Den produsenten du nevner, har flere additiver i produktspekteret: både dyserens og "godstoff" som tilsettes motorolja. Dyserens er noe man kan bruke med jevne mellomrom, typisk annethvert år eller hver 40.000 km ved et ordinært kjøremønster. Jeg har først og fremst brukt dette når jeg har kjørt på noe henimot fyringsolje i den russiske føderasjon, valgte samme produkt som de innfødte, virka som det skulle det. Den første bilen jeg brukte dette på var en 1.6 sugediesel med en noe utett ventil. Jeg måtte imiderltid på et tidspunkt skifte dyser på denne bilen, om det kom av drivstoffet jeg kjørte på med jevne mellomrom eller dyserensen, er et åpent spørsmål. Til B2 kosta dysene 3000 spenn, det står man i, kjørte noen kilometer med den bilen også. 440.000 sto det på telleren når den gikk videre til neste lykkelige eier, så den tok neppe stor skade av dette :-) Jeg kjørte den sporadisk på parafin og tennvæske også, da fikk jeg svidd ut koksa som fulgte med den utette ventilen. Anbefales IKKE med en turbomotor, dette øker forbrenningstemperaturen!
Jeg brukte sporadisk samme godstoff og samme fuel på min 1.9 TDI, det gikk helt greit. Under den russiske etiketten står det "STP", det er mao samme greia som selges her hjemme. Men igjen: dette er IKKE noe man fyller på tanken hver dag! Man skal også sjekke med det være seg andre brukere eller et verksted eller to, det er IKKE alle sånne "godstoffer" som er like lurt å bruke. F.ex skal du normalt sett IKKE bruke kondensfjerner på en bil med innsprøyting: kondensfjerner får vannet til å perle seg, da suges det gjennom drivstoff-filteret og forsetter til innsprøytingsystemet og dysene. Dette er IKKE et sted du vil ha vannperler !!
På mitt VW merkeverksted har man et tilsetningstoff som skal være "god sort", husker ikke hva det het i farta, koster 3-400 kroner for en boks. Helt grei pris for noe som "holder" for si 40.000 km. Pro-long har jeg ikke prøvd, som sagt...sjekk litt før du kjøper...ofte står det ikke noe som helst om hva som egentlig er på flaska / boksen. Men igjen: dette er IKKE noe man bruker i tide og utide, jeg vil gå så langt som å si at man ikke bruker det uten merkbare symptomer, f.ex moderat økt forbruk, ujevn gange, redusert motorkraft. Føler du at du kan ha utbytte av det: sjekk med f.ex ditt merkeverksted, og bruk det etter oppskriften....og igjen...IKKE i tide og utide! Din bil har etter mitt hode også DPF....nok en grunn til å sjekke med merkeverkstedet: tilsetningstoffer KAN ta rotta på partikkelfilteret!!!!!!!!!!!!!
Mhp "nummer to", altså godstoff man tilsetter i motorolja, er det samme problemstilling: alt du heller på olja vil kunne gå via forbrenningskammeret og videre ut til DPF etc.. Det kan ha konsekvenser, i verste fall må du bytte DPF. Dette er en av årsakene til at VAG har spesifisert en fryktelig dyr olje etterhvert....tipper ... (more)