0

Beholde bilen, kjøpe brukt eller ny?

spurt 2020-07-10 13:59:27 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Nå er vi i beit for gode tips.

Vi har en Honda Civic: Modell: 7740 Honda CIVIC ES5 (2002) VTEC 4 dørs sedan bygd i Japan. Den er 18 år gammel men har gått som en klokke. På sist service sa de at: "Reimhjul på ac kompressor er litt løst, kan i verste fall havarere. Må evt. skifte AC kompressoren, pris kr. 14 000,-"

Er det verdt å reparere vår Honda Civic og vente med å kjøpe bil om et par år? Eller bør vi investere i ny bil? Brukt bensinbil, hybrid eller el?

Når det gjelder ny/bruktbil er vi også i villrede, det er så mye å velge mellom. Vi ønsker en litt større bil en det vi har nå med mer komfort. Kjører et par- tre lange turer i året, ellers blir bilen stort sett brukt til og fra butikken. Vi kjører ca. 13 000 på et år.

Har sett på alt fra en ny KIA Nero til en 2017 modell Tiguan, bensin.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Vil ha en bil som vi skal ha i kanskje 7-10 år frem i tid. Er usikker på om vi skal ta sjansen på å kjøpe en brukt bensinbil nå, hybrid eller eller om vi burde vente et - eller to år for å se an fremtidige el-biler med lengre rekkevidde?

Har du noen tanker som kan gi oss noen ideer?

På forhånd takk!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-10 15:58:17 +0200

Jeg har løst et tilsvarende problem for noen år tilbake ved å bypasse hele kompressoren. Dette var rett nok på en VW, samme reim drev vannpumpe og generator, det var så enkelt som å finne en kortere reim og droppe hele kompressoren. Det er ikke usannsynlig at en slik løsning er realiserbar på den feiende flotte Hondaen dere har også. Dette koster ikke mer enn si en time, maks to timers arbeid, og brukere dere et tredjepartsverksted kan dere smile hele veien til banken. Så har dere så mange år dere måtte ønske på å finne en passende ny eller nesten-ny bil.

Alternativet er selvfølgelig å sjekke prisen på denne kompressoren flere steder. Gitt det faktum at bilen er såvidt gammel at dere ikke får stort igjen for den, er bruksverdien høy, og med den årlige kjørelengda dere har, er bilen knapt nok innkjørt. Om dere skifter kompressoren er det overveiende sannsynlig at regnestykket for å beholde bilen i det være en, to, tre eller flere EU-kontroller fremover være meget hyggelig. Ingenting slår lang eiertid når det gjelder å minimalisere årlig verditap og derved redusere bilbudsjettet! Til sammenligning utgjør verditapet på en ny bil fra 50.000 og oppover i det øyeblikket den ruller ut døra hos forhandler!

Dere kan altså finne en grei løsning der dere har god tid på dere til å finne en annen bil som dere kan ha like mye glede av. Hva dere skal velge, avhenger av kjøremønsteret, om dere med "lange turer" mener en liten snartur til Spania eller for den sakens skyld, til Moskva, er elbil totalt uegnet. Om "langturen" er på 3-400 km, typisk Bergen-Oslo eller omvendt, kan elbil være et alternativ. Om dere velger hybrid, gjerne ny Tiguan (hybrid er på vei) eller ditto Skoda, får dere ja takk, begge deler: elektrisk drift til og fra butikken i hverdagen og lang rekkevidde når dere er ute på tur. Både elbil og hybrid forutsetter imidlertid at dere har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader.

Så er det dette med avgifter og elbil da....jo....man sparer avgifter...men batteriene koster....om man er nøkternt realistisk får man egentlig like mye, kanhende mer, bil for pengene om man velger hybrid eller konvensjonell bil. For all del, en passe stor, fornuftig elbil som VW Id eller ditto Hyundai kan være et greit alternativ. For dere som i alt det vesentligste kjører til og fra butikken, antagelig maks en mil eller tre radius, fungerer en ladbar hybrid like greit som en elbil. En benziner er også helt grei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpt en ren bensinbil heller. Diesel derimot er litt mer problematisk, først og fremst på grunn av diesel partikkelfilteret. Selv om diesel er kongen når det gjelder de virkelig lange turene, er det ikke fullt så greit med mye småkjøring. Det må til og med jeg medgi, når jeg nå er pensjonist står dieselen mye i garasjen mens konebilen med en liten bensinmotor blir burkt til butikken.

The Bottom ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar