Jeg finner bla en diskusjon over samme tema knyttet til Porche, rett nok en noe annen dimensjon, men vektforskjellen er i størrelsesorden 8-9 kilo pr hjul. Det blir max 36 kilo på 4 hjul, jeg tenker jo at det blir litt på trynet om man skal jakte kilo på den måten. Da ville jeg nok heller sjekka muligheten for å henge på en bagasjehenger....om jeg ikke husker skammelig feil kan du ha en total vogntogvekt iht vanlig klasse B på opptil 3500kg. Den enkle løsningen er førerkortklasse B96, da kan du strekke vogntogvekt (NB, iht TILLATT totalvekt for bil/henger) til 4250 kg. Det innebærer en henger med en tillatt totalvekt på inntil 750 kg om bilens tillatte totalvekt er 3500 kg. Men ALLTID henger med brems, uten brems må du forholde deg til en maks tillatt hastighet på 60 km/t. En passe stor henger med glassfiberkapell veier i størrelsesorden 250 kg, da kan du laste 500 kg bagasje i hengeren. Trenger du mer vekt enn dette, er løsningen å skaffe seg klasse BE og en større henger. Det er imidlertid et åpent spørsmål om ikke det ville være smartere å skaffe seg tungbilførerkort og en større bobil om du har behov for å ha med så mye av ditt Habengut :-)
At jeg er noe skeptisk til å jakte vekt vha felgbytte, er så enkelt som at en stålfelg er vesentlig sterke enn en aluminimumsfelg. Det å kjøpe de letteste felgene man kan finne, innebærer samtidig at man nok også velger felger som ikke nødvendigvis er jolly fine på en relativt tung bil. For min del kunne jeg oppnådd samme vektreduksjon på bilens aktuelle totalvekt om jeg og kona gikk på slankern' før bikini-sesongen. Når det er sagt, jeg ser absolutt problemstillingen her, du har en feiende flott bobil der du knapt nok kan få med deg så mye som en litt tung koffert før aktuell totalvekt bikker over den magiske grensa der du plutselig er godt over tillatt totalvekt.