0

Rust og karosseri

spurt 2020-07-15 11:02:14 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har en 2000 mod. Saab 9-5 Griffin V6 200 Hk - som har gått bare 100.000 km. Den har nor rust under begge fordører og venstre bakskjerm. Jeg synes det er for galt og ikke fikse denne for å bruke den enda noen år til. Vet du hvor jeg kan få satt denne i stand for en rimelig penge. Bilen benyttes hver dag i dag.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-15 11:26:56 +0100

Hei Nei billig blir det bare hvis du fikser det selv, det er mange momenter man skal igjennom for et bra resultet. Sliping, sandblåsing eventuelt bytte hjulbue etc og så sparkle , prime og lakke både med lakk og klarlakk. Prøv å få tak i hele dører i samme farge det er det beste de får du på en skrot for kanskje 1500-2000 kr stk eller noe billigere for alle 4 samlet mens hjulbue bak kan du få sveiset inn på et karroseri verksted. Hvis du ikke kan gjøre noe av dette selv så blir nok evig hvile på en solfylt plass på en bilkirkegård neste. Som Norulf nevner så er rusten du ser bare toppen av isfjellet og plukker og banker du litt hist og her så finner du nok mere.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-22 14:01:41 +0100

Oisann! En V6 Griffin – da snakker vi største (men ikke sterkeste ) motor og det meste av tilgjengelig utstyr fra den gangen bilen var ny. Dette var gromt når den var ny og det er fortsatt en spesiell bil.

Ikke har den gått lengt på disse 20 årene heller – 100.000 kilometer er ikke så mye.

Men det er dessverre slik at nettopp rust tar knekken på veldig mange biler.

Selvfølgelig går det an å reparere og å fikse rust også. Men – tro meg – jeg har prøvd opp til flere ganger. Det å sveise rust er svært tidkrevende og omfattende. Det vil igjen si at om du ikke kan gjøre dette selv, er det en kostbar affære. Ikke bare litt. Det er rett og slett svinedyrt om du må ha bilen på verksted for å sveiset den opp.

Dessuten er det alltid, og uten unntak, mer rust enn det man ser ved første øyekast. Det har jeg også selv erfart mer enn en gang.

Om der er selve dørene på bilen din som er rustet så vi jeg tro at det å forsøke å få tak i brukte, rustfrie er både enklere og billigere enn å gå løs på de med sveiseapparatet. Slik som Kviasen sier.

Bakskjermen skal er mulig å fikse om det er en ny hjulbue det er snakk om. Ofte så er det mer rust bak, så man må fikse innerskjermen også. Da baller det fort på seg...

I tillegg så får man grunnarbeide med sparkling etc. og ikke minst lakkering på toppen av det hele. Det er heller ikke billig. Forleden hørte jeg noen som hadde fått en pris på 10.000 kroner for lakkering av bare én dør ...

Det finnes verksteder som kan gjøre slike jobber, men igjen, det koster fort mer enn det smaker. Særlig på en 20 år gammel bruksbil som går året rundt.

Dessuten er det svært vanskelig å estimere noen pris på slike jobber. Fordi det alltid er mer jobb enn det ser ut som ved første øyekast. Man å demontere for å få full oversikt.

Det er jo litt dumt å kappe bort deler av bakskjermen for så å finne ut at; Nei dette skal jeg ikke gjøre likevel.

Det er nesten så jeg er litt fristet til råde deg å overlate denne uvanlige Saab-en til en entusiast med kunnskap og erfaring nok til å sette den i stand selv. Og at den etter 20 år i aktiv tjeneste få nyte livet som bilpensjonist og bil-klassiker med hyggelige turer i sommerhalvåret.

Det andre alternativet blir fort at du, etter beste evne får bremset rustangrepene selv på en enklere billigere måte og forsøker å holde det i sjakk så lenge det går, og "bruker opp" bilen selv... Om den er i OK teknisk stand så vil jeg tro at om rusten ikke har fått veldig godt grep enda , at du fort kjører med den et par-tre år til.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar