0

Drivstofføkonomi vedrørende valg av dekk?

spurt 2020-08-17 18:13:49 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Ofte på nettsider som selger dekk ser man at dem rangerer etter forbruk, støy, grep osv. Men hvor mye kan det gi utslag på i forhold til forbruk? La oss gå ut i fra min gamle 1996 SL500 der gjennomsnittlig forbruk er 1.2l på mila, har Continental sommerdekk på bilen, har det så mye å si at det kan variere ettersom hvilken kvalitet på dekket man velger? eller er det minimalt / ikke relevant :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-17 18:32:34 +0100

Hei Kjøper du nyere dekk så er det ikke så mye å gi på da alle og ihvertfall de seriøse premium fabrikantene har dette i hodet når de designer dekket ang mønster og gummiblamdinger de står jo i kø for å kalle dekkene sine, green energy, energy saver, blue energy, sky efficient og sikkert mange andre fine navn. Har du et gammelt dekk som jo ikke er utenkelig på din bil så er det relevant at de er mere lettrullende og kan gi noen prosents besparelse hvis du bytter men samtidig koster de jo noen tusen også så i kr og øre i et total regnestykke er det nok ikke relevant.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-18 10:32:21 +0100

Kamerat K er som vanlig klok, kort og konsis! Det er ikke jeg like flink til, men jeg kan forsøke å fylle inn litt likevel. Jeg har kjørt noen kilometer i åras løp, og vært over gjennomsnittet opphengt i dette med å ha best mulig dekk til enhver tid. Øverst på min liste står "sikkerhet", men jeg er litt opptatt av dette med dekk-støy også. Dette med støy, rullemotstand og forbruk henger sammen, dersom man går for et dekk med lavt støynivå får man ofte med et helt lite Kinder-egg her!

Erfaringsmessig er Conti greie nok, det er gode allround-dekk. Dog noe høyere støynivå enn f.ex Nokian og Michelin. Mhp forbruket snakker vi om marginale forskjeller, for min del har jeg opplevd en variasjon der et forbruk som ligger i underkant av 0.5 går ned mot lave 0.4. Her snakker jeg om mitt kjøremønster over flere år med tre-fire biler. Ja, er man litt "djevelens advokat" snakker vi om opp mot 10 % lavere forbruk, er vi nøkternt realistiske dreier det seg om 5 %.

The Bottom Line er at man absolutt bør ha et forhold til hvilke egenskaper man prioriterer når man kjøper dekk. Og skulle man ha dekk på bilen som f.ex utgjør en sikkerhetsrisiko, er det absolutt på sin plass å bytte dem ut, uansett mønsterdybde og alder. Det er også greit å bytte ut dekk som støyer som bare fy, men å bytte ut dekk som fungerer greit, i den hensikt å oppnå lavere forbruk, ville jeg ikke gjort. I beste fall vil du redusere forbruket med 1.2 desiliter på mila med den feiende flotte Mercedesen din, det utgjør si halvannen krone på mila. Hvor langt kjører du i året med denne bilen? Jeg har ikke dekkdimensjonen foran meg her og nå, men jeg tipper du skal kjøre noen år for å "dekke inn" kostnaden her!

Jeg ville dog hatt dette i bakhodet ved neste dekk-kjøp, ring gjerne litt rundt og finn beste pris også! En advarende pekefinger: unngå "lavfriksjonsdekk", eller dekk som skal ha spesielt lav rullemotstand. Slike dekk har en lei tendens til å ha dårlig veigrep når du trenger det som mest. Velg heller et kompromiss, et nogenlunde ordinært dekk fra Michelin hhv Nokian vil med stor sannsynlighet gi deg et godt dekk for din bil. Jeg har kjørt på Nokian sommer som vinter de siste åra og er veldig godt fornøyd, men smaken er som baken, med en bil som din tenker jeg at den kler Michelin best. Ikke mnst fordi mine venner med tysk landeveislokomoitiv ofte foretrekker Michelin. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger