525xd 3 liters motor 2007 mod
Hei. Leste testen på biler som man helst ikke skal dra på ferie med. Har 3 literen de samme problemene med registerkjedet og hvordan er det å chippe denne bilen?
Hei. Leste testen på biler som man helst ikke skal dra på ferie med. Har 3 literen de samme problemene med registerkjedet og hvordan er det å chippe denne bilen?
Hei Nei den har ikke disse problemene med regkjede, chipping er den dårligste og enkleste metoden for å få litt mere hk men ta heller kostnaden med å remappe Motorens Ecu hvis ikke 200 hk skulle være nok. Du bør nok være forsiktig med å øke motor effekten på en 2007 modell med kanskje 200000km kjørelengde da du lett får en og annen overaskelse her uten å gå i detalj. Velg heller 530X som har 30 hk mer orginalt.
Mvh Kviasen
Tja....den aktuelle artikkelen er jo mer en oppsummering av kjente problemer med en ørliten del av produksjonseriene fra et pr produsenter. Absolutt greit for potensielle bruktbilkjøpere å vite om slike ting, dog burde det vært nevnt at f.ex Volkswagens DSG-kasser ikke nødvendigvis er noe man trenger å ha stor angst for...det er kun enkelte serier...gjerne i kombinasjon med "tuning" av bilen...som gir problemer. Legg til at "longlife" service har en lei tendens til å bidra til "shortlife" for motorene. Et annet fenomen som med sikkerhet har konsekvenser for hvordan folk passer på bilene sine, er at fabrikantene gjennom de siste årene har valgt å holde serviceforskriften for seg sjæl: tidligere kunne man slå opp i bilens instruksjonsbok og passe litt på sjæl....nå agerer bla Møller som om dette skulle være en militær hemmelighet. Det må jo ha konsekvenser!
Spesifikt for BMW er det primært 2.0 diesel som topper lista over motorer man bør unngå, men jeg mer enn mistenker at dette er knyttet til det faktum at dette er volumselgeren. Om du leter litt, vil du se - som du antyder - at heller ikke 3-literen er problemfri. Se bla DENNE artikkelen....dette er helt klart en motor man skal passe litt på, det skader heller ikke om du er en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker: https://www.carwriteups.co.uk/2019/09...
Derved ligger det også i sakens natur at "chipping" av en slik bil, attpå til en som må kunne betraktes som gammel, er ensbetydende med å tigge om problemer. Som alltid ellers: det betyr også at dersom du har den minste mistanke om at den bilen du vurderer å kjøpe er tuklet med, ja da går du videre: man kjøper bare ikke en bil som er "trimmet" på dette viset. Generelt er det sånn at dersom man skal øke effekten, ja da skal man være svært klar over at man også øker belastningen på hver eneste del i gullrekka fra stempeltoppene til veiva, via girkassa og like ut til drivhjulene. Legg til at det også øker termisk belastning - ikke bare de rent mekaniske belastningene. Tro meg, i en dieselmotor som dette er varmehusholdet en kritisk faktor. Så svaret her....det er plain idioti å "chippe" denne bilen: ikke bare fordi det er en motor som kan gi det spenning nok som det er, men fordi det er en motor som krever at du gjør mye, mye, mye mer enn bare å tukle med motorens styringsprogram og øke ladetrykk/drivstoffmengde om du først skal "trimme" den.
Dette gjelder forøvrig alle moderne motorer: trimmingsgraden på motorer fra fabrkikk har økt dramatisk de siste 20 åra, i dag er det helt vanlig med motorer med literytelse over 100 hk fra fabrikk. En BMW 3.0 diesel har rett nok moderat toppeffekt, men den har mengder av moment. Dersom en standard 3 liter dieselbrenner ikke har høy nok ytelse for deg, spar penger en stund og velg heller en bil med høyere ytelse fra fabrikk! Da er ...
Spurt: 2020-07-29 05:22:05 +0100
Sett: 105 ganger
Sist oppdatert: Jul 29 '20