0

Turbo. Synspunkt...

spurt 2020-07-06 13:48:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Har kjørt privatbil med diesel- og bensinmotorer med turbo de siste 30 årene. Og aldri hatt problem med turboen. Da jeg rattet lastebil/anleggsmaskiner på 70-tallet, lærte jeg av en erfaren tungbilmekaniker følgende: Før du setter fra deg en bil med turbomotor; la den gå på tomgang noen minutter før du slår av motoren. Da får fortsatt de varme lagrene i turboen oljesmurning og nedkjøling, og du kan unngå «koksing» av turbolagrene med påfølgende havari. Han mente og at hyppig (oftere enn «anbefalt») oljeskift med høykvalitetsolje hadde en del å si. Samt at en kald turbomotor burde varmkjøres før tung belastning og aktivering av turboen... Jeg har fulgt disse prinsippene i alle år. Og det har hittil gått bra. Kjenner og et-par drosjekusker som rattet diesel-Mærsche. Det er turbomotorer som får juling hele tiden. Selv etter 3-400.000 km er det ytterst sjelden at turboen havarerer. Oljebytte gjøres hver 15.000 km. Og disse motorene har sjeldne kaldstarter. Nye(re) BMW’er har nå oljeintervallskift på 30.000 km/hvert 2.dre år. Kjører du mye småkjøring med ofte kaldstarter, mener jeg at dette blir for dårlig. Bytter selv årlig hver vår selvom det bare har gått kanskje 10.000 km side sist oljeskift. Den tusenlappen tror jeg har spart meg for mye trøbbel. På biler som gjerne har rundet +200.000 km ... paal-kristian

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-06 15:03:15 +0100

Yes! Trampeklapp og terningkast 6 for et innlegg der du har samlet alle gode råd som bør følges for at motoren generelt og turboen spesielt, skal ha et langt og lykkelig liv. Jeg har gjennom råd fra mange kloke mennesker underveis kommet frem til omtrent samme oppskrift. Den som følger denne oppskriften sparer med sikkerhet seg selv for mange problemer! Ellers tenker jeg jo at en bil som er kjørt et par hundre tusen begynner å nærme seg innkjørt, jeg mener ærlig og oppriktig at en bils egentlige liv først begynner når du har passert de 300' :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-06 20:14:26 +0100

Hei Jeg tar like godt og snur det hele på hodet med stor fare for reaksjoner fra de som vet bedre. Glem alt du har lært om turbo og ikke engang tenk på at den er der du kan ikke selv påvirke livslengden på turboen foruten å bruke riktig olje og skifte den ved intervallene som bilens service hefte tilsier.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-06 23:00:45 +0100

Nja....i disse "Longlife" tider skifter man olje ved sånn omtrent halve det intervallet som bilens kjørecomputer sier....den eneste veien ut for dritten som sirkulerer med olja, er via tappepluggen og filterbytte. Dette med å unngå å trekke turtall før motoren (les: olja) er gjennomvarm, er egentlig et råd som langt på vei går på det samme: kald olje smører dårlig. Ja, man skulle tro at dette gjaldt kun ved mineralolje, men også syntetisk olje endrer karakteristikk når temparaturen er der den skal være. I hine dage kunne man jo formelig høre stemplene rakle på kald motor, spesielt på luftkjølte motorsykkelmotorer var dette et kjent fenomen. I denne sammenheng er en kald turbo et barn av samme mor: å dra livskiten ut av kald motor er å rope på MacMurphy!

Ellers har dette med å la motoren gå på tomgang (etter hard belastning over lengre tid) absolutt sin gyldighet ved tungbilmotorer, og forsåvidt også motoren i en personbil. Ikke bare for turboens del, men fordi denne greia med varmehushold ikke alltid er så godt ivaretatt som det burde ha vært fra fabrikantens side. Ja, noen motorer er bedre designet enn andre, men når jeg har trukket et tonn eller halvannet 100 km eller mer med mine biler opp gjennom åra, har jeg konsekvent latt motoren gå et par minutter før jeg vrir om tenninga....turbo eller ikke turbo....diesel eller bensin. Dette har jeg også for vane å gjøre når jeg har kjørt noen hundre kilometer med rask motorveikjøring eller ditto landeveiskjøring i land med et annet tempo i trafikken enn her hjemme i Steinrøysa. Ja...dieselbrenneren min snurrer vel ikke stort mer enn 3600 o/m i 220, men det krever tross alt en del motorkraft for å overvinne luftmotstanden.

Dette gjenspeiles på oljetemperaturen, typisk snakker vi opp til 20 grader over "norsk" temperatur. Da er også metallet i motorens edlere deler, turboen inkludert, gode og varme, og ja, det er forsåvidt rett at man ikke kan utrette mirakler og gi det være seg turboen eller motoren evig liv på dette viset, men jeg har opp gjennom noenogførti år hatt en drøy håndfull biler, de fleste har rulla lenger enn langt uten at jeg noensinne har opplevd at MacMurphy har kommet på besøk. Ja, jeg kjører som om jeg kjører lastebil, altså defensivt, på moment fremfor turtall, men jeg er rimelig sikker på at dette med å behandle motoren like pent som man behandler kona (ikke gå i gang med å piske opp stemingen før hun er gjennomvarm) er viktig for et langt og lykkelig samliv. Når man er god og svett kjøler man ned....altså lar man motoren gå litt og sirkulere kjølevæsken....og ikke minst...man skifter olje OFTERE enn fabrikanten (som jo liker å selge nye biler) anbefaler. Som jeg alltid sier: longlife-intervaller skulle vært forbudt ved lov!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger