0

Lekkasje i høyttallere, bakdører

spurt 2020-08-12 07:54:17 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Jeg har nylig oppdaget vann på dørmattene i min Golf 7, 2013 modell (kjøpt av annen eier des. 2012). Har hatt bilen hos Møller Bil Kongsvinger og fått konstatert at det er lekkasje i pakningene rundt høyttalerne i bakdørene. Reparasjon på dette er i første omgang ca. 10.200 kr. Dette for skifte av høyttalerne i begge bakdørene, samt sjekk av matter og alt rundt. Det var ikke mugg i bilen, så det var ett godt tegn i denne situasjonen. Men de måtte også sjekke etter andre fuktskader ved reparasjon.. Da de ringte for å forklare hva som var feil ble det sagt at det var råttent og at et prisoverslag/tilbud ville være i orden da jeg skulle hente ut bilen. Da jeg hentet ut bilen ble jeg forklart at bilen var utenfor garanti, hvilket jeg visste fra før. Jeg forklarte jeg at flere nye modeller, med garanti, har fått dette dekket da det er en kjent VW Golf feil. Fikk forklart at min Garanti var utgått og det var ikke noe de kunne gjøre med dette, annet enn å fikse det for nevnte pris/reparasjon. De forklarte at jeg kunne ta det videre med den bilforretningen som jeg kjøpte bilen av i 2017, ettersom man har reklamasjonsrett i 5 år etter kjøp. Jeg føler at dette er en sak jeg gjerne kan ta videre, men ønsker å høre om du er kjent med problemet på Golf 7 og om du kanskje har noen tips til hva jeg kan gjøre videre i denne saken, da jeg føler dette er dårlig kundebehandling og at dette kunne vært fikset på reklamasjon/feilprodusering. En «goodwill» kunne også vært på sin plass, da det ikke er første gang dette er et problem på denne type bil. Håper å høre fra deg,

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-12 08:49:31 +0200

updated 2020-08-12 09:06:08 +0200

Hei Ja det var lekkasje i noen golf 7 høytaler pakkninger eller i tettningsmassen som førte til at vann rant inn i høytalere og videre inn gjennom dørterskel og ned på gulvmatter bak som førte til fukt i bakre gulv. WW har ikke utstedt recall på dette og du ender da opp med å betaler for det selv. For å si det sånn så gir ikke noen importører ved dørene og du har nok lite å hente her. Et forsøk er jo reklamasjons retten du nevner fra den du kjøpte bilen av men er nok et halmstrå og det går mere på skjulte feil og mangler og da som aller mest dreier seg om hva forhandler eller selger burde vist om og selger gir seg helt sikkert ikke uten kamp her da det er vanskelig for deg å bevise om problemet var der i 2017 noe det trolig ikke var når du først nå 3 år etter fikk problemet. Fugemassen som ble brukt har trolig krympet med tiden og tilslutt ført til lekkasjer og her er en av riskene med å kjøpe bruktbil altså at ting tar tid før det viser seg så hvordan du skal få lagt dette frem for forhandleren slik at han tar regningen eller deler av den er jeg jammen ikke sikker på hvordan skal foregå. Tror ikke du skal sette dyre advokater på saken blir nok best med dialog her vil jeg tro med selger.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-12 09:59:10 +0200

Dessverre er ikke VAG alene om å unnlate tilbakekalling ved kjente feil. Ikke bare det, man har også i stor grad sluttet å sende ut informasjon om dette, det være seg internt eller eksternt. Dette gjelder i aller høyeste grad det norske markedet, jeg hadde selv en av de første Golf 7 som ble solgt i Norge, der var det et noe spesielt "ekstrautstyr": under mattene foran ble det helt av seg selv et gedigent svømmebasseng når det ble sommerlige temperaturer. Årsaken var en dreneringslange som var uteglemt eller trukket feil...kondensvann som ellers skulle vært sendt ut i Guds Frie Natur havnet isteden inne i bilen. Jeg var heldig, jeg har for vane å kjøre fremfor å fly, og var på bilferie i et land der det var 40+ i skyggen med derav følgende kolossale mengder med kondensvann.

Bilen ble levert inn til merkeverkstedet, de lette angivelig etter lekkasjen i flere dager. Underveis kom jeg over en melding fra tyske ADAC: den rapportere om ovenfornevnte feil. Jeg fant imildertid ingenting om dette hos Volkswagen DE, og merkeverkstedet toet sine hender og kjente angivelig ikke til problemet. Det løste imidlertid problemet. På min bil måtte alt som var av isolasjon og matter og litt til skiftes. Rett nok omfattet dette bare en mindre serie med biler, men om jeg ikke hadde vært på bilferie under en massiv hetebølge, ville jeg neppe registert mer enn en stadig tiltagende lukt av råtten isolasjon før garantien hadde vært snipp snapp snute!

Min subjektive oppfatning er at forbrukerorganisasjonene burde være mer på hugget med slike problemer, og utøve press mot fabrikantene for at man som et minimum skal publisere kjente problemer med de respektive bilmodellene. Om ikke annet, så for at kundene skal ha en mulighet til å fange opp feilene og få gjennomført korrigerende tiltak før man sitter igjen med skjegget i postkassa når garantitiden er over. At Norge står i en særstilling når det gjelder dette, er hevet over tvil, flere importører har en klar og markant strategi der man spekulerer i at ting fungerer til garantitiden er ute. Med en 10.000 kroners reparasjon er du jo forholdsvis heldig, de som har kjøpt Subaru opp gjennom åra har opplevd regninger i en helt annen størrelsesorden når motorer og/eller girkasser sier takk for seg. Man skal ikke lenger enn til Sverige for å se en Subaru-importør med en helt annen holdning til de samme forholdene. Sånn burde det ikke være!

Hos en unevnelig produsent fra Korea røyk hjullagrene på en "toppmodell" hver vinter, på samme måte som bremseskivene hos en unevnelig svensk fabrikant tålte ikke hjullagrene kombinasjonen av salt og vann....og garantivilkårene var skreddersydd for å unnlate å ta ansvar....den norske vinteren er tydeligvis avskaffet hos "noen". Prislappen for hjullagrene på den unevnelige korea-kassa var i trakten av 15-20.000 kroner inkludert arbeid...ganger to....dritten hadde en lei tendens til først å ryke foran...deretter kom hjullagra bak i rask rekkefølge. Kjipt med en bil der man bruker ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-12 15:01:15 +0200

Siden jeg tror vår uheldige venn ikke oppnår noe økonomisk her kan man kanskje komme med et godt råd isteden. Det er normalt bare en av høytalerene som lekker fordi om du har blitt fortalt at det er høytalerene i begge bakdører som må skiftes. Verksted gjør mye arbeid bare for å få ut fukt her. Verksted vil gjerne at begge høytalere byttes men trenger man virkelig det ? Mitt forslag er å få byttet den som lekker, klikke av listen som er på dørstokk til bakre dør og vippe matten til siden, her kan du nå legge et par frote håndklær under matten og suge opp fuktighet. Det betinger jo at man er litt fingernemm men er i utgangspunktet en grei jobb og man kan spare masse penger her. Har man 10 tommeltotter så blir det nok Sverige tur når dette engang blir mulig igjen.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar