Aldeles korrekt, og "verstingen" her må jo være en unevnelig amerikansk batteribil med markedets største skjerm plassert midt på dashbordet! Legg til at denne fortsatt unevnelige batteribilen også har en "autopilot", der delsystemer som avstandsholder og nødbrems har en lei tendens til å ikke fange opp sånne bagateller som tilhengere på tvers av veien, busser og lastebiler foran bilen, motorsykler, andre biler....just name it! En helt fantastisk kombinasjon, der føreren meget vel kan ha oppmerksomheten på feil sted i et kritisk øyeblikk! Når bilens sikkerhetsystemer heller ikke klarer å følge helt med, ja da går det som det må gå!
Ellers er det heldigvis sånn at det i de fleste tilfeller er unødvendig å fikle med skjermen(e) under kjøring, alle funksjoner man trenger underveis ligger på mer eller mindre gammeldagse brytere osv, ofte på rattet. For min del har jeg både bilens eget infosystem og en navigasjonsenhet å trøkke på, men jeg fikler konsekvent ikke med skjermene under kjøring....på min tyske kvalitetsbil har man faktisk tenkt på dette! Alt man måtte trenge under kjøring og mer til er tilgjengelig fra rattet hhv en håndfull brytere og vendere, likeledes er kritisk informasjon tilgjengelig via kjørecomputerens display som ligger rett foran nesa!
Hvordan det blir fremover, gjenstår å se, men bla Volvo har etter mitt syn begått en kardinaltabbe her, ved også å flytte funksjoner man bruker jevnlig inn i skjerm-grensesnittet. Ikke bare det, man har fjernet alle andre betjeningsmuligheter! Helt fantastisk for meg og mange andre er det en skikkelig deal-breaker, man kjøper bare ikke en bil der man rett og slett bare MÅ fikle med en skjerm for å f.ex endre temperaturen under kjøring. Det er så enkelt som du sier, de færreste klarer å gjøre dette uten å flytte blikket. Da kan en ulykke være et faktum på en-to-tre! At dette er trafikk-farlig? Det er bare fornavnet, det er reinspikka idioti og den ultimate toskeskap! Min subjektive opptatning er at her er det på tide å bremse opp "fremskrittet" og heller ta et par skritt tilbake. Som deg, jeg klarer ikke å se at det er mindre trafikk-farlig å sitte og fikle med et multimedaisystem enn å sitte vår alles kjære sutteklutt under kjøring: mobiltelefonen!