0

Ducato Hill Decent Control

spurt 2020-07-13 18:52:05 +0200

anonym bruker

Anonym

Har man opplevd å miste bremsene i utforbakke glemmer man det ikke. Scary! Selv har jeg hatt den opplevelsen med en 6 tonn 6 mnd gammel bobil i en lang og bratt bakke i Italia. Jeg trodde liksom at jeg gjorde de rette tingene, men den gang ei... Bremseløs i utforbakke er ikke det spor morsomt. Jeg kom men helskinnet fra opplevelsen, men jeg har ikke tenkt å risikere det en gang til.

Nå har jeg en ny 4 tonn 2020 bobil bygget på Ducato med 9 trinns automat. Bilen har HDC og jeg har brukt den. Fungerer i og for seg greit. Men hva skjer egentlig? Hvordan fungerer egentlig Hill Decent Control?

Er det slik at HDC bruker bremsene f.eks. bare på bakhjulene? Slik at man har kalde bremser på forhjulene om ting blir varmt der bak?

Jeg har forsøkt å lese meg opp, men finner lite detaljer om hva som faktisk foregår på bremsene.

Har du noen detaljer om hva som faktisk skjer der nede på klossene?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-14 19:32:57 +0200

På tyngre kjøretøyer har man ofte en form for motorbrems, hvorvidt Fiat har implementert dette på Ducato sier man lite om i reklamen. Det sies heller ingen ting i de testene jeg finner ved et enkelt søk. Jeg mer enn mistenker at man har et relativt enkelt system der hastigheten reguleres vha bilens blokkeringsfrie bremser og en programsnutt. Det er en langt rimeligere måte å realisere dette på enn vha en motorbrems, og for alle praktiske hensyn, på en bil som ikke veier mer enn 4 tonn burde dette kunne gå greit. Fiat har tross alt vært en stor produsent av nyttekjøretøyer gjennom en årrekke, og vet veldig godt hvilke konsekvenser det har om bremsene blir overopphetet og fader. Bortsett fra at man helt sikkert har godt dimensjonerte bremser, vil jeg anta at man har implementert en form for temperaturovervåking. Det er ellers ingen ting i veien for å kombinere et enkelt system som bruker ABS-systemet og en motorbrems, men sistnevnte er som regel relativt kostbart, selv i den enkleste formen som består av et spjeld i eksosrøret.

Det beste stedet å få svar på dette er importøren av Fiat nyttekjøretøyer, det være seg ved en hyggelig telefon eller pr mail. Det du bør spørre om, er hvilket prinsipp som er lagt til grunn, motorbrems eller en form for bremsestyring, og hvorvidt man har et system som gjør at du ikke risikerer overoppheting. Det som er sikkert, er at dersom systemet kun hadde brukt bremsene på bakhjulene, ville du hatt glødende skiver bak på null komma null. Ellers vil du med din erfaring sannsynligvis aldri kjøre på en slik måte at du får problemer med dette systemet, uavhengig av hvordan det er konstruert. Lykke til videre med en feinde flott bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar