0

Kan man trygt kjøpe en bmw i3 94ah som har gått litt lengde?

spurt 2020-07-08 19:03:32 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, tenker å kjøre en brukt bmw i3 94ah. Skal ha den til jobb pendling og ser at rekkevidden passer seg bra. Hvordan er holdbarhet i batteriet? Vil det være merkbart forskjell på en bil som har gått 35000 km kontra 75000 km på hvor lenge batteriet holder og hvor langt den kan kjøre? Hvilken andre kjente feil med biltypen bør jeg være ops på? . Mvh Espen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-09 08:27:34 +0100

Teoretisk skal Li-Ion batterier tåle så mange ladesykluser at de holder lenger enn resten av bilen. I praksis er flere ting som kan medføre at de mister kapasitet på vesentlig kortere tid. Sånn er det bare, den usikkerheten må man leve med, uansett om det er batteriet i en PC, en hybridbil eller selveste Tesla X. Den enkle måten å si det på er at også Li-Ion eldes, og det er flere faktorer som påvirker eldingen, en av dem er ladesyklus. Om MacMurhpy slår til, kan det bli dyrt, iallefall om du ikke er så heldig å finne en brukt batteripakke eller en tredjepartspakke....det begynner jo så smått å komme slike muligheter.

Når det er sagt, i3 er en spesiell bil, sjarmerende på mange vis, om du har mulighet for hjemmelading og kan kjøre til og fra jobb med det laveste rekkevidde-estimatet, ville jeg nok vært nøkternt optimist og hatt trua på at bilen holdt så lenge at det var penger å spare. Noen fasit for hvor mange kilometer en batteripakke holder,finnes ikke, kfr usikkerhetsmomentene over, men dersom du primært bruker bilen til pendling og lader om natta, får du teoretisk ganske så optimale utladingsykluser. I det hele tatt: det kan fort gå bra. Dette med 35.000 eller 75.000 km ville jeg ikke bekymret meg voldsomt om, dersom batteriene er så forb.... dårlige at noen få titalls tusen kilometer har stor betydning, ville jeg gitt beng i hele elbilen og heller gått for en dieselbil. Jeg tenker jo at under optimale forhold ramler resten av bilen frahverandre først, jeg ville lagt et minimum på 400.000 km til grunn for bilen (og batteripakkas) levetid til grunn her. Nei, det er ikke sikkert at batteriene holder så lenge, men det verste som kan skje er at kostnadene blir noe høyere enn for en dieselbrenner pr km.....personlig ruin blir det ikke. Men når jeg skulle forhandle om pris på bilen som var kjørt 75' kontra 35' ville jeg selvfølgelig vært pessimist og mala fanden på veggen for å få en pris som gjenspeiler den fatiske "mer-bruken" av den bilen som har gått lengst, det er jo sånn vi regner når vi kjøper og selger konvensjonelle biler :-)

En kollega som kjøpte en ny E-Up for samme formål som deg, så i utgangspunktet for seg å selge bilen etter 5 år, nå har han ombestemt seg og kommet til at han kjører bilen ut. I tillegg har han en batteripakke fra en vraka bil i garasjen, for hva det måtte være verdt...Li-Ion eldes uansett...men summa summarum, batteriene har vist seg å ha mer enn god kapasitet etter både 5, 6 og 7 år med hans kjøremønster, typisk 60-80 % utlading hver dag. Regnestykket tilsier at han kommer helt greit ut av det, ikke minst sparte bompenger i en av rikets mange rådyre bomringer hjelper godt på.

The bottom line er at man nok kan kjøre forbløffende billig med en dieselbil også, spesielt om man gjør som jeg alltid ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar