Takker for rosende ord, men min spesielle, noe sære interesse er faktisk SSSR-biler :-) Dog leser jeg litt her og litt er, mener å erindre at Tesla-eiere hevder å ha programvare som sørger for at bremsene aktiveres ørlite med jevne mellomrom. At de har stælt ideen fra Mercedes, forundrer meg ikke, mangt og meget på en Tesla er faktisk kjøpt eller "lånt" fra andre. Det er man selvsagt ikke alene om, jeg tenker jo at det en fordel at bilprodusentene lærer av hverandre.
Dog, blankt metall over hele skiva får man ikke på noen som helst biler som er produsert etter at asbesten i bremseklossene forsvant. Dette, og mer karbon i stålet var årsaken til at jeg aldri, med trykk på "aldri", måtte skifte bremseskiver på Laddisene mine. Mer enn gang sto øvrigheta langs veien og beundret de feiende flotte bremseskivene på den siste Laddisen min, der hadde jeg lettmetallfelger sånn at skivene var synlige. Selv ved over 400.000 kjørte kilometer var skivene helt greie og godt innafor alle toleranser. Det skal tilføyes at både jeg og forrige eier kjørte svært mye langkjøring, bla rulla bilen opp og ned til Spania mange, mange ganger.
Også min Passat B2 fra 1981 var nogenlunde grei med skivene, men når jeg fikk råd til en pent brukt B5 måtte jeg faktisk skifte skiver et par ganger på totalt 485.000, med samme kjøremønster. På konvensjonelle biler har vi jo ikke dette problemet med regenering, men caliperne bak har som kjent en tendens til å sette seg om man ikke tar forholdsregler. Jeg vil tippe dette med cailpere som setter seg også er noe man bør holde et øye med på elbiler. Kuren er normalt sett å sørge for at klossene blir brukt av og til, ved en si ved en normalt trykk på pedalen foretar en oppbremsning fra si 40-50 km/t to-tre ganger etterhverandre på et dertil egnet sted...dvs et sted der man ikke får en Tesla-fahrer et støkke inn i bagasjerommet. Teslas nødbrems fungerer som kjent dårlig!
Et forebyggende vedlikehold for den viderkomne er å demontere kaliperne og smøre inn de bevegelige delene med kobberfett når stemplene begynner å gå tregt. Det fungerer, mye billigere enn å skifte calipere....dessuten...når caliperne fungerer, ligger ikke klossene inn på skivene og sliter dem ut. Jeg tenker jo at dette er et minst like stort problem som rust. Vet at bla på Toyota Prius abonnerer enkelte på både skiver og calipere...ikke spesielt kjekt!
FOR DEN SOM IKKE ER FULLT SÅ VIDEREKOMMEN er det iallefall et enkelt tricks for å få blanke skiver: man jekker opp bilen på et FLATT sted og skrur av hjulet...ha gjerne også en sikring i tillegg til jekken under bilen, støtteben kalles det vel. Hvorpå man pusser av skivene med stålull. Skal ikke mange omdreininger til før de er gullende blanke! Tricks nummer 1 når man er blakk og ønsker at bilen skal gå gjennom EU-kontrollen uten den evige merknaden "rustne skiver"! Man får iallefall tatt ... (more)