Den enkleste og beste, for ikke å si enest måten du kan finne ut av dette på, er grundig prøvekjøring. Å kjøpe bil, uansett prisklasse, uten grundig prøvekjøring, er litt som russisk rullett med pistol: du vet ikke hva du får...og ender du opp med å bli så misfornøyd etter kjøp at du bare MÅ bytte etter kun kort tid, ja da går lommepungen på en kjempesmell! Mhp dette med holbarhet: normalt sett er dette biler som holder en stund, men man skal ikke glemme at det er relativt tunge og kompliserte biler. For begge gjelder også at begrepet "premium" følger med på kjøpet, iallefall i Norge, med de konsekvenser dette har om du er blant dem som forholder seg til merkeverkstedene.
The Bottom Line er at det koster å være kar, både service og løpende vedlikehold vil ha sin pris her, men bor du nær grensa til Sverige, evnt har et frittstående autorisert verksted i nabolaget som kan sine ting med det være seg Audi eller BMW, ja da har du muligheter til å få både deler og arbeidskostnader ned på et vesentlig hyggeligere nivå. Mhp holdbarheten er det som alltid ellers, den som sørger for å etablere et normalt godt serviceregime og kjører med vett, vil gjennomgående kunne ha glede av bilen sin i mange, mange, mange år. Spesielt med såvidt tunge biler som dette vil det være mye opp til deg selv hvor lenge bilen skal holde: har du en myk kjørestil, der du kjører på momentet og kjører med det Sparebank 1 kaller "flyt " i sin smarte bilforsikring, ja da holder bilen. Om du derimot er blant dem som har misforstått meningen med bilkjøring og kjører "aktivt", da er det ikke gitt at et tysk landeveislokomotiv er tingen. Mer komplisert er det egentlig ikke.