Å holde arbeidsgiver med bil på statens satser er god bizzenizz....for arbeidsgiver. Det beløpet du får i kompenasjon pr måned hjelper noe, men om det ikke har vært endringer som jeg ikke har fått med meg i det siste, kommer skattefuten inn i bildet her om du ikke fører nøye regnskap og er klar for en diskusjon om du plutselig får en overraskelse når ligningen for det første året med denne endringen foreligger. Ta vare på alle billag, før nøyaktig kjørebok!
Jeg har forøvrig vært i en mer eller mindre tilsvarende situasjon gjennom hele min yrkeskarriere, min kur mot galopperende bilutgifter var å kjøre rimelige, greie biler som jeg kjørte lenger enn langt og beholdt til typisk 4-500' på kilometertelleren. Den siste bilen av denne sorten kjøpte jeg ved drøye 200' kjørte km, ved 485' ble den vraket av en trafikal idiot, ellers hadde jeg lett kjørt den 500' til....både motor og bilen forøvrig var i svært god stand. Sørg for alminnelig godt vedlikehold, herunder oljeskift hver 15-20.000 km uansett om det er "longlife" olje eller ikke, understellsbehandling, i det hele tatt. det å ta vare på bilen underveis er en del av dette med å holde utgiftene nede....det koster fort vekk en god del mer om man slarver med vedlikeholdet.
Å velge "rett bil" er egentlig ikke så vanskelig som man skulle tro. Jeg har bevisst gått etter biler der logistikken mhp deler er grei, altså god tilgang på både originaldeler og tredjepartsdeler. Det innebærer at biler som blir produsert over samme lest gjennom mange år er en vinner her, en ekstra bonus som følger med helt av seg selv er at bilen man da velger, er velkjent også på autoriserte tredjepartsverksteder....dette gir god tilgang på verkstedstjenester....viktig når du lever av bilen...og det gir langt hyggeligere priser enn ved merkeverkstedene. Ikke et vondt ord om merkeverkstedet jeg har hatt et kundeforhold til gjennom mange tiår, men jeg vil ikke betale timepriser som får en advokat til å rødme. Ei heller blodig overpris for f.ex olje.....det siste merkes godt for de av oss som kjører godt over de 30-40' i året....jeg har vært oppe i 70'+ på det verste.
Komfort og bilens passive / aktive sikkerhet har også stor betydning når du kjører mer enn de fleste. Min oppskrift de siste noenogtyve åra har vært dieselbiler fra VW, kun en håndfull siden jeg har kjørt dem langt, men f.ex min trofaste Passat B5 savner jeg oppriktig ennå. Jeg kjørte dagsetapper på over 1000 km mange ganger med den bilen, helt fantastisk, som å sitte hjemme i stua. Ekstremt god sikkerhet for sin tid også, det er årsaken til at jeg sitter her den dag i dag. Og ja, jeg kjører fremdeles TDI, selv om jeg nå er pensjonist: det gir meg komfort, det gir meg suveren driftsikkerhet - aldri noensinne hatt stopp underveis, aldri opplevd store eller små katastrofer, i tillegg er økononomien helt fantastisk. Dagens 2.0 TDI er et ... (more)