0

mobil bruk / tutch skjermer i nye biler.

spurt 2020-08-18 14:36:27 +0100

anonym bruker

Anonym

Er enig i at mobil bruk er trafikk farlig. Men hva da med alle de nye bilene som kun har berørings skjerm? Mulig jeg er for gammel, men jeg greier ikke å bruke denne uten å ta blikket vekk fra veien! Flere biler har i dag ikke en eneste bryter. Alt styres via skjermen! Er ikke dette trafikk farlig?? Fredrik.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-18 15:02:49 +0100

Aldeles korrekt, og "verstingen" her må jo være en unevnelig amerikansk batteribil med markedets største skjerm plassert midt på dashbordet! Legg til at denne fortsatt unevnelige batteribilen også har en "autopilot", der delsystemer som avstandsholder og nødbrems har en lei tendens til å ikke fange opp sånne bagateller som tilhengere på tvers av veien, busser og lastebiler foran bilen, motorsykler, andre biler....just name it! En helt fantastisk kombinasjon, der føreren meget vel kan ha oppmerksomheten på feil sted i et kritisk øyeblikk! Når bilens sikkerhetsystemer heller ikke klarer å følge helt med, ja da går det som det må gå!

Ellers er det heldigvis sånn at det i de fleste tilfeller er unødvendig å fikle med skjermen(e) under kjøring, alle funksjoner man trenger underveis ligger på mer eller mindre gammeldagse brytere osv, ofte på rattet. For min del har jeg både bilens eget infosystem og en navigasjonsenhet å trøkke på, men jeg fikler konsekvent ikke med skjermene under kjøring....på min tyske kvalitetsbil har man faktisk tenkt på dette! Alt man måtte trenge under kjøring og mer til er tilgjengelig fra rattet hhv en håndfull brytere og vendere, likeledes er kritisk informasjon tilgjengelig via kjørecomputerens display som ligger rett foran nesa!

Hvordan det blir fremover, gjenstår å se, men bla Volvo har etter mitt syn begått en kardinaltabbe her, ved også å flytte funksjoner man bruker jevnlig inn i skjerm-grensesnittet. Ikke bare det, man har fjernet alle andre betjeningsmuligheter! Helt fantastisk for meg og mange andre er det en skikkelig deal-breaker, man kjøper bare ikke en bil der man rett og slett bare MÅ fikle med en skjerm for å f.ex endre temperaturen under kjøring. Det er så enkelt som du sier, de færreste klarer å gjøre dette uten å flytte blikket. Da kan en ulykke være et faktum på en-to-tre! At dette er trafikk-farlig? Det er bare fornavnet, det er reinspikka idioti og den ultimate toskeskap! Min subjektive opptatning er at her er det på tide å bremse opp "fremskrittet" og heller ta et par skritt tilbake. Som deg, jeg klarer ikke å se at det er mindre trafikk-farlig å sitte og fikle med et multimedaisystem enn å sitte vår alles kjære sutteklutt under kjøring: mobiltelefonen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-18 19:59:06 +0100

updated 2020-08-18 19:59:39 +0100

Det med mobilbruk i bil er nok mest det med å ta vekk konsentrasjonen i dn grad at det går ut over tilstedeværelsen i bilen, jeg kjenner en Kaptein som bakket et 110 meter langt fartøy opp i fjæresteinene så propellbladene sprutet og regningen kom på et par millioner fordi han mistet konsenttrasjonen når han diskuterte med kona hvordan de skulle avlive katten he he. Det er jo heller ikke forbudt enda å røyke eller drikke kaffe i bilen fordi om man kan miste en glo eller glovarm kaffe ned mellom beina med de konsekvenser det får ;-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-19 08:26:56 +0100

Kloke ord fra Kamerat K, han beveger seg egentlig inn i nevropsykologens fagområde her :-) Sagt på en annen måte: dette med konsentrasjon og evne til å fokusere, er noe som påvirkes voldsomt av såvel duppeditter som en hel gullrekke med andre ting! Legg til at selv små, nesten ubetydelige ting, det være seg kroppslige plager eller den fjonge dama på sykkel, kan degadere evnen til å holde fokus noe aldeles utrolig! Dette er i altfor liten grad tema når det gjelder bilkjøring, og nei, det er IKKE sånn at dette skjer bare med eldre! Det skjer i alle aldersgrupper, hadde nær sagt i de beste familier! Kanskje verst av alt: menn er vesentlig dårligere til å ha flere tanker i hodet på en gang. Det innebærer at vi tipper lettere av pinnen under ellers like forutsetninger. De som måtte tvile på dette, bør tenke nøye gjennom hvorfor kvinner har gjennomgående høyere score i tester for yrkesgrupper som krever gode evner til multitasking og denne greie med å beholde fokus.

Legg til at menn ofte har en lei tendens til risikoadferd i trafikken...."aktiv" kjøring f.ex...det er ikke uten grunn til at menn topper statistikken på områder der det slett ikke er "greit" å være i toppen!

The Bottom Line er at hjernen på mange måter er litt datamaskin, med en hel drøss input. På samme måte som en datamaskin er det en grense for hvor mye vi kan håndtere samtidig, si det gjerne sånn at programmene i forgrunnen kan stjele alle ressurser fra bakgrunnsprossesene. Om svigermor ringer mens du kjører, kan det være noe som stjeler all oppmerksomhet, enten du vil eller ikke. Sånn er det bare. For min del har jeg jobbet i en bransje med sterk fokus på sikkerhet og sånne ting, da blir det helt naturlig med sterilt mijø og all oppmerksomhet på trafikken når jeg kjører, kun unntaksvis bruker jeg radio eller lar konen åpne munnen.

Noen vil vel kanskje si at det er noe spesielt, men når man er i moden alder og til tider kjører langs såvel landeveien som i virkelig store byer i nasjoner der tempoet i trafikken ville fått ethvert dataspill til å minne om en søndagskole, er det en klar fordel! Nå sier jeg ikke at jeg er et eksempel til etterfølgelse, men alle bør prøve å kjøre uten radio innimellom, gjerne i tett trafikk med høyt tempo. Det kan være en vekker, det kan være en skikkelig god opplevelse! Det er også fornuftig å slå av alle varslinger på mobiltelefonen og kun ha ringetone via blåtann, om man i det hele tatt har behov for å være "tilgjengelig" når man kjører. Og dette med skjermer og duppeditter gir seg vel selv? Man fikler IKKE med verken det ene eller andre mens man kjører, som vi alle vet: selv i moderate hastigheter flytter bilen seg lett både 20 og 30 meter i sekundet. Ingen ville da kjøre så mye som et eneste sekund med bind for øya? Da skjønner ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-08-18 14:36:27 +0100

Sett: 25 ganger

Sist oppdatert: Aug 19