0

oljeforbruk

spurt 2020-08-15 18:34:19 +0200

anonym bruker

Anonym

Skal dene bilen bruke ca. 1/2 liter olje på 1000 km den har gått 178000 km. Mvh kay.randen@tele2.se

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-16 08:19:13 +0200

0.5 liter på 1000 km er ikke uvanlig, i hine dage var det mer enn en bil som hadde en setning om at et oljeforbruk på inntil en liter pr 1000 km var jolly fine. Alle motorer forbruker jo olje i større eller mindre grad, vi merker det bare ikke: den forbrukte olja erstattes i noen grad av kondensvann. Dette er en av årsakene til at mange får seg en overraskelse når de aber pløtzlich opplever at olja "forsvinner" når de tar seg en liten ferietur på veinettet i det store utland...der er det som kjent et helt annet tempo i trafikken (når det ikke er "Stau"). Dette medfører høyere temperaturer, vips, så er olja tynnere og kondensvannet fordamper, reneste Kinder-egget for å trylle vekk olja!

Poenget med å nevnte dette er at du bør sjekke olja hver gang du fyller tanken her, spesielt om du kjører med økt belastning i form av høy nyttelast og/eller motorveitempo.

The Bottom Line er altså at du egentlig ikke har uvanlig høyt oljeforbruk. Nå er heller ikke bilen din kjørt spesielt langt, men noen biler bruker mer olje enn andre. Sånn er det bare. Årsakene kan man speekulere i, for min del fikk jeg høre at min nye TDI "skulle" bruke en del olje, men jeg har et par vaner fra hine dage som kan ha påvirket dette: dels er jeg blant dem som kjører mine nye biler pent de første 10-20.000 kilometerne....koster lite! Dels kjører jeg gjennomgående defensivt, jeg girer vanligvis ved maks 2000 o/m, og jeg er er spesielt forsiktig med å unngå turtall og belastning før olja er gjennomvarm. Om det har noe for seg eller ei, kan man diskutere lenge og vel, faktum er at min nåvæende bil har et oljeforbruk rundt 0.5 liter på 15.000 km. Min forrige bil hadde et tilsvarende forbruk, også ved motorveitempo i den russiske føderasjon, når den var kjørt snaue 500.000. Det er altså forskjeller her, det verste jeg har vært ute for var en Ford Granada 2.8, der gikk det på to liter på en tank, omtrent 500 kilometer med den bilen :-)

En helt annen ting er at en TDI er "nøpen" med oljeskift / filterbytte. Longlife-programmet kan medføre at oljeskiftene strekkes helt opp til over 30.000 km, dette er å tigge om trøbbel og økt slitasje!!!! Ved mye langkjøring kan man strekke skiftintervallet opp til de 20', den som vil at motoren skal leve lenge i landet skifter imidlertid ved 15.000 km. En ting kan heller ikke sies for ofte: alltid filterbytte ved oljeskift....store bokstaver i ALLTID!

Så nei, du har ikke et voldsomt problem, men du bør følge med. Årsaken kan være så enkel som tetningsringene på ventilene, og det kan være dyrere ting, som stempelringer og slitne sylindre. Det kan også være en "engelsk" forklaring, i form av lekkasje, men du ville sett en svær dam under bilen. Ja, du kan muligens se en del svart sot ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar