At batteripakka ikke varer evig ligger i kortene, men jeg ville først og fremst fått et Tesla-verksted til å måle batterikapasiteten og tatt det derfra. De symptomene du beskriver, er sikkert korrekte nok, på den annen side sett er dette i det vesentligste basert på inputs fra bilens sensorer, software og empiriske beregninger. Det kan bety at det ser verre ut enn det er. Kryss fingrene for det, for bile er jo ikke engang innkjørt etter vanlig skala for konvensjonelle biler. Men ja....det har hendt at bartteripakker har måttet skiftes, også på Tesla, og for de uheldige har lommepungen fått et solid sjokk. Med en 2013 Model S tenker jeg jo at det koster så mye at det vil fremstå som økonomisk galskap å bytte batteripakka og beholde bilen....det dreier seg om et beløp med mange siffer.
Det som vil komme på sikt, er tredjepartsbatterier og firmaer som spesialiserer seg på å skifte ut celle for celle fremfor å bytte ut hele pakka. Det vil også komme brukte batteripakker i markedet, det vrakes jo også noen Teslaer i dann og vann. Mhp ny batteriteknologi og tilpasning til eldre modeller? Det spørs...det dreier seg i ytterste konsekvens om hva Tesla tjener mest penger på. Det er lov å håpe, men det vil være et spørsmål om fysisk tilpasning av batteripakka, og det vil være et spørsmål om tilpasning ifht både bilens elektronikk og programvare. Jeg tenderer til å tro at de første alternativene er mer realistiske enn at Tesla kommer til å være en snill julenisse og tilby rimelig, ny batteriteknologi til eldre modeller....spesielt om man sitter på et aldri så lite lager av batterbanker som er tilpasset f.ex Model S fra 20xx til 20yy. I ditt sted ville jeg som sagt sjekka status på den batteripakka du har, måtte batteriene ha så god kapasitet at du kan senke skuldrene!