0

Bruk av additiver

spurt 2020-07-09 21:31:52 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei leste under meninge i Drammens Tidene. Om du fyller drivstoff, på de ubemanna bensin stasjonene eks UNO.Får du rå diesel,uten tilsatt additver diesel rens.Og det skal være uheldig.Additiver er vanlig i de bemanna bensin stasjoner.Er det ikke bra å fylle den type diesel Mvh Arvid Nilsen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-10 16:34:29 +0200

Jeg ville nok ringt Drammens Tidende og spurt om de hadde skrevet artikkelen en sen lørdagskveld. Om du tilfeldigvis ser tankbilen som fyller på det være seg de ubemannede stasjonene eller den bemanna stasjonen rett ved siden av, er det ofte samme tankbilen. Ja, det er sogar sånn at det er samme tankbilen som fyller tankene hos Shell....Circle K og så videre. Det er altså samme godstoff overalt, verken mer eller mindre.

Det er heller ingen grunn til å frykte at tankene ved de ubemannede stasjonene er dårligere eller blir sjeldnere kontrollert enn ved de bemannede stasjonene, kfr det faktum at de siste 50 åra har en "bemannet" bensinstasjon i store trekk vært en kiosk der det tilfeldigvis er bensinpumper utenfor. Ja, det er en eller to ansatte der, de springer som piska rotter for å streke pølser og så videre, men det er IKKE sånn at det er de som har ansvaret for å hive på en flaske godstoff i tankene i dann og vann og håpe at det blander seg i rett forhold...det blir gjort i den enden der tankbilene fylles opp. Bla derfor er dette med vann og dieseldyr i tankene på bensinstasjonen et nærmest ukjent begrep i dag. Tro meg...du merker det lynraskt om ting ikke er på stell!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-10 16:42:28 +0200

En tilføyelse: en av de smarteste tingene du kan gjøre for å forebygge problemer med en moderne dieselmotor, er å sørge for at dieselfitleret blir skiftet innenfor korrekt intervall, altså det fabrikanten anbefaler. Ja, du kan normalt sett kjøre dobbelt så langt og vel så det, men et delvis tett fitler er meget, meget dårlig karma om du mot formodning skulle få det være seg uvanlige mengder vann eller andre uhumskheter på tanken. Et fungerende dieselfilter stopper det meste!

Og nei....du bruker IKKE verken kondensfjerner eller diverse "dieselrensere" på tanken! Dette kan i ytterste konsekvens medføre at vann perler seg til bittesmå perler som suser gjennom dieselfilteret og tar rotta på både dieselpumpa og innsprøytingsdysene. Likeledes....disse "mirakelflaskene"....du vet svært sjelden hva som EGENTLIG er på dem. Ja, om du kjøper dem hos merkeforhandler.....og man bedyrer at man har brukt dem over lengre tid....kanskje. Og har du en eldre dieselbil...kan du muligens gi f.... og satse på at det hjelper på noe. Jeg har selv brukt flasker med noe som antagelig var en blanding av Keton og Eter på min gamle sugediesel, det hjalp jo på koksa på ventilene.....brukte bla dette godstoffet når jeg kjørte på russisk fyringsolje en periode for noen år siden. Men det var like effektivt å hive på en 20-liters kanne med parafin, det ga noe høyere forbrenningstemperatur og blåste ut koksa så det formelig spruta.

Men som du nok vil være enig i, slike metoder bruker vi IKKE på en moderne innsprøytingsmotor :-) Der er vi happy med det som raffineriet og tankbilsjåfføren hiver på!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar