0

Alarm somstadig begynner ule

spurt 2020-07-11 06:41:55 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.

Min samboer har en golf 2001-modell som går som en kule. Det eneste vi sliter med er at bakdøren ikke ordentlig vil lukke seg, noe som gjør at det av og til dukker opp et signal om at døren er åpen i dashbordet - samt at kupélyset ikke skrur seg av som det skal om alle dørene var igjen. Må derfor skru dette av manuelt.

Det siste året har låsemekanismen på bakdøren hengt seg og er blitt treg. Den vil liksom ikke lukke seg om man vrir nøkkelen i hullet, men låser seg ved sentrallås.

Vi har prøvd å smøre denne, uten hell. Vi har også prøvd å dytte metallbiten i låsen som ser ut som en kro, (sitter i døra), frem og tilbake for å se om den kan ha rustet litt fast. Heller ikke det har hjulpet særlig. Mitt spørsmål er derfor: Er det lett å fikse selve låsen på bakdøren? Eller ja, denne delen som skal gripe rundt låsefestet?

Hvilke andre tips har du? Problemet vårt er nemlig at når vi låser bilen så hender det at alarmen begynner å ule i tide og utide. Noe som jo er fryktelig irriterende, spesielt midt på natten.

Hva vil en slik reparasjon koste tror du og er det enkelt å fikse selv?

Trenger sårt hjelp, da dette er fryktelig plagsomt og vil jo ikke at bilen konstant skal ha en alarm som går.

Mvh Martin

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-11 08:49:55 +0100

Uten å ha sett problemet fysisk, ville jeg tippe at det er to mulige årsaker her: dels at dere har brukt feil smøremiddel, dels at dere ikke får smurt de rette delene . Vi kjøper alle i bøtter og spann av smøremidler på sprayboks, og glemmer i farta at de aller fleste egentlig ikke er spesielt egnet til å smøre låser med....de samler rett og slett opp mengder av skitt som igjen gjør at låsen går tregere enn noensinne. Dessuten er det av og til påkrevet å åpne opp litt, om ikke nødvendigvis demontere hele dekselet på bakdøra, så iallefall åpne opp såpass at man kommer skikkelig til sprayen.

WD40 og 5-56 er altså ikke nødvendigvis tingen her. Hos Wurth finner du utvalget, og ekspeditøren vil kunne hjelpe deg å finne den rette! En spray med løsemiddel som får dritten til å renne av og ellers smører uten å klebe i ettertid er tingen her. Alternativt en rengjøring med f.ex en spray som fjerner fett, graps og gammel olje før dere smører med en dedikert lås-olje. Jeg bruker spray for rengjøring av elektriske kontakter med hell, og smører med en helt ordinær lås-spray som fåes kjøpt i en vanlig jernvareforretning og bla Claas Ohlson. Husker ikke hva den heter i farta, og det er mange skritt ut i garasjen, men dette er sorten! Både for bilens låser og dørlåsene i heimen.

Og får du det ikke til selv...første gang jeg lærte dette...for omtrent 30 år siden...var det en kjekk kar på et autorisert verksted i tilknytning til en bensinstasjon som brukte en feiende flott sprayboks fra Wurth og ga meg en foresnakking....dørlåsen min var litt som din og ville ingenting. Han løste problemet på null komma null og ville slett ikke ha betalt, så nei, dette trenger ikke koste stort. Det finnes faktisk mekanikere av den sorten ennå, som ser en stor glede i å løse problemer, og heller satser på at du kommer tilbake enn å skrive regning med gaffel for sånne småting :-) Denne velviljen er ofte lettere å finne på små tredjepartsverksteder enn de store merkeverkstedene. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tusen takk for godt svar, Norulf! Kan det være "MULTISMØREMIDDEL, MULTI COBRA" fra Würth du tenker på? Den virket noe tilsvarende det du skriver her, bare av å lese inne på siden deres og se et lite videoklipp. Skal høre med dem om de har noen gode og smarte tips. Eventuelt som du sier, ta meg en

Martin11 gravatarbildeMartin11 ( 2020-07-12 10:12:27 +0100 )rediger
0

besvart 2020-07-12 10:06:32 +0100

Tusen takk for godt svar, Norulf!

Kan det være "MULTISMØREMIDDEL, MULTI COBRA" fra Würth du tenker på? Den virket noe tilsvarende det du skriver her, bare av å lese inne på siden deres og se et lite videoklipp. Skal høre med dem om de har noen gode og smarte tips.

Eventuelt som du sier, ta meg en tur på Clas Ohlson og se hva jeg kan finne av gode produkter der. Tusen hjertelig takk. Skal si ifra om det blir bedre eller om det ikke hjelper.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-12 12:44:21 +0100

Nja....ordet "multi" høres noe skummelt ut...poenget er at det man smører dørlåser med, det være seg på bilen eller låsen i inngangsdøra der hjemme, må være av den sorten som altså ikke samler møkk i ettertid. Før jeg fikk en foresnakking av min venn mekanikeren, tenkte jeg jo at det var samme f.... bare det var olje :-) Det beste av alt ved å bruke "rett" smøremiddel til dørlåser, er at man slipper å bekymre seg, en liten dert i året holder i lange baner, både på bil og hus. Jeg bor jo på et sted der saltråket fra havet gir litt spesielle problemstillinger. Det jeg har opplevd av problemer med dørlåser og vindusheiser opp gjennom åra, har i store trekk vært relatert til korrosjon og manglende smøring. Et par ganger har dette også ført til mekanisk skade, men ikke noe som ikke har latt seg reparere med enkle midler.

Jeg tenker at ditt problem først og fremst er et smøreproblem, og at feil smøremiddel kan ha samlet opp såpass mye skitt opp gjennom tidene at det har blitt som det har blitt. Med litt flaks er det nok med en runde med rett olje, evenuelt rengjøring og rett olje. Jeg må tilføye at bla dørlåsene på Passat B5 var av den sorten som visstnok var problematisk. Når det oppsto problemer, var "kuren" ved merkeverkstedet å skifte dørlåser....dengang 1400 kroner pr lås. Jeg skifta aldri en lås, når mine låser etterhvert svikta en etter en tok min gode venn mekanikeren av dørtrekket og smørte opp låsen, påførte klarlakk på kontaktpunktene....en halvtimes arbeid til en timepris som dengang var 1/5 av merkeverkstedet....voila....så holdt dørlåsene forever :-)

Og ja, jeg kunne jo gjort det sjæl etter å ha sett på åssen det skulle gjøres første gang, men man skal jo holde liv i sin lokale mekaniker også :-) Ellers glemte jeg å nevne at årsaken til at du får alarm sannsynligvis er at alarmen benytter seg av bryterne for interiørlyset i bakluka. Disse er normalt sett plassert i eller i nærheten av låsen, når låsen ikke gjør det den skal, gjør heller ikke denne bryteren det. Det er neppe selve noe problem med selve bryteren, så når låsen fungerer den den skal...bør alt være jolly fine. Claas Ohlson har disse ikke altfor store sprayboksene med olje spesielt utviklet for smøring av nettopp låser.....gul og blå boks om jeg ikke husker feil. Har den i garasjen, men jeg orker ikke å gå utakkurat nå....det regner :-) Lykke til og god sommer!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-12 12:51:48 +0100

En rask google-runde forteller at C.O sannsynligvis har tatt inn DENNE isteden, ser ut til å være et barn av samme mor...altså tyntflytende, penetrerende som IKKE kleber i ettertid: https://www.clasohlson.com/no/CRC-l%C...

Også Bitema har et lignende produkt, dog ikke spray: https://www.biltema.no/bilpleie/bilve...Gh-8vVScXkwCIHmtC5jEaAoLnEALwwcB

Og er låsen full av snafs...rødsprit, white spririt, hjemmebrent eller en rensesprat som ikke etterlater seg belegg....dvs en spray som f.ex primært inneholder alkohol og minst mulig vann, eventuelt annet løsemiddel av den sorten som brukes på elektronikk f.ex....er tingen her. Biltema har vært både-og her, ellers har C.O denne: https://www.clasohlson.com/no/search?...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-14 10:49:30 +0100

Heisann Martin! Ja, en alarm som begynner å ule på nattestid er ikke helt heldig. Hverken for dere eller naboene. Så dette må man forsøke å gjøre noe med selv om bilen begynner å trekke litt på årene.

Men dette tror jeg skal være både ganske kurant og rimelig å fikse opp i. VW og låsekasser fra denne tiden var ikke noen lykkelig kombinasjon. Det var en stor svakhet på disse bilene, men da primært på sidedørene. Her er det bakluka vi snakker om – om jeg forstår deg rett?

Om du er bitte-litte granne fingernem , så klarer du plukke ut låsen her. Det kan, i neste fall, hende at det er så enkelt som å få demontert den, rengjort den skikkelig og smurt den opp igjen på nytt med egnet smøremiddel, som ikke kleber og hvor støv og annen skitt fester seg. Slik som Norulf sier og tipser om.

Det kan være det som er problemet nå. At støv og skitt har gjør at mekanikken i låsen går tregt. Kanskje trenger den bare en justering også. Men det kan også være at den må skiftes på grunn av at den er slitt / ødelagt.

Dette er også en forholdsvis enkel sak og det kan jo også være at du klarer å få tak i denne brukt, hos en bilopphugger. Det står en del biler av denne typen der nå.

Om du føler at du har litt for mange tommeltotter for å gå løs på dette selv, så har du kanskje noen bekjente som er litt handy? Eller så er dette en kjapp jobb å gjøre for et verksted også. Så det skal ikke behøve å koste dere all verden.

Ønsker lykke til og en god sommer.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-14 12:35:54 +0100

Ja, Bennys oppskrift med å ta ut låsen er grei om du ikke klarer å løse det "på stedet", men vær ops på dette med å være litt handy....det er sjelden komplisert å få av dørtrekket, ei heller få ut låsen, men det kan være finurlige tricks i ludo underveis. Ta gjerne en titt på Youtube, eller enda bedre, skaff deg en Haynes-bok eller tilsvarende til bilen din, det kan vise seg å være gull verdt både nå og senere. Koster et par hundrelapper, sparer seg inn mange ganger om du eier bilen en stund og benytter anledningen til å gjøre litt sjæl. Jeg opplevde faktisk også at min faste mekaniker i de tider da jeg hadde Passat med festlige dørlåser hadde stor glede av denne boka, bla er rekkefølgen man åpner dørpanelene ganske vesentlig på gamle Passater :-) Tipper det er samme greia med nesten-like-gamle Golf. Og bortsett fra dette med å spare noen kroner, en slik bok gir deg mer kunnskap og ikke minst....du ser raskt hva du kan gjøre og hva du ikke bør gjøre.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar