0

Nissan Leaf radar/ProPilot kontinuerlig feilmelding

spurt 2020-08-10 12:38:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Jeg kjøpte en ny fabrikkny Nissan Leaf i januar 2019. Siden vinter 2019 har jeg hatt kontinuerlig feil på ProPilot funksjonen (selvkjøring, adaptiv cruisecontrol, lane-assist mm.)

Birger N. Haug hvor bilen er kjøpt har hatt den på verksted 6 ganger for samme feil, uten å fikse problemet. Forklaringen er at dette er et kjent problem, men at det er en fem-trinn reparasjons sekvens på problemet.

  1. Bytte kamera
  2. Bytte sensor
  3. Bytte ECM/ECU (hjernen til bilen)
  4. Bytte ledningslett
  5. Bytte hele ProPilot systemet (hjerne, ledninger, sensorer, kamera etc etc)

De har nå kommet til steg 4, bytte hele ledningsnettet, etter totalt å ha brukt 8 med på å komme dit.

Hvor mye av dette må jeg som forbruker finne meg i? Akkurat nå har jeg bare lyst å heve hele kjøpet eller kreve omlevering av tilsvarende bil.

Dette må kunne anses som samme problem, selvom jeg har forståelse for at de skal få noe tid til å fikse problemet, men vi er nå på mnd 8!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-10 17:32:51 +0100

Du finner en grei oversikt over dette med dine rettigheter ved bilkjøp der du ikke er fornøyd hos forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside... Sett deg inn i dette, tenk gjennom hva du vil oppnå, og gå i dialog med forhandler. Ellers er NAF-medlemskap uten veihjelp gull verdt i slike situasjoner...eventuelt KNA-medlemskap. Noen egentlig fasit for hvor mye dilldall man skal måtte akseptere, finnes egentlig ikke, forhandler har i utgangspunktet "rett" til å (prøve å) utbedre problemet. Klarer han ikke det, kommer du over i den løsningsorienterte delen av forbrukerrådets oppskrift. Dog...for alle praktiske hensyn...den beste løsningen får du ved å etablere en god relasjon og dialog med forhandler.

Uten å male fanden på veggen, slik du beskriver det, har man jo byttet seg gjennom hele gullrekka nå, du sitter vel og venter i spenning på om bytte av ledningsnettet vil føre frem. Nå har jeg tilfeldigvis levd av elektronikk på et litt mer komplekst nivå gjennom mesteparten av min yrkeskarriere, vår gode venn MAcMurphy sitter nok et sted i bilen og ler seg skakk. Sagt i klartekst: det er veldig mye som kan gå galt når man skifter ut så mye. Dette er på ingen måte enkelt, en forhandler som gir seg i kast med en så omfattende jobb for å rette opp i en feil, fortjener respekt. Gi dem denne sjansen og test funksjonaliteten grundig, gjerne sammen med forhandler, når bilen er ferdig, og ta det derfra. Slik du beskriver pkt 5, er jo dette bare samme greie omattatata, å bytte "alt" enda en gang fører neppe frem om pkt 1-4 ikke fører frem. Dette vet også forhandleren.

Det springende punktet her, er er at de funksjonene som ligger under det du beskriver som "propilot", har en lei tendens til å være mer eller mindre velfungerende, man sitter uvegerlig med en følelse av at mange fabrikanter sliter, og ennå er i en sped begynnelsesfase. Se f.ex på en unevnelig amerikansk fabrikant som bruker store ord og fett flesk om sin autooilot På tross av dette...denne fabrikantens system har et problem med en viktig ting: integretet. Bilens adaptive cruisekontroll og nødbremsystem fanger ikke opp verken tilhengere på tvers av veien eller busser foran bilen! På tross av flere sensorer enn noen andre: man har åpenbart "glemt" å implementere en funksjon som sier "brems" om det er avvik mellom sensorene! Noen melder sikkert "alt klart!, mens EN sier "BREMS". Når systemet da sier "kjør på"....vel...da har man null integritet.

DE SYSTEMENE DU NEVNER PÅ DIN ELLERS FEIENDE FLOTTE NISSAN, griper inn i hverandre. Du kjenner selv feilbildet, og du vet helt sikkert hvordan du skal teste funksjonaliteten. Pkt 1 for deg når du får bilen tilbake, må være en grundig test av alle funksjoner. Om det ikke fungerer? Vel, jeg ville nok IKKE byttet til en annen bil av samme sort uten å prøvekjøre en annen bil og verifisere at dette systemet VIRKELIG fungerer som det skal ellers....det KAN være flere enn ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-10 19:12:27 +0100

updated 2020-08-11 15:18:09 +0100

Hei Noen ganger er det faktisk så kompliserte feil at verksted ikke har egen kompetanse til å løse problemet. Man kan formelig høre desperasjonen lyser i øynene på verkstedet her og kanskje importør også hva vet jeg. En forhandler jeg snakket med hadde en Nissan X trial der en fintenker måtte komme fra fabrikken for å ordne opp i problemet. Verkstedet har bare sin vanlige vei å gå og det er bytte del for del, det er nesten utenkelig at en vanlig mekaniker har full forståelse av hvordan dette henger ihop og umiddelbart peker ut rett del som må byttes eller hvilken software snutt son må mates inn på nytt. Software problem kan like gjerne være problemet her istedet for å bytte alskens ledningsnett osv. Ønsker forresten de som skal bytte ledningsnett her lykke til skulle gjerne vært der som flue på veggen når de gjorde det(ja særlig at de gjør det). Feilen kan ligge en helt annen plass da canbus slår av diverse funksjoner basert på hvor i systemet problemet ligger derfor som nevnt ovenfor er ikke dette noe en normal mekaniker har mulighet til å forstå. Fortell de på verkstedet at de har fått flere muligheter til å rette problemet men finner ikke ut av det så nå er det på tide å innhente expert kunnskaper og ikke tro på de når de sier at vi til all lykke har de beste nettopp her på verkstedet vårt javel hvorfor er det ikke i orden for lenge siden da?. Ikke meningen du skal gå på evig ørkenvandring å vente på noe de kanskje aldri klarer å fikse. Noen ganger må faktisk fabrikken ta biler tilbake nettopp fordi forhandlerene rundt i verden ikke klarer å fikse problemet, så kompliserte er faktisk moderne biler blitt. Jeg personlig synes du har vært mer enn tålmodig allerede og ville satt ned foten nå. Du skal ikke trenge å akseptere at din bil går igjennom en 5 trinns rep og høres mest ut som en desperat handling fra Nissan sin side spør du meg. Du har forbruker rettigheter her og står sterkt i denne saken. Uttrøttings teknikken med at nå er det snart i orden er også oppbrukt etter 8 mnd.

Min dypeste medfølelse overbringes til trådstarter ;-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar