0

2 liter - 25d i 2017 x5

spurt 2020-08-06 17:49:25 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

vurderer å kjøpe en x5 2017 modell som er gått over 200.000,-. Den har den lille 2 literen på 231hk...

Hva tror du om det? Ny bil, men motor er gått langt. Til gjengjeld er prisen lav.. Lur deal, eller bedre å betale mer for mindre kilometer?

mvh, Eyvind B

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-06 18:41:51 +0100

En bil på et par tonn med en motor med begrensede kraftressurser er sjelden noen høydare. Du bør definitivt foreta en grundig prøvekjøring før du i det hele tatt tenker tanken på å kjøpe. Nå er ikke 200.000 kjørte kilometer rare greiene, normalt sett ville jeg sagt at bilen ikke engang er innkjørt, men for det første snakker vi om en 2 liter der BMW har skremt ut veldig mange ponnier. Dernest skal denne motoren fløtte på en ganske så tung bil. Rent bortsett fra at jeg intiutivt er skeptisk til tunge biler med liten motor: de to nevnte punktene er og blir dårlig karma, uansett om bilen er kjørt 100' eller 200'. Om du likevel føler må-ha-trøkket etter en grundig prøvekjøring, vil jeg anbefale en over gjennomsnittet kritisk gjennomgang av bilens servicehistorikk, gjerne også innhente en tilstandsrapport. Det siste vil ikke nødvenidgvis avdekke en sliten motor, men du vil få en pekepinn ifht alvorlige problemstillinger. Mhp servicehistorikken er jeg av den oppfatning at dette helt klart er en motor som MÅ HA oljeskift ved maks 15.000 km. På et tidspunkt gikk BMW bort fra dette tullet med "longflife-service", mener denne bilen er såvidt nye at den skal være underlagt et mer fornuftig serviceregime: altså hver 15.000 km.

Som nevnt innledningsvis, 200' er ellers ikke noe man fryser på ryggen av, det som tar rotta på en bil er mye småkjøring og mange år på veien. Jeg mener at dette uansett er en såpass dyr bil at tilstandsrapport er mandatory, likeledes bør du ta utskrift av Forbrukerårdets hhv Motors sjekklister (om du ikke har mye erfaring fra bilkjøp fra før) og sjekke bilen normalt godt før kjøp. Aldri kjøp på impuls, grundig sjekk er fornuftig! Kjørelengde er isolert sett ikke noe stort problem, det som betyr noe er bilens faktiske stand. Igjen...tilstandsrapport....historikk! Husk spesielt på at hjuloppheng og bremser er gjenstand for mer slitasje på tunge biler! Erfaringsmessig vil slike deler ofte være skiftet på en bil som er kjørt rundt de 200', det er sjelden tilfellet på en bil som er kjørt det være seg 100' eller 150'....da er det potensielt utgifter i vente...og så videre! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar