En Charmedes som er såvidt gammel og denne prisen? Den er nok verdt det du betaler for den, men det koster å være kar...tipper denne bilen kan ha gått lenger enn langt, det er en "populær" bil for å hygge seg litt ekstra med pc'en og speedometeret. Ikke for det, en million km er i utgangspunktet helt greit for en slik bil, men da skal den være taxikjørt med få eiere. Er dette en bil med mange eiere og vanskelig sporbar historikk...stay away....da kan du aber pløtzlich få mange og dyre, for ikke å si grosse, uberraschungen! Personlig ruin og gråt og tenners gnissel kan følge, spesielt når du skriver at du "bruker bilen mye".
Hva som ligger i det vet du best selv, jeg tenker at dette begrepet innebærer at du kjører over 50.000 i året. Tro meg, da er IKKE denne bilen tingen for deg. Kjøp hgeller en Passat B5 / B6 TDI, eventuelt Skoda Octavia eller Superb. Da får du helt grei komfort, samtidig som du får et mer forsvarlig driftsbudsjett på alle vis. Det er så enkelt som at ALT som har med en bil å gjøre, koster. Med en Charmedes i denne klassen lærer du lynrraskt at det virkelig koster å være kar!
Dette med "komfort" er litt hva man gjør det til: gode dekk er alfa og omega for både komfort og sikkerhet. Likeledes er det faktisk viktig for kjøreopplevelsen at bilen er i god stand. Du skal mao ha råd til å passe på bilen også, pass på bilen og den passer på deg! En annen, undervurdert faktor er din egen kjørestil: å kjøre jevnt og mykt er en sikker vinner på alle vis, det reneste Kinder-egget: økt sikkerhet, bedre komfort for deg og passasjerene, og bilen lever lenge i landet uten dramatiske kostnader underveis. Den motsatte ytterligheten er idiotene som kjører "aktivt", de kjører i støkker både det ene og det andre, og skylder på bilen....ord som "drittbil" sitter løst.
Du ser poenget? En hvilken som helst bil kan være ganske så grei om du tenker litt på disse tingene. Vær imidlertid klar over at en liten benziner...som du muligens har hatt tidligere...er noe herk for langkjøring...spesielt om du har manuell kasse. En 1.9 eller 2.0 TDI fra min favorittfabrikant er en helt annen verden, jeg har selv hatt dagsetapper på 14-1500 km med en Passat B5 TDI. Som å sitte i stua, spesielt om man har cruisekontroll...det er en ting som er kjekt å ha....men be aware....du MÅ tilpasse kjørestilen: du må lære deg å kjøre på momentet og ikke turtallet. Å piske turtall er dødfødt både for diesel generelt og kjørekomforten spesielt.
Lykke til....og droopp Mercedesen om du vil sove godt om natta!