0

Hvilken el-bil får man mest for pengene?

spurt 2020-08-14 06:26:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Har desverre kommet frem til at el-bil kan være (ja, det er det..) en økonomisk bil til hverdags, problemet er at de fleste er så stygge å se på, veldig stor forskjell i pris, og ganske stor forskjell på rekkevidde.

Tesla har jeg ikke råd til selv om effekt og rekkevidde frister, er heller ikke imponert over byggekvalitet og ventetid når det er noe som ikke kan ordnes med pc..

Hvorfor selger Opel Ampera-e så dårlig? den er en av de som nesten ser ut som en vanlig bil, prisen er jo ganske lav i forhold til dagens norm på nye biler, ser ut til at det er grei rekkevidde på den, så å si samme rekkevidde som på Id3...men den ser jo ikke ut i mørket engang..

Har du noen tips? Bil med plass til en standard familie, rekkevidde bortimot 40mil, koster maks 500k

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-14 15:52:14 +0100

Tja...ta en tur innom din lokale VW-forhander og se på ID.3. Med noen tiårs positive erfaringer med VW vlle jeg ikke vært redd for å kjøpe denne bilen, den har "alt", både respektable ytelser og sånn passe rekkevidde. Fås også med AWD...og prisnivået er ikke avskrekkende. Med på kjøpet får du en bil som har desidert best kundestøtte i form av merkeverksteder og logistikk ikke bare i det norske markedet, men over hele Europa. Rett nok ingen jalla-løsninger som mer eller mindre rettmessig gjør krav på å være "best", men greie, fornuftige assistentsystemer osv som faktisk fungerer som de skal. Legg til at ID.3 er et prestisjeprosjekt for VAG...her kommer man til å legge seg litt ekstra i selen for å løse eventuelle problemer uten at kundene står og river seg i håret.

Og ja, det finnes flere elbiler, men ingen som er i nærheten av å ha samme kunderstøtte. Designet er også egentlig helt greit...selv om min subjektive oppfatning er at E-Golf er mer "bil". Ellers har jeg jo mine tanker om rekkevidde: selv en Tesla S med den største batteripakka har jo knapt nok samme rekkevidde som en liten benziner hadde for 30 år siden. Dengang syntes vi det var noe herk å ha en 40 liters tank og typisk 500 km rekkevidde på en god dag med sola i ryggen. For min del har jeg 1500 km rekkevidde med diselbrenneren min...før jeg begynner å kjøre økonomisk. Men jeg tenker at du helt sikkert har tenkt gjennom dette med kjøremønster og rekkevidde, allerede: om du primært kjører innenfor en radius der du kan klare deg med hjemmelading...jolly fine med elbil!

Tesla? Blytunge greier, med løsninger for assistentsystemene som faktisk har medført alvorlige ulykker. Legg til de forholdene du selv nevner, med bla markedets dårligste kundestøtte. At prisnivået passer best for de velsituerte med adresse i Asker og Blærum gjør det ikke bedre.

Husk forøvrig at du bør ha mulighet for, og faktisk inntallere, en forskriftsmessig hjemmelader. Uten dette blir det både dyrt og tidkrevende å eie en elbil.

Hvorfor Ampera-E selger så dårlig? Det kan nok ha noe med at GM har hatt en importør som har hatt en uheldig strategi for å holde på kundene i det norske markedet. Legg til at man har hatt en lei tendens til å glemme at fabrikkgarantien også gjelder i Norge...og at man har en forpliktelse til å ta seg av kunder med Opel, også de som måtte ha f.ex bruktimporterte biler. Mange små og litt større ting som tilsammen har gjort at mange, tidligere trofaste kunder med årene har vendt Opel ryggen. Evig eies kun et dårlig rykte, Ampera-E er ikke nok til å gjenvinne tilliten.

The Bottom Line her er enkel og grei: med de kriteriene jeg mener å se i ditt opprinnelige innlegg, er det absolutt verdt å kaste både et og to blikk på ID.3, gjerne ispedd grundig prøvekjøring med familien. Gjør en avtale om visning ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar