0

Strømforbruk?

spurt 2020-08-11 10:00:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Du skriver: « Mazda oppgir et strømforbruk på 1,9 kW per mil. »

Hva menes? Strømforbruk (energiforbruk) kan ikke måles i kW like lite som at bensinforbruk ikke kan måles i HK.

Mvh Kjell Gjære

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

8 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-11 14:43:07 +0100

Ja, det skulle tatt seg ut, forbruk oppgitt i utslitte heste(krefte)r pr mil! GLimrende observert og helt korrekt, Broom-redaksjonen er nok utslitt etter en strevsom Norges-ferie skal du se!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-11 15:38:35 +0100

updated 2020-08-11 16:36:16 +0100

Det står strømforbruk 1,9KWh og i mitt hode er det et strøm(energi) forbruk da det er en elbil, er det noe dere har sett som jeg misser her ? Regner med dette er noe som står på displayet i bilen og ikke tatt ut av luften. Sist jeg fikk regning fra kraftverket mener jeg det sto KWh forbruk her. Har jeg kanskje vanskelig for det eller?

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-11 17:52:04 +0100

Nja....slo opp artikkelen akkurat nuh....se quote:

"Mazda oppgir et strømforbruk på 1,9 kW per mil. På vår testtur, i normal norsk sommertemperatur, vind og noen regnbyger og mest normal landeveiskjøring i normale hastigheter endte vi opp med et snittforbruk på 1,5 kW per mil. Altså godt under det oppgitte."

Nå betyr det jo egentlig ingenting, vi skjønner jo hva som menes, og sånne små trøkkleifer kan skje den beste, det skjer som du nok har sett, til og med meg, rett som det er! Ellers venter jeg i spenning: kommer de bolde førere av Mazdas feiende flotte nye elbiler til å være blant dem som kjører med lue og votter fra oktober til mai for å pine rekkevidde? Jeg har begynt å tenke ut en ny forretningsplan: vedovner for montering i kalde elbiler! Det må jo bli en suksess! Kanhende det også kunne vært en tanke å starte opp igjen med produksjon av karbid-lykter sånn at de arme elbilistene også skal kunne flotte seg med kjørelys på dagtid, enn si langt utpå kvelden :-) ?

Ja, det er en god dag i dag, sola skinner, la oss glemme elbilene og gå ut og fyre opp dieselen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-11 18:29:28 +0100

updated 2020-08-11 19:47:52 +0100

Riktig er jo skrive feil og betyr ingen verdens ting men siden det først ble publisert av trådstarter så er det jo greit å løse opp i missforståelser eller flisespikkeri som jeg ville kalt det på godt Norsk og tydelig at det jo opptar noen.

Det har seg sånn at det er 2 artikkler om bilen : En av Norges billigste elbiler dette er dommen og den andre er: Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne er et kupp. I den siste artikkelen altså Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne er et kupp oppgis forbruket i KWt 1,9 og 1,49 KWt og er helt korrekt.

Mens i den første artikkelen En av Norges billigste elbiler er det avglemt å slenge på en liten t etter KW så der er det KW 1.9 og KW 1,5 som oppgis.

KWt er forbruk mens KW er effekt.

Så er nå det mysteriet oppklart mulig at Kjell Gjære puster lettet ut nå:-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-12 10:06:05 +0100

Ja, nå kan vi alle sove godt, uten å gruble over hvilken vanskjebne som venter en stakkars Benny når han kommer tilbake fra ferien og må stå til rette for sine små og store trykkeleifer foran selveste redaksjonsjefen! Vi er alle ordblinde av og til, for min del ganske ofte, men det får være måte på! Her må Benny skjerpe seg, slutte å lenge etter å springe ut i garasjen i arbeidstiden! Han får skylde på corona-tiden og hjemmekontoret, da er det lett å bli distrahert!

Apropos dette med små og store tabber når man ordlegger seg: Oluf Palme overtok som kjent et Sverige der økonomien var i fritt fall. I tiltredelsestalen kom de berømte ord: "Når vi overtok, sto vi på kanten av stupet. Nå tar vi et stort skritt fremover." Sånn skal det sies!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-13 10:57:26 +0100

@Kviasen. Legg merke til at du benytter benevningen kWh, det er noe annet enn hva som står i artikkelen: kW. Dersom kraftverket begynner å snakke om kW, så er det trolig effekttariffen, ikke energimengden de omtaler. For en tid tilbake var det mange bilprodusenter som reklamerte med batterikapasitet på «31 kW per time». Benevningen kW/h finnes, men er så sær at det bare er enkelte el-krafingeniører som forstår hva en snakker om. (Endringshastigheten i effekt til et kraftverk) Den har ingenting med energilagringskapasiteten til et batteri å gjøre.

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Faktisk er det i dagligdags tale vanlig å bare si kilowatt uten å henge på time eller pr time da det etterhvert er en selvfølge. Mvh Kviasen

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2020-08-13 23:39:28 +0100 )rediger
0

besvart 2020-08-13 11:00:12 +0100

updated 2020-08-13 11:01:00 +0100

En kan mene at dette er flisespikkeri. Det er det for så vidt, men elbil og de elektriske begrepene rundt dette er vanskelig for mange. Eksempelvis selges det mengder av «hjemmeladere», mens ingen av dem faktisk er det, de er en stikkontakt med litt attåt. Er så det noe problem? Tja, for dem som kjøper en 22kW «lader» på veggen, mens bilens ombordlader fortsatt nøyer seg med langsomtlading på 3,5kW kan det bli en skuffelse forårsaket av uklar omtale av «lader». Andre uklarheter er «fase», særlig i IT-nett. I IT-nett er kun linjespenning på 230V tilgjengelig for bruker, ingen fasespenning siden midtpunkt i generator ikke er ført frem til bruker. I TN er fasespenning tilgjengelig mellom L-linjeleder og N-leder. Hvor mange elbileiere går vill her? Det hadde vært en fordel med et tydeligere språk. («Fase» innen elektro kan bety en spenning, en vinkel, en leder - ofte sauset sammen og med behov for en dyp forståelse for å avklare hva som menes i et gitt tilfelle.)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Drar du til med cosinus phi,sinuskurver samt aktiv og reaktiv last så er du helt sikker på at leserene ikke forstår noe som helst. Elbil eiere bør få nødvendige råd fra forhandler der de kjøper bilen og er ikke de oppdatert på IT og TN så bør de kanskje raskt lære seg opp på dette. Mvh Kviasen

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2020-08-13 23:49:42 +0100 )rediger
0

besvart 2020-08-14 16:15:27 +0100

Kloke ord fra Kamerat K her, knapt nok en kjeft blant Brooms lesere generelt, og elbileiere spesielt, som skjønner noe som helst om det som VIRKELIG skjer når man putter ladelunta i bilen :-) Ellers er det absolutt på sin plass å ha et forhold til dette med It vs TN-nett, jeg er blant dem som mener at IT-nett burde vært forbudt ved lov. Sånn er det dessverre ikke, derfor ser vi jevnlig elbileiere som sitter med det berømte julenisseskjegget i dørsprekken. Sånn vil det nok være i overskuelig fremtid, de som selger elbiler her hjemme i Steinrøysa...uavhengig av om det er Tesla, VAG eller hvilken som helst annet merke...har samme forhold til elbiler som Elkjøp har til å selge sine produkter. Det er rett og slett noe man tjener penger på, enten ved salget, eller gjennom et verksted som først og fremst er basert på å putte inn en diagnoseplugg og bytte ut deler. Sånn har det blitt, det er ikke en kjeft som har relevant kompetanase på verken elektronikk eller kraftelektronikk i mils omkrets. På godt og vondt, det gode er at da slipper man iallefall at uvettig tukling ødelegger for flerfoldige titusenlapper!

Dette med ladere? Det overlater man til avtalepartnere, gjerne et lokalt elektrofirma. Alt i alt, jeg er rimelig sikker på at de aller fleste som selger elbiler, for ikke å snakke om de som jobber ved det vi i gamle dager ville kalt "merkeverkstedene" , har omtrent samme forhold til det trådstarter nevner avslutningsvis som Brooms lesere og elbileierne flest. Sånn er det bare. Jeg må innrømme at selv jeg, som har noen år med skolegang og enda flere år med ærlig arbeide på absolutt relevante fagområder, sliter med å holde tunga i rett munn og huske hva som er hva. Ja, dette med trigonometriske betraktninger, vektoralgebra og funksjoner av flere variaable - som jo er tingen når man skal gjøre et halvhjertet forsøk på å modellere det som skjer i såvel elektromagnetiske som radiofrekvent felt - er jo kjekt å dra frem når det er på tide å få gjestene til å gå hjem, Men ellers? På jobben brukte jeg programvare som simulerte og ga meg kjapp og greit svar på hva konsekvekvensene av ditt eller datt ville være. Med all respekt for de som ennå husker barnelærdommen fra NTNU eller andre steder, det blir færre og færre av oss.

The Bottom Line er at de som selger elbiler sjelden er i nærheten av å ha evne til å gi kundene adekvate råd. De har knapt nok evne til å kvalitetsjekke at avtalepartnerne i elektrobransjen gjør en god jobb. Dette kan selvfølgelig være uheldig for kundene, men vi får krøsse fingrene og håpe at iallefall elektrobransjen sørger for å opparbeide seg tlstrekkelig kompetanse til å gi eierne av en drøss forskjellige elbiler, med like mange vidt forskjellige løsninger på dette med lading, kabler og fandens oldemor, gode, fungerende løsninger etterhvert. Hjertesukk...takke seg til en dieselbrenner!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger