0

Adaptiv cruisekontroll

spurt 2020-08-18 16:38:08 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Harvey golf 2013 modell. Hatt problem med elektronikken. El brems , aut stopp og cruisekontroll sluttetappe virke. De skiftet masse ledninger og fikk ordnet el brems. Hva kan være feil ad adaptiv cruisekontroll? Mvh Rune

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-18 18:43:17 +0100

Feil i ledningsnettet er i alle høyeste grad uvanlig, har bilen hatt tidligere skader? Ikke nødvendigvis kollisjon, men f.ex brann-tilløp eller en større vannskade kan gi mye moro i ettertid.

Den vanligste feilårsaken er kontaktproblemer, altså at det ikke lenger er ledningsevne over en eller flere ledere i kontaktpunktene, det være seg på konnektorer i ledningsnettet eller i tilkoblingspunktene mot brytere, sensorer og annen leamikk. Men, det er et stort "men" her: om bilen har hatt skader av den sorten jeg nevner over, kan det trenge vann inn, og det kan oppstå skader, i ledningsnettet. Vips, så har du krypstrømmer, og selv om du ikke uten videre kan måle deg frem til feilen, er det nok til at ting ikke virker. Det er så viselig innrettet at nyere biler har en aktiv overvåking av bilens ledningsnett og elektronikk, og det som måles, er nettopp slike ting som spenningsnivåer og strømgjennomgang. Noen delsystemer har trangere toleransegrenser enn andre, derved skal det svært lite til før ting slutter å fungere. Dette er den sannsynligste årsaken til at deler av ledningsnettet er skiftet, og jeg tipper gutta river seg i året over cruisekontrollen.

Det sitter også en sensor i fronten på bilen, den sitter utsatt til og har en heller stiv prislapp, men igjen, den går liksom ikke i støkker sånn helt av seg selv. Den er også enklere å sjekke enn de feilene jeg nevner over. Det jeg har opplevd på mine Golf med adaptiv cruise, er at krypstrøm i hengerpluggen har fått cruisekontrollen til å koble ut. Den kan rett og slett ikke aktiveres mer. Og, ikke overraskende, årsaken til krypstrømmen var fuktinntrenging. Det som gjorde det problematisk å feilsøke var at det ikke lot seg gjøre å konstatere hva som var feil ved hjelp av et vanlig mulitmeter, og å bruke en megger her er liksom ikke helt smart. Løsningen ble å skifte hele kablingen på hengeren og hengerens tilkoblingskontakt...voila...så var alt i orden! Det hører med til historien at jeg fant spor av fuktighet i både kontakten og i det gamle ledningsnettet i ettertid. Tørka opp, men antagelig saltbroer eller annen forurensning som forårsaket krypstrømmer.

Jeg tenker den beste måten å angripe videre feilsøk på er om de som har gjort første del av jobben, og vet hva de skiftet, fortsetter. Det er ingen enkel jobb, du bør diskutere pris og en grense for hvor mye du vil bruke på å rette opp problemet før du går videre. Et alternativ kan være et bilelektrisk verksted, det finnes ennå ekstremt dyktige fagfolk slike steder, men ha i bakhodet at det også er en fordel å kjenne bilen og ha tilgang til utvidet koblingskjema som bla gir referanser til målepunkter, hva man kan forvente å måle her eller der, og ikke minst, en oversikt over både tilkoblingspunkter og de respektive "boksene" som er involvert. Det er ikke nødvendigvis mange tilkoblingspunkter å sjekke, men hvis man ikke har et minimum av oversikt over hva som er hva, har man ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-18 20:05:27 +0100

Hei Rune bør nok se på når dette kom var det fks i forbindelse med en dult i frontfangeren og trenger ikke være slik at det er synlig eller at man vet om det fks på en parkerings plass. Er det byttet frontrute nylig ? Er det etter en service eller andre reparasjoner på bilen at problemet oppsto ? Jeg tar en Rema, det enkleste er ofte det beste.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-19 08:34:45 +0100

Helt korrekt fra Kamerat K som vanlig, dog tenker jeg at et merkeverskted vil ha mulig mekanisk skade som første punkt på lista. Koster lite å ta en ekstra sjekk sjæl, og dette med å sjekke mulige årsaker er også klokt...kfr forøvrig dette med muligheten for vann- eller brannskade. Om du har fulgt med på Motors hjemmesider, vil du bla se en omtale av en hvit Golf....dette dreier seg om nettopp en 2013 modell, med firehjulstrekk og "alt" utstyr", inkludert adaptic cruise. Jeg vet tilfeldigvis at denne bilen sto under vann godt over vindusnivå under en flom. Flomvann inneholder mye rart, så bilen ble naturlig nok kondemenert. Etter mitt skjønn burde den vært hugget.

Det ble den ikke, den havnet tydeligvis hos et firma som "reparerer" ting på enkleste vis. Dette har medført påfallende mange eierskifter, og ikke overraskende, ikke en kjeft er informert om bilens historikk. Jeg er veldig, veldig sikker på at dette er en bil som kan ha latent moro i såvel ledningsnett og elektronikk, som mekanikk, gjennom hele levetiden. Krøsser fingra for at din bil ikke har en sånn historikk, da kan overraskelser av den sorten du ikke ønsker stå i kø fremover!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-08-18 16:38:08 +0100

Sett: 44 ganger

Sist oppdatert: Aug 19