0

Test av DAB radio i biler

spurt 2020-08-07 20:08:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny, nå er det snart 18 år siden jeg kjøpte min første DAB radio i bilen. De siste 6 og et halvt år har jeg hatt en Mitsubishi ASX med fabrikkinnstallert DAB/FM radio, og etter 180.000 km er det bare ett sted jeg ikke har hatt dekning: på toppen av Aurlandsfjellet. Fremdeles er det mange som har problem med å få inn DAB skikkelig, på en del nye biler. Ikke Mitsubishi eller Honda, heller ikke VW. Jeg diskuterer mye på Facebook og andre steder, og folk blir veldig irritert på meg fordi jeg ikke har noen problemer med dekning, og de vil gjerne ikke tro meg, og mener det er problem med dekning. Hvilket det ikke er. I gamle dager testet man bilradioer, men dårlig med tester av DAB radioer i nye biler. Tv2 hjelper deg hadde en liten test høsten 2017. Så en test på DAB radioer i forskjellige biler hadde vært interessant.

Mvh Kjell Olaf Winther, Skjærviken utenfor Fredrikstad. 9151 8710.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-07 21:59:19 +0100

Vel, vi har to VW i heimen med fabrikkmontert DAB-radio av beste sort, selv i flate områder har vi sporadisk dropout. Dette er ikke riktig det samme som "ikke dekning", men som du sikkert vet, ved utrullingen av DAB brukte man dekningskartet for FM Stereo som mal, kall det gjerne designkriterium for sendernettet. Jolly fine, i tillegg har man fokus på antall innbyggere, altså etter norske forhold folketette områder....da ser det jo så ovselg mykje finare ut på skrivebordet!

Det mange ikke vet, ei heller politikerne som sa hipp hurra og "Norge først", er at mens DAB bryter tvert når signalstyrken faller, så switcher FM mottakeren bare fra stereo til mono. Derved fungerer FM-mottakeren langt, langt ned i støyteppet, det gjør IKKE DAB-mottakeren. Siden verken fjellheimen eller dalstroka innafor ble avskaffet ved innføringen av DAB, er dekningsområdet for radio vesentlig redusert i forhold til det vi engang hadde med FM.

Dette er et radioteknisk faktum, og jeg er blant dem som tenker at andre nasjoner, som beholder sine FM-nett, vet hva de gjør: å ta fra det norske folk muligheten til å bruke FM, medførte at allemannalle måtte løpe mann av huse og kjøpe ny DAB-radio, alternativt droppe radio i heimen. Det har sine sider, det er nok å nevne ordet "beredskap". Igjen, det skal ikke mye til før DAB ikke fungerer....se på et demografisk kart hvor Ola Dunk bor....det er ganske mange som aber pløtzlich befant seg i en radioskygge når DAB ble innført. At det i stor grad er dekning langs landets hovedveier, er ikke det samme som at man matcher FM-nettet: ikke på langt nær. Dessverre var politikerne altfor ivrige etter å slukke, demonterte og gi bort våre feiende flotte, så godt som nye FM-sendere, til Afrika. Men pytt-pytt, det er jo bare skattebetalernes penger!

Dekning i bilen er altså først og fremst et spørsmål om hvor du kjører. DAB er rullet ut med henblikk på dekning langs hovedveiene og i det vi kan kalle "folkerike" områder, iallefall etter norsk målestokk. I praksis betyr det at man etablerer hovednettet med det vi kan kalle "paraplystasjoner" som dekker et større geografisk område, men de lokale repeaterne som formidlet både TV og FM i hine dage....de er bokstavelig talt historie. Sånn er det bare. Dernest er det selvfølgelig kvalitetsforskjell på mottakerne, og ikke minst...det er IKKE sånn at en FM-antenne fungerer like greit på en DAB-radio. Gitt kriteriene nevnt innledningsvis, krever DAB virkelig sin antenne, her nytter det ikke med Mikke Mus antenner og "bilglassantenner" av den enkle sorten.

En annen ting som vi aber pløtzlich mistet i Norge, var RDS-TMC, eller trafikkinformasjon via RDS-systemet i FM-spesifikasjonen. Dette føyer seg inn i helheten, det gikk mye for fort i svingene ved innføringen av DAB. Svært mange land har RDS-TMC, de aller fleste navigasjonsystemer og bilradioer med FM har implentert systemet. Men fordi Norge skulle være "først" og "best" ble dette systemet ofret: vips, så var vi tilbake til 70-tallet! Ja, det finnes en spesifikasjon ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-08 14:08:31 +0100

updated 2020-08-08 14:47:59 +0100

Slutter meg til Norulfs veldefinerte forklaring her, men er vel ikke slik at folk blir sinte på deg altså trådstarter fordi om du har dekning da du sikkert ikke kan gjøre så mye for å bedre dette for oss andre ej heller var du vel en av de som tok beslutningen om at Fm nettet skulle slås av. Men kan trådstarter ha en eller annen skjult agenda her og generelt liker å provosere da det ser ut som han liker overraskende godt å ta dette temaet opp på ulike forum som fks på Spør Benny forumet i dette tilfellet.

Var en her på forumet som hadde spørsmål om fartsgrenser men tror ikke det var svaret han brydde seg om for å si det mildt.

Tror mere det er slik at folk stort sett er frustrert over dekningen og at det er huller i dekningen er det ikke tvil om uansett hva trådstarter sier om den saken. Jeg kan kjøre flere av bilene mine i samme område og alle detter ut som det blir nevnt være seg fabrikk montert eller ettermontert. Jeg har heller ikke for vane å kjøre over Galdhøpiggen så for meg betyr ikke dekningen noe der. Generell frustrasjon er nok noe de fleste kjenner på ang dab generelt. Norske myndigheter var så elskverdige å ta bort Fm nettet slik at vi middelmådige skulle få slippe å velge dette selv og en håndfull hundre tusen radioer var nå skrot inkludert den fine orginal radioen i bilen så takk for hjelpen til de som bestemte dette. Har ennå tilgode å høre noen som er fornøyd med å ta bort et helt fungerende Fm nett.

Hva trådstarter brukte sin første Dab radio til i 2002 er jo ikke noe jeg skal blande meg i men han om det.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar