0

Hvordan håndtere verksted som har hatt bilen i to mnd??

spurt 2020-08-08 18:43:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Før sommeren dro jeg innom et lokalt verksted, som jeg vanligvis ikke bruker, som skulle hjelpe til med et hjulskift. Altså, opp på bukk, av med hjul, på med hjul, ned av bukk. Dette gikk ikke etter planen for å si det mildt.

Før besøk, spylte jeg av bilen, inkludert lett spyling av deksler i motorrom og undersiden av panser.

Når bilen skulle kjøres av bukken ville den ikke starte. Bilen som er 12år har gått som en klokke i alle år, fulgt servicer og byttet slitedeler underveis. Verksmester fikk start på den, men lagde en skikkelig hakkete lyd fra motoren, som om en gressklipper med dyp lyd. Ikke no problem, bare gi gass på motorveien, så går det bra. Det gikk bra i 10 min, men ved en nedbremsing i en rundkjøring mistet den all kraft og begynte å hakke igjen. Startet ikke.

Viking, tilbake, startet fint, tok diagnose, men mekaniker slettet dette før han så hva det var. Han sa det lukter diesel, og var diesellekasje i motoren og bestillte et kit som kom etter en uke. Ba han kjøre bilen for å se om problemet var borte, det var det ikke. Så reparasjonen hjalp ikke. Ble heller ikke funnet fukt på vitale steder i motorrommet/elsystemet.

Nå var det en uke til familien skulle dra fra Oslo til planlagt biltur til Helgeland. De jobbet en uke med diagnoser og måtte ha svar fra Logitec for å få svar på hva problemet var. Jeg ringte daglig og de forsikret meg om at bilen ville bli klar til ferien vår. Dagen før vi skulle på ferie og verkstedet skulle ta ferie dro jeg ned for å høre om at de ble ferdige ellers ville jeg ha bilen på mitt faste verksted som sa de kunne jobbe ekstra for å få fikset bilen, men på lørdag så skulle den være ferdig!

På lørdag ringte jeg for å plukke opp bilen. Da sa de at bilen ikke startet i det hele tatt og at all data var slettet/borte, så nøkkel virket ikke, ingenting virket lenger. Men han hadde ikke tid til å prate da han pakket bilen sin for å dra på ferie, men lovte at noen skulle se på bilen mens han var borte. Tre dager, så skulle bilen være klar.

Etter tre dager ringte jeg og da fikk jeg vite at bilen var flyttet til et verksted to timer utenfor Oslo, noe jeg aldri ble spurt om var ok, men sa ikke noe på det da jeg håper de ville jobbe med den der. Men igjen måte han legge på og lovet som vanlig å ringe opp igjen, hørte ikke no fra han.

Ringte tilbake neste dag, da fikk jeg beskjed om at motorstyringsenhet en måtte byttes. 25000,-. Jeg er ikke mekaniker, men her begynner det virkelig å skurre, men uten kompetanse har jeg ingenting jeg skulle ha sagt, ba han finne en billigere del, som han gjorde etter en ekstra uke og noen telefoner til ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-08 21:11:59 +0100

updated 2020-08-08 21:58:54 +0100

Hei Espen Som Norulf ville sagt jeg hoppet i stolen når jeg leste din og riktig som du sier flokete historie. Verksted kan du nok regne med at kan bytte hjul på en bil da det er mye av dagen deres som går med til dette ang reparasjoner de utfører der til daglig. Du sier at du spylte lett over deksler i motor rom og det er straks mere skummelt, du nevner ikke bilmerke som jeg gjerne skulle vist hvilket var for å kunne si mere om det. Spyling i motor rom er dårlig karma og kan føre til alskens problemer med elektronikken, her skal all elektronikk dekkes til med cellofan plast for å hindre vann inntrengning før man setter igang men aller helst skal man la det være og heller bruke en fille med WD40 på og tørke rent som best man kan. Hvis en føler har fått vann i seg så kan denne ligge å trekke strøm fra den konstante 5 volt spenningen som skal gå til alle sensorer og som mates fra nettop motor ecu. Tar man en måling med denne sensoren kortsluttet vil det kunne oppleves at ecu er defekt og ikke lenger kan kommunisere med can bus og ebd2 kontakten på en fornuftig måte og den spytter da ut en rekke feilkoder og mekaniker må slette de da de er bare svada koder. Vanligvis skal en ecu kunne tåle en kortsluttning i en sensor da de har vern mot dette men er bilen 12 år gammel så svekkes jo alt gradvis samt at eventuellt et dårlig batteri ikke gjør saken bedre. Utstyret de bruker er jeg ikke kjent med altså Logitec jeg trodde de var produsenter av keyboard og mus til stasjonære datamaskiner. En annen ting er at i disse corona tider kan det være vanskelig å få levert varer jeg ventet i 5 uker på en del som vanligvis tar noen få dager så vet ikke om de kan lastes for det. Når det gjelder koder eller program for å kode opp en nu ecu på bilen din så er det nok riktig at noen levrandører bare leverer til merkeverkstedene det begynner å høres ut som Mercedes policy dette.

En annen sak er vann som kan trenge inn i luftinntak osv og legge seg i en sylinder og du kan da få hydrolock i sylinder som betyr at når stempel kommer opp for å komprimere ligger det vann på toppen av det som ikke kan komrimeres og fører til katastrofal ødeleggelse på alt fra stempel, sylindertopp til veivstake(råde) og muligens også veivaksel. Diesel lekkasjen i motor rom er trolig en tilfeldighet da det ikke er mulig med en vanlig 2 søylers 4 punkt løft å komme inn i motorrommet og lage skade opp i motoren da kanalene og forre hjelperamme på bilen kommer i veien. Og regner det som utenkelig at mekaniker her har stappet hendene oppi der og slitt og revet i diverse slanger for å forårsake lekkasje. Du sier ikke hvilket ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger