0

Ecoboost 1.0 L

spurt 2020-08-11 18:46:14 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, vurderer å bytte min 2.0L turbodiesel Focus med en nokså ny 1.0 Ecoboost. Har prøvekjørt og synes den virket grei nok. Er de så bra som selgerne vil ha det til?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-11 19:31:37 +0200

updated 2020-08-11 19:33:35 +0200

Hei Masse tåredryppende historier her om havarerte motorer her er et innlegg jeg skrev tidligere men er ikke mye skriverier om det mulig Norulf har rett at det er annonsepengenes makt som styer showet. I utlandet er det masse søksmål og skriverier i hopetall mens i Norge er det helt tyst uansett om det er en bråtta med disse som har havarert, går du til Ford verksted og spør så er det trolig første gang de hører om det som vanlig ja særlig ;-(.

Hei Ønsker bare å komme med en advarsel mot ecoboost motoren som sitter i nyere ford focus fra 2011 og fremover. Pga plutselig bortfall av kjøling er det uvanlig mange focuser som har endt opp med motorhavari. Dette skjer helt uten foranliggende årsak og gjerne på motorvei og uten at man rekker å stoppe ved fks neste innkjøringslomme . Skadene som oppstår i motoren er så alvorlige at motoren må byttes. Dernest kan det oppstå svært farlige situasjoner i høye hastigheter på motorvei uten motorkraft og veiskulder som man kjapt kan svinge av på. Det skal fra Ford sin side ha kommet tilbakekalling for bytte av en kjøleslange som de mener er problemet eller om denne slangen ryker i forbindelse med at motor går varm er litt uvist. Det ligger til salgs 4 stk med havarert motor av denne typen på Finn for øyeblikket men selgerene prøver seg med å være uklare med at fks ukjent årsak, rådebank, demontert plugger men ukjent årsak sier Auksjon Norsk bilkontroll om den de prøver å selge. Jeg prøvde å maile de om dette da det lett kan oppfattes av de som byr at den trenger bare nye coiler og tennplugger så er det bare å tute og kjøre og byr så langt over verdien i en bil der motor må byttes. Auksjonsiden Norsk bilkontroll skulle ha skrevet defekt motor Og så kan de som byr tenke ut resten selv. Ønsker du en focus med denne motoren er det svært mange ting du må forsikre deg om at er i orden , er den importert kan den ha unngått tilbakekalling, mange gidder heller ikke å dra på tilbakekalling da de tenker men motoren funker jo fint nå og skal selge om 2 månder så det gjør sikkert neste eier men nei tydeligvis ikke da man ser alle med defekt motor eller de som står at har byttet motor er alle 1,0 ecoboost modeller. Er ikke alt i orden velg heller 1,6 diesel motoren som er så utprøvd at den trolig går helt frem til neste istid. Kanskje Ford service avdeling burde gitt en forklaring at uanset om de tilbakekalles så er det likevel flere biler som får motorhavari. I utlandet og spesiellt England var Ford og denne motoren Førsteside oppslag i både media og bilblad verden med massive motor bytter, rettsaker osv. Når jeg søker tilbake i Broom spør Benny ser jeg ikke en eneste kommentar om dette.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-12 10:17:50 +0200

Ja, Kamerat K har et ganske raftig poeng her: den nevnte motoren gir nok et veldig forutsigbart ilhold, men på feil måte. I ditt sted ville jeg gått i tenkeboksen og spurt meg selv hvorfor i alle dager man skal bytte ut noe som fungerer...en 2.0 TD gir deg både kraftoverskudd så det holder i lange baner, et hyggelig drivstoff-forbruk og ikke minst, et for alle praktiske hensyn, trygt og greit bilhold.

Og nei, det kommer IKKE noe landsomfattende, permanent dieselforbud de første åra. For noen vil en liten benziner kunne oppleves som "sprekt", men din 2.0 TD vil være være like rask eller raskere enn en hvilken som helst vanlig benziner opp til 2 liters slagvolum på landeveien. Om du mot formodning skulle være blant dem som (fortsatt) jager turtall på dieselbrenneren din: prøv å kjøre på momentet isteden, en dieselbrenner er en helt annen skål en en liten benziner når det gjelder såvel anvendbar kraft som komfort. I det hele tatt: å bytte til en liten benziner vil for deg være en nedtur som på mer enn en måte ender med gråt og tenners gnissel, ikke minst som en konsekven av de forholdene Kamerat K påpeker over. Jeg tenker at du bør ta vare på den bilen du har, eventuelt se i retning av 1.6 diesel om du ønsker å "nedskalere". Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-12 13:49:28 +0200

Benny skrev om dette med å følge penga i et svar her på Spør Benny forumet ang forskjellen på tilbake kallinger i Usa, Europa samt i Norge og er nok selve kjernen her altså penga. Hvis Ford importøren lasser over masse annonse penger til de ulike Bilmagasinene så blir det nok vanskelig å skrive noe negativt om deres modeller eller kritisere deres tilbake kallings policy det får jo ikke følger likevel og biljournalistene sitter der med foldete hender og tvinner tommeltotter mens importøren får ture fritt fram.

Det sitter nok ganske langt inne for en bil journalist å skrive negativt om fks Ford når de trolig sponser det meste av lønnen hans og resten av redaksjonen men det gjør jo samtidig at forbrukerene ikke tilføres viktig informasjon når de gjør sine bilvalg. Synd at det er sånn men en eller annen plass må jo nødvendigvis pengene til drift av redaksjonen komme fra

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-14 22:52:17 +0200

updated 2020-08-16 18:23:57 +0200

Det var da "eine grausame salbe" fra herrene(?) Kviasen/Norulf. Legger ved en lenke og et utdrag om emnet:

https://www.motorreviewer.com/engine.... 1.0 EcoBoost Engine Problems and Reliability First of all, the engine has only direct fuel injection and no fuel in the intake ports. The fuel in the ports acts as a natural cleaner. Without it, soot and carbon layer covers the intake valve stems and restricts the airflow through the ports. Dirty intake valves have problems with a tight closing, which leads to loose of engine power and serious damage of valves and valve seats. As a rule, it will inevitably be detected in engines with big mileage. The engines produced before 2014 had a problem with a bottom hose of the coolant system that would split and dump the coolant off, while the temperature sensor shows a normal temperature. A lot of engines were browned up until Ford changed that hose by redesigned one. That coolant issue is the biggest one. There is a pipe that runs from the expansion bottle to the engine that can also crack and lose its coolant. So keep an eye on coolant level. High-mileage engines can suffer from issues with fuel pressure. The low fuel pressure produced by fuel pump doesn't allow the engine to achieve its full performance numbers. Replacing the worn cam bucket with a new one can increase fuel pressure and performance. The 1.0 EcoBoost engine got a bad reputation at the start of its life. But many issues were fixed and reliability was improved. Blown head gaskets and coolant leakages happen rarely. Many car owners report mileage of 80-100k miles without any engine problems. Together with its strong sides such as extremely low fuel consumption, high torque, and low emissions tax, the engine is a good choice in modern reality for a compact city hatchback or even bigger car.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-16 23:15:08 +0200

Vel, nedskalering er sjelden en god ting....eine kleine Benziner er og blir nettopp det! Når benzineren attpå til har veldig mange ponnier i forhold til slagvolumet må det ha konsekvenser. Sånn er det bare, uansett om det står Ford eller noe som helst annet på blokka :-) Ja, man har helt sikkerrt fiksa opptil flere issues, men jeg registerer altså at gutta boyz i den aktuelle artikkelen åpenbart har et noe spesielt syn på hva "big mileage" innebærer....dette avklares i siste avsnitt over. Sorry, men jeg blir ikke spesielt impregnert her!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar