Hvordan håndtere verksted som har hatt bilen i to mnd??
Hei Benny,
Før sommeren dro jeg innom et lokalt verksted, som jeg vanligvis ikke bruker, som skulle hjelpe til med et hjulskift. Altså, opp på bukk, av med hjul, på med hjul, ned av bukk. Dette gikk ikke etter planen for å si det mildt.
Før besøk, spylte jeg av bilen, inkludert lett spyling av deksler i motorrom og undersiden av panser.
Når bilen skulle kjøres av bukken ville den ikke starte. Bilen som er 12år har gått som en klokke i alle år, fulgt servicer og byttet slitedeler underveis. Verksmester fikk start på den, men lagde en skikkelig hakkete lyd fra motoren, som om en gressklipper med dyp lyd. Ikke no problem, bare gi gass på motorveien, så går det bra. Det gikk bra i 10 min, men ved en nedbremsing i en rundkjøring mistet den all kraft og begynte å hakke igjen. Startet ikke.
Viking, tilbake, startet fint, tok diagnose, men mekaniker slettet dette før han så hva det var. Han sa det lukter diesel, og var diesellekasje i motoren og bestillte et kit som kom etter en uke. Ba han kjøre bilen for å se om problemet var borte, det var det ikke. Så reparasjonen hjalp ikke. Ble heller ikke funnet fukt på vitale steder i motorrommet/elsystemet.
Nå var det en uke til familien skulle dra fra Oslo til planlagt biltur til Helgeland. De jobbet en uke med diagnoser og måtte ha svar fra Logitec for å få svar på hva problemet var. Jeg ringte daglig og de forsikret meg om at bilen ville bli klar til ferien vår. Dagen før vi skulle på ferie og verkstedet skulle ta ferie dro jeg ned for å høre om at de ble ferdige ellers ville jeg ha bilen på mitt faste verksted som sa de kunne jobbe ekstra for å få fikset bilen, men på lørdag så skulle den være ferdig!
På lørdag ringte jeg for å plukke opp bilen. Da sa de at bilen ikke startet i det hele tatt og at all data var slettet/borte, så nøkkel virket ikke, ingenting virket lenger. Men han hadde ikke tid til å prate da han pakket bilen sin for å dra på ferie, men lovte at noen skulle se på bilen mens han var borte. Tre dager, så skulle bilen være klar.
Etter tre dager ringte jeg og da fikk jeg vite at bilen var flyttet til et verksted to timer utenfor Oslo, noe jeg aldri ble spurt om var ok, men sa ikke noe på det da jeg håper de ville jobbe med den der. Men igjen måte han legge på og lovet som vanlig å ringe opp igjen, hørte ikke no fra han.
Ringte tilbake neste dag, da fikk jeg beskjed om at motorstyringsenhet en måtte byttes. 25000,-. Jeg er ikke mekaniker, men her begynner det virkelig å skurre, men uten kompetanse har jeg ingenting jeg skulle ha sagt, ba han finne en billigere del, som han gjorde etter en ekstra uke og noen telefoner til ...