0

Lønner det seg å reparere 2008 modell

spurt 2020-07-09 09:28:47 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, vi clutchen på vår enkle Volvo V70 2008 modell (summum - modell; enkelt interiør, manuelt gir) røk forleden dag. Trolig er startmotoren også gåen. Verksted opplyser at styrestag også må skiftes. De estimerer dette vil koste oss 30 tNOK å reparere.

Vil det lønne seg?

Det hører med til historien at vi egentlig er i en fase hvor vi ønsker å skifte bil. Fremme på høyre side, rett bak dekket, er bilen skrapet opp (lett synlig) men ikke rustet. Jeg regner med at dette blir trukket i fra ved salg? Sikker vanskelig å si hvor mye, men hva koster en ny skjerm?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-13 12:21:51 +0100

Heisann!

Dette er kjedelige greier. Innimellom kommer man opp i slike situasjoner, dessverre, hvor spørsmålet som dukker opp er om man skal selge eller beholde bilen. Og om den rett og slett er verdt påkosten som venter.

På et tidspunkt må man også bare sette ned foten i i forhold til hvor mye man skal koste på en gammel bil som ikke lengre er all verden verdt.

I ditt tilfelle virker det nå som påkosten er i ferd med å hope seg opp. Og at dette fort kan beløpe seg til det man får for bilen ved salg.

På den annen side – slik du beskriver bilen nå, framstår den heller ikke som mye verdt. Om du skulle velge å selge den som den står nå. Det er snakk om kun lommerusk mer enn vrakpanten.

12 år skal jo normalt ikke være så mye for en Volvo. Den bør kunne klare 10 år til om den er i grei stand og ikke er rusten.

Så jeg vil tro at det å få reparert den nok vil lønne seg i ditt tilfelle. Jeg vil også tro at du kan få fikset den noe billigere enn den prisen du har fått oppgitt om du tar bryet med å innhente priser fra flere verksteder.

Da vil den i alle fall være mye greiere å få solgt, selv om du kanskje ikke får tilbake hele investeringen. Det tror jeg blir mitt råd til deg i dette tilfellet.

Når det gjelder forskjermen du spør om så koster ikke den mange fillekronene i utgangspunktet. Men lakkering og bytte av denne – det trekker prisen voldsomt opp.

Mitt råd her, om du velger å gjøre noe med denne skrammen, er å få fikset det på en annen, billigere og enklere måte om du vil gjøre noe med det. Så får man leve med at ikke nødvendigvis blir 100 prosent strøkent. På eldre biler er noen ganger det nest beste godt nok.

Når du får fikset den opp tar du en god vask shine utvendig og innvendig, tar noe fine bilder av den og lager en god annonsetekst – og selger den. Vipps så er dere klare for å kjøpe en ny bil ...

Lykke til med Volvo-prosjektet og nye bil etter hvert!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-13 12:21:49 +0100

Heisann!

Dette er kjedelige greier. Innimellom kommer man opp i slike situasjoner, dessverre, hvor spørsmålet som dukker opp er om man skal selge eller beholde bilen. Og om den rett og slett er verdt påkosten som venter.

På et tidspunkt må man også bare sette ned foten i i forhold til hvor mye man skal koste på en gammel bil som ikke lengre er all verden verdt.

I ditt tilfelle virker det nå som påkosten er i ferd med å hope seg opp. Og at dette fort kan beløpe seg til det man får for bilen ved salg.

På den annen side – slik du beskriver bilen nå, framstår den heller ikke som mye verdt. Om du skulle velge å selge den som den står nå. Det er snakk om kun lommerusk mer enn vrakpanten.

12 år skal jo normalt ikke være så mye for en Volvo. Den bør kunne klare 10 år til om den er i grei stand og ikke er rusten.

Så jeg vil tro at det å få reparert den nok vil lønne seg i ditt tilfelle. Jeg vil også tro at du kan få fikset den noe billigere enn den prisen du har fått oppgitt om du tar bryet med å innhente priser fra flere verksteder.

Da vil den i alle fall være mye greiere å få solgt, selv om du kanskje ikke får tilbake hele investeringen. Det tror jeg blir mitt råd til deg i dette tilfellet.

Når det gjelder forskjermen du spør om så koster ikke den mange fillekronene i utgangspunktet. Men lakkering og bytte av denne – det trekker prisen voldsomt opp.

Mitt råd her, om du velger å gjøre noe med denne skrammen, er å få fikset det på en annen, billigere og enklere måte om du vil gjøre noe med det. Så får man leve med at ikke nødvendigvis blir 100 prosent strøkent. På eldre biler er noen ganger det nest beste godt nok.

Når du får fikset den opp tar du en god vask shine utvendig og innvendig, tar noe fine bilder av den og lager en god annonsetekst – og selger den. Vipps så er dere klare for å kjøpe en ny bil ...

Lykke til med Volvo-prosjektet og nye bil etter hvert!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-10 16:58:31 +0100

Nja....om vi snakker om et merkeverksted, ville jeg nok sjekka prisen hos et autorisert tredjepartsverksed også. En clutch, en startmotor, et styrestag er ellers ikke allverden, om bilen ellers er i alminnelig god stand og uten rust vil 30.000 kunne gi deg mange problemfrie år til. 12 år er jo ikke noe problem på en V70....spesielt ikke når du har manuell kasse.

The bottom line her er bilens stand ellers. Ja, det finnes nok av dem som bare hiver bilen når den er rulla 100.000 og må repareres for en titusenlapp eller to, da løper de bare til banken og låner mer penger, men for alle praktiske hensyn, en god bil bør holde minst 20 år og 500.000 km, alt ettersom hva som komme først. Så...om bilen er passet normalt godt på og det er ikke er flere overraskelser: om bilen holder si bare 2 EU-kontroller eller 4 år til....koster denne moroa deg maks 7500 spenn pr år....kanhende mindre om du får en bedre pris på jobben. Til sammenligning er verditapet på en ny bil 50.000+ i det øyeblikk den ruller ut døra hos forhandleren. Når din bil er tolv år, flater også verditapet ut....de fire neste årene koster deg mao ikke voldsomme summer kontra om du selger bilen i dag. Legg til at det er en for sin tid sikker bil, den er komfortabel, den er meget velutstyrt.

Om du er dritt lei hele bilen? Selger du den som den er, får du ikke mye for den. Fikser du den og selger den, får du nok litt mer for den, men du får ikke igjen de 30'. Dog blir det lettere å selge den. Og neste eier får en feiende flott bil som holder i mange år. Nei, det er IKKE helt sant at ting står i kø og venter på å gå i støkker når det først ryker en eller to ting. Dessverre vet du ikke det før ETTERPÅ.. Beslutningsgrunnlaget finner du i serviviceheftet og bilens historikk...er den stelt pent med? En bil som blir tatt vare på, er verdt å reparere....den er i alminnelig god stand. Mer komplisert er det ikke, lat som om du skulle kjøpt din egen bil...ville du kjøpt den? Er svaret ja, er bilen ogå verdt å beholde. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger