Audi A4 Allroad er vel ikke nødvendigvis "mye" for pengene, det er absolutt en bil som har sin pris, og du vil som eier av en sånn bil finne ut at disse ringene i grillen har sin pris. Sånn er det bare, men greit nok, det er ikke av de verste kostnadslukene, og den kan i prinsippet serves ved et uavhengig, autorisert verksted. Det er også kurrant å finne rimelige deler, win-win og absolutt muligheter til at bilholdet ikke tar rotta på privatbudsjettet. Jeg ville nok heller kjøpt Skoda Octavia med tilsvarende oppsett, men smaken er som kjent som baken, det å lukke døra på en Audi er f.ex en unik opplevelse, det minner litt om å lukke igjen døra på et dyrt pengeskap :-)
Og nei, småkjøring er egentlig ikke noe problem for motoren, det er denne Greenpeace-leamikken som ødelegger moroa. Først og fremst kokser diesel partikkelfilteret igjen. Ja, det kan oppstå koksdannelse i forbrenningskammerne også, men det kan det faktisk på absolutt alle motorer. Opp gjennom årene har dette vært årsaken til at mang en nordmann har blitt stående med skjegget i dørsprekken etter noen mil med "vollgas" på autobahn. Det er så enkelt som at når bilen kommer i sitt rette element og man får opp turtallet, ja da blir det også høyere temperaturer i forbrenningskammerne. Vips...så begynner sota å gløde og brenne. Da kan det rett og slett svi høl i stempeltoppene, festlige følgefeil kan også oppstå. Men som du sier, en liten tur på noen mil gjøre faktisk underverker, både i forhold til DPF og sotdannelse i motoren.
Dog: det er jo noe intiutivt i dette: et tysk landeveislokomotiv med dieselmotor er i utgangspunktet konstruert for nasjoner med en helt annen gjennomsnittshastighet i veinettet. Glem ikke at Norge er på andreplass på den gjeve lista over nasjoner med lavest hastighet i veinettet i Europa! Ja, jeg har kjørt diesel i noen tiår sjæl, dog med et kjøremønster der jeg som regel har kjørt minst 5 mil når jeg først setter meg i bilen...rekorden er i trakten av 14-1500 km på en dag...så dette med koksdannelse har liksom ikke vært min største bekymring. Men ser man på turtelleren: bilen går jo knapt nok på rask tomgang i den fantastiske, svimlende hastigheten av 80 km/t som normalt sett er høyeste fartsgrense her hjemme i Steinrøysa! Da gir det seg selv at den kloke holder seg i skinnet de første mila når han kommer utafor grensa og plutselig befinner seg i land med et helt annet tempo i trafikken! Verre er det ikke!
Og for alle praktiske hensyn: ja, en sporadisk langtur redder showet, gitt at du ikke bedriver vanvittig mye dassekjøring resten av uka. Aktiv bruk av dieselvarmer eller annen motorvarmer i den kalde årstiden er også en fornuftig åtgjerd her,,,kald motor er noe dritt for en dieselmotor!
At diesel holder seg godt i pris? Det er en selvfølge, diesel er fremdeles kongen på haugen for mange av oss! Det er jo ... (more)