fra bunnen og opp til si 4-4500 o/min. Det gir økt komfort på alle vis, det gir lavt forbruk og ikke minst, det gir mening til det tyske begrepet "Durchzugsvermøge". Du kan trø gassen i bånn i hvilken som helst hastighet, glemme å gire, likevel har du en aksellerasjon som stiller en benziner totalt i forlegenhet. Ja, noen innbiller seg at en motor der du pisker turtall for at det skal fløtte på seg er "sprekere", men det er bare utenpå :-)

Mhp benzinerne er det et generasjonskifte her, TSI er en bedre allround-motor enn de tidliger 1.6 hhv 2.0 benzinerne. Dog, en 2.0 benziner fra de tidligere årsmodellene er ikke noe å kimse av, den har både krefter, pålitelighet og i det hele tatt, alle gode egenskaper man måtte ønske. Det er ikke nødvendigvis noen stor prisforskjell i bruktmarkedet her. Og om du kommer over en litt eldre bil med liten benziner og kamkjede...om det ikke foreligger dokumentasjon på at motoren er byttet eller problemet korrigert på annet vis...betinger det et betydelig prisavslag....det er ikke uvanlig at det da ligger en kommende katastrofe på lur under panseret!

Når vi beveger oss mot "nyere tider" er det i stor grad TSI og 1.6 TDI som gjelder, min subjektive oppfatning er at dette er motorer som kler DSG-kasse. Med manuell kasse må du være over gjennomsnittet glad i å gire. Ellers er det som du sier, de øverste gira er langbeinte, men det er ikke et problem: med turbo og variabel turbingeometri gir selv 1.2 TSI nok moment til å trekke rent ved lave turtall. Ingen TDI, men absolutt en overraskende elastisk motor. Dog...den passer best i en ikke altfor tung bil, dvs sånn passe i Beetle og Golf, og den passer best til norske fartsgrenser. I land med et høyere tempo i trafikken? Du kommer frem, men forvent ikke at bilen er spenstig på motorveien i Sverige!

Ser vi på på Golf vs Beetle, er det egentlig litt som barnesangen: utenpå er de forskjellige, men inni er de like. Men bare litt, selv om Beetle I ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar