0

Ansvar ved bruk av "rød diesel"

spurt 2020-08-09 11:37:33 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei I sommer har jeg opplevd et litt kinkig problem. Har en dieselbil, som jeg trives godt med og som har fungert utmerket så lenge jeg har hatt den. I sommer lånte jeg bort bilen til en venn fra Tyskland. Han har fylt "rød diesel" uten at jeg har visst om det. Siste fylling var riktig nok med ordinær diesel. Når jeg tok over bilen igjen, fylte jeg tanken med ordinær diesel som vanlig. Det er først nå i ettertid jeg har fått kjennskap til at det er fylt avgiftsfri diesel på bilen. Jeg går ut fra at det er rester av den "røde dieselen" på tanken. Hva bør jeg gjøre nå? Hva kunne skjedd dersom min venn - eller meg selv for den saks skyld - hadde blitt stoppet for kontroll med feil diesel? Kunne jeg blitt stilt til ansvar for handlinger (dieselfyllinger) som min venn hadde gjort, uten at jeg visste om det?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-09 13:39:59 +0200

Ja tenk om det hadde vært så lett, det er nok du som bileier som har det fulle ansvaret her. Fargestoffet fra avgiftsfri diesel forblir der over lang tid og det blir tatt prøve av filteret for å finne rester av fargestoff og da sitter du fint i det. Regningen derimot ville jeg sendt til vennen din ;-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-09 14:25:41 +0200

Ja, som Kamerat K sier, dersom bilen...uavhengig av hvem som måtte sitte bak rattet der og da...hadde sust inn i en kontroll og blitt avslørt, ville du som bileier blitt straffet hardere enn selveste Treholt. Nå har det seg jo sånn at dette langt på vei er et forgangent kapitell og sporstoffet tynnes etter hver fylling. Man tar primært en prøve fra tanken, hvor mange ganger du skal fylle før det ikke blir noe utslag på testen, vites ikke, men i tvilstilfelle går man videre til neste ledd i kjeden: dieselfilteret. Dette vil du jo også skifte før eller siden, kanskje litt tidligere enn ellers gitt den uheldige kkamraten din her, men The Bottom Line er at det uansett vil være lite sporstoff igjen i systemet her, dessuten...det vil neppe være noe målbart belegg i systemet. Dette er den tredje tingen man sjekker, primært i dieselfitleret. Dette er i tilfeller der man har sterk mistanke om fylling av farget diesel over lang tid...da skal synderen straffes deretter, må vite!

I herværende fylke er både landbruksdiesel, fyringsolje og fly-parafin utbredt, derved har man med jevne mellomrom kontroller. Det er to ting man skal huske på i den anledning: det er egentlig liten sjanse for å bli stopppet i slike kontroller. Jeg bor som nevnt i et fylke der slike kontroller er relativt utbredt, likevel har jeg aldri opplevd å bli kontrollert. På tross av at jeg har kjørt mye, mye mer enn de fleste, sogar midt i smørøyet for det området der det er flest slike kontroller. Dernest: jeg følger naturlig nok med på akkurat dette, selv om jeg aldri, aldri, aldri har kjørt på farget drivstoff: det har seg sånn at også Biltilynet og Tollvesenet er mennesker. Man vil få et differensiert utslag på testen, og man vil se på dieselfilteret i tvilstilfeller. Man har faktisk forståelse for en enkel feilfylling. Det er de som har ringt sitt lokale Biltilsyn og spurt om råd i slike tilfeller, rådet er enkelt og greit: fyll tanken med "korrekt" diesel heretter. Verken mer eller mindre, og nå som du har fyllt et par ganger: om du mot formodning skulle bli stoppet i kontroll mens det ennå finnes "sporbart" sporstoff på tanken, er det rimelig stor sjanse for at du blir tilgitt om du forklarer hendelsen du beskriver over.

Ellers skader det jo ikke å skifte dieselfilter innimellom, man trenger ikke plent vente til det er tett :-) Koster ikke stort, er du en alminnelig dyktig garasjemekaniker kan du gjøre det selv, men NB NB NB: unngå dieselsøl i rommet. Trickset er ellers å smøre litt diesel på pakningen FØR du skrur på plass det nye filteret, og når du skrur det til, bruker du IKKE verktøy, du bruker vanlig håndmakt, en normalt sterk mann klarer ikke å skru for hardt til. Kanhende en selvfølge, men du sjekker selvfølgelig etter første kjøretur, gjerne også andre, at filteret sitter som det skal og at du ikke har antydning til lekkasje. Det gjør ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar