0

AC-kompressor og dyser

spurt 2020-07-06 10:44:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Heisann! Vi hadde en litt trasig opplevelse med vår Land Cruiser der vi monterte chip for mange år siden og den nå i vår hadde ifølge verkstedet laget et «hull» ved dysene. Vi hadde bilen inne på storservice hos Toyota der de sa at alt var fint og vi kjørte videre, men bilen rykket litt på rundt 1700-1800 omdreininger. På en langtur i en forbikjøring lyste plutselig alle lampene opp i dashbordet og vi stanset, men bilen startet bare at den nykket enda mer enn før. Hadde den inne hos toyota igjen etter dette og da sjekket de dysene og sa dette med «hullet» som chipboksen hadde laget. Er det ikke vanlig å sjekke dysene når det er snakk om storservice? Et annet problem vi har på bilen er AC-kompressoren som lager en slags hylelyd, men klimaanlegget fungerer slik som det skal. Toyota mente her at hvis vi kjørte til kompressoren tok affære så ville det føre til at flere ting i motoren gikk galt og at det ble dyrere å reparere. Bytte av kompressoren til ny ville de ha 20 000kr for, med deler og arbeid inkludert. Kan vi kjøre videre og bytte AC-kompressoren senere eller må vi bytte den nå så fort som mulig? Er det mulig å kjøpe en brukt AC-kompressor istedenfor og få denne montert ved et annet verksted enn toyota? Kan vi klage på det Toyota gjorde med dysene?

Takk for svar hilsen Arne

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-06 15:23:03 +0100

Jeg har aldri noensinne hørt at dysesjekk skal være en del av det vanlige serviceprogrammet. I det hele tatt, innsprøytingsdyser tukler man ikke med i tide og utide. Ja, de kan bli slitt over tid av flere årsaker, hvorvidt chip-boksen er årsaken her er vanskelig å si, men gjennom mange år med Toyota i arbeidsgivers bilpark mener jeg at det ikke er noen grunn til å mistro et Toyota merkeverksted. Det er svært få andre i bransjen som gir et like solid inntrykk av det arbeidet og de vurderingene som blir gjort innenfor verkstedets vegger....den skal de ha.

Slik jeg forstår det, er den eneste "feilen" fra Toyotas side at man ikke oppdaget dyseproblemet ved en stor service. Det kan de neppe lastes for, en slik feil utvikler seg over tid. Dessuten...en chiptuning er og blir kundens ansvar....til dags dato har jeg ikke opplevd verken merkeverksteder eller for den sakens skyld, mekanikere ved disse verkstedene, som anbefaler slik tuning. Tvert om, man fraråder det på det aller sterkeste. Rent bortsett fra at jeg aldri noensinne ville satt inn en slik boks i en LC, ville jeg ligget meget, meget lavt overfor merkeverkstedet. Jeg ville nok også plukket ut chip-boksen eller hva det nå måtte være, og arkivert den i plastdunken utenfor huset snarest.

Mhp AC-kompressoren: ja, det kan skje litt av hvert om en kompressor bråstopper. DEt som er litt dumt her, er at du ikke vet når det skjer. Du kan teoretisk kunne kjøre med AC avslått uten at ting går til Jesus, men jeg ville definiitivt raskest mulig tatt en tur innom et spesialistfirma for å verifsere hva denne hylelyden egentlig er, og få et kvalifisert råd. Samtidig kan du innhente en pris der også, ingenting er som de som virkelig kan AC. Du finner slike aktører HER: https://www.boschcarservice.com/no/no...searchno/workshop_search

Ellers er det ikke verre enn å sjekke pris for deler og arbeid flere steder, eventuelt i Sverige eller Tyskland. Jeg tenker at 20.000 for deler og arbeid på en LC i Norge er greit nok, men man liker jo å spare der man kan. Dog ville jeg ikke satset på en brukt kompressor, sjekk heller hos et firma som leverer tredjepartsdeler. Et hvilket som helst autorisert verksted som ellers kjenner LC kan gjøre jobben, og som vi vet, timeprisen er vesentlig lavere enn ved merkeverkstedet. Dog liker man å levere delene også....det er ikke uvanlig at du kommer ut pari-pari om et gitt verksted får levere både deler og arbeid...bare så det er sagt. Som sagt...sjekk flere steder. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-06 21:03:11 +0100

updated 2020-07-07 06:38:23 +0100

Hei Arne Det at chip box har laget et hull ved dysene må bety at boksen simpelthen har gnaget hull i deksel til vippearmer og forårsaket problem med veivhus ventilasjon. Hvis ikke så må du forklare nærmere hva det dreier seg om. Norulf har rett dyser sjekkes aldri foruten at man har problem som tilsier dette. Mulig de tar en cylinder balansetest med diagnoseutstyret sitt for å se om det er noen begynnende problem men tror ikke det heller er vanlig. Ac kompressor kan du få brukt men det er viktig at straks den er tatt av en annen bil så må inn og utløp forsegles med fks tape så den ikke skal ruste innvendig. Du må uansett bruke et verksted som har fasilitet til å tappe av freongassen av anlegget ditt og da mener jeg ikke i friluft men til en oppbevaringstank for å fylle på bilen etter skifte av kompressor eller at den sendes til destruering da r134a er en miljøfarlig gass. Det lar seg gjøre å diagnostisere an ac kompressor men man må vite hva man skal se etter, er det fks innvendig lekkasje i ventiler eller forbiblåsing i stempler eller er det clutch lageret eller selve kompressor veiv opplagringen det er noe galt med. Dette krever spesialister og bruk av stetoskop som kan søke seg frem til problemet og de finner du ikke overalt. Verkstedet bare bytter til en ny når de tror det er problem med den gamle og bruker ikke mere tid på den biten.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar