0

Er Audi A4 med 1,4 tfsi av nyere årgang noe å satse på?

spurt 2020-07-17 20:21:26 +0100

anonym bruker

Anonym

Vurderer å kjøpe en Audi A4 av 2017+ årgang. Etter å ha eid en 2011 Audi A4 med 143 hk 2.0 tdi med lite problem, og senere en eldre VW touran med 140 hk 2.0 tdi med dsg og mye problem lurer jeg på om bensinvarianten med 150 hk 1,4 tfsi er noe bra. Har hørt at den ikke var helt pålitelig tidligere, men dette er kanskje ordnet opp i nå? Ønsker en bil med automat, og da er jeg ganske skeptisk til S-tronic i kombinasjon med de større motorene. Ganske mange jeg snakker med rangerer S-tronic (DSG) som det værste som er masseprodusert av automatkassr. Jeg har mye småkjøring, så tdi er vel ikke de gunstigste for meg selv om det er en del lengre turer også? A4'en jeg hadde var veldig tørst på småkjøring med forbruk på ca. 0,9 l pr mil. Langkjøring var derimot ikke noe å si på. Kjører pr i dag en 2018 e-golf som jeg er godt fornøyd med, men sliter med rekkevidde og lademuligheter når jeg kjører langt. Jeg har kjørt den nesten 60.000 km og ser i dag økende kø ved hurtigladere der det er flere biler med større batteri som bruker lengre tid å lade, samt en del eiere som er totalt hensynsløse når det gjelder å utnytte hurtigladerne effektivt. (Eiere av E-tron og I-pace samt noen nye Tesla eiere) Dette er såpass irriterende at det ofte medfører forsinkelser på lengre jobbreiser. Siden jeg også bor på bygda begynner det å bli mer og mer attraktivt å gå tilbake til fossilt brennstoff :-)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-18 07:44:27 +0100

1.4 TSI, eller TSFSI som Audi har valgt å kalle motoren, ble endret til det bedre rundt 2013, det dreier seg i korthet om å gå fra kamkjede med en problematisk strammer til en virkelig longlife-reim med bla kevlar på material-lista. Mao grei nok som motor sett, men jeg vil anbefale at du prøvekjører en bil med denne motoren, små benzinere er små benzinere....enten liker man dem, eller så liker man dem ikke. Det er også en motor som MÅ HA automatkasse, hvis ikke kommer du til å drømme om girskift opp og i mente. Ellers er dagens varianter over temaet DSG helt greie, de små benzinerne er stort sett satt opp med den nye 7-trinns kassa...mer økonomisk, bedre på alle vis enn tidligere varianter. Når det er sagt, også 6-trinns versjonen er helt grei, den finner du i motorene med noe høyere moment.

Det jeg tenker, er at du bør sette deg ned og tenke nøye gjennom kjøremønster og behov. Har du tross alt en relativt betydelig andel langkjøring, er diesel kongen på haugen. Da tenker jeg 2.0 TDI, de små dieselmotorene er arme greier. Med 2.0 TDI har du alltid tilgjengelig kraft, og et blandet kjøremønster er normalt sett ikke noe problem. Det som får meg til å undre litt, er hvordan i alle dager du har klart å få en A4 til å bruke 0.9 på mila, småkjøring eller ikke småkjøring. Dette kan antyde at du jager mer turtall enn du bør gjøre med en dieselmotor: kjør på momentet, da går forbruket ned og komforten opp. Det gjelder forsåvidt også de nyere bensinmotorene. Ja, du kan leve greit med både 1.2 og 1.4 TSI, det er vesentlig mer krefter ved lave turtall enn tidligere tiders bensinmotorer, men jeg tenker jo at 2.0 TSI - eller TFSI som Audi liker å kalle det - er et vesentlig bedre valg om du kjører en del langs landeveien. Som sagt---prøvekjøring. Forhandlerne har nye biler for prøvekjøring i søkk og kav. En ting du skal ha i bakhodet, er at du gjerne kan se på Skoda også, Octavia er en knallfin bil, du får vesentlig mer bil for pengene enn når du velger Audi. Skal du kjøpe brukt, ja da bruker det også sjekklistene fra forbrukerrådet hhv Motor....ta utskrift fra hjemmesidene og krøss av etterhvert...det lønner seg! om du kjøper hos forhandler: ikke godta disse forenkla "tilstandsrapportene" som enkelte har lagt seg til...en TR sskal fortelle deg litt om bilens faktiske tilstand, når f.ex dekk som er på slitasjegrensa bare får et "OK" uten dikkedarer er det for dårlig....husk at to sett dekk som må skiftes i et øyeblikk du overtar bilen er dyrt og kjipt!

Ellers merker jeg meg at du har oppdaget det mange andre har gjort mhp elbiler: du får en håpløs logisitikk når du kjører lenger enn den radien du har på tanken. Det blir jo egentlig som å kjøre en moderne bensinbil med 10-15 ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar