0

Ny familiebil?

spurt 2020-06-29 13:52:14 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Etter flere år uten bil i Oslo så trenger vi en familiebil (2 barn og 2 voksne). Kort fortalt så har vi landet på at vi ønsker å unngå en dyr leasingavtale og heller sikte oss inn på en «value fossil bil» til ca 250 000 (ca 4 år gammel). Jeg tenker at risikoen med tanke på verdifall er også mindre sammenlignet med en dyrere bil. Bilen som vi sikter oss inn på er Skoda Octavia 4x4 LK 2016 (67 000km). Jeg har valgt å utelukke VW Passat GTE ettersom den mangler 4x4 og Rav4 blir litt dyrere for samme årsmodell. Vi har heller ikke hjemmelader, noe som blir en ekstra kostnad mtp. plugin hybrider. Vårt kjøremønster: lite bruk i ukedagen pga kollektivreiser til jobb, småturer i helgene og en del turer til familiehytta på Geilo (derav 4x4 behov ettersom litt ulendt terreng på deler av turen). Hva tenker du, høres dette riktig ut og har du noen anbefalinger til hva jeg skal være obs på mtp selve kjøpet? Bilen som vi sikter oss inn på er lokalisert hos en autorisert Skoda forhandler og har fulgt serviceintervallene hos merkeverksted. Jeg ser at du nevner ofte rustbehandling,, men dette er kanskje noe som jeg kan vurdere å gjøre i etterkant..? Jeg har også fått tilbud om en tilsvarende utrustet Skoda Scout til +20 000, men jeg tror det er tilstrekkelig med bare 4x4. Hva tenker du, jeg er ikke særlig bilkyndig og dette er faktisk min første bil, men gjerne kom med innspill på pris, valg av bil eller generelle råd ifht. kjøpsprosessen!

Vi håper å lande på ny bil iløpet av denne eller neste uke.

Mvh Far

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-29 16:13:42 +0200

Skoda Octavia med den spesifikasjonen du nevner, er et knallkjøp på alle vis. Du nevner ikke noe om motorisering, her er både 2.0 TDI og 2.0 TSI greie alternativer, førstnevnte gir vesentlig lavere forbruk og mer anvendbar kraft, mens bensinversjonen for noen oppleves som "sprek". Realiteten er at dieselversjonen gir mer komfort og raskere aksellerasjon under f.ex motorveikjøring i land med et annet tempo i trafikken, i praksis er det ikke rare forskjellen her hjemme. Jeg tenker også at du bør gjøre deg opp en mening om du vil ha automat eller manuelt gir, sammen med f.ex adaptiv cruisekontroll er automatkasse en klar fordel. Jeg tenker også at bensinversjonen absolutt gjør seg best med automatgir, grundig prøvekjøring av alternativene før kjøp er å anbefale.

Et rungende ja til 4x4, Haldex 5 gir bedre kjøreegenskaper og en merkbart mer stabil bil under alle forhold, og uten forkleinelse for Toyota...haldex 5 er et vesentlig bedre firehjulstrekk enn det du finner på RAV4, likeledes har du en bedre ESP. På norske vinterveier er forskjellen formidabel. Du gjør også et fornuftig valg om du velger en konvensjonell stasjonsvogn kontra Scout, det som betyr noe for din del vil være normalt gode egenskaper på vei, såvel snødekket som ellers, at Scout har noen jalla plastdeksler her og der og noe mer bakkeklaring vil ikke ha praktisk betydning for ditt bruk. Mhp understellsbehandling: flere av mine f.d kolleger som har kjøpt nye Skoda, har kjørt dem direkte til understellsbehandling. Dette er ikke uten grunn, ingen tyske (ja, Skoda er egentlig en forkledd tysker) biler produsert etter årtusenskiftet har tilstrekkelig rustbeskyttelse for en norsk vinter. Sjiktene som skal beskytte blir bare tynnere og tynnere, og det er kun bunnplata som er beskyttet...alt som er ettermontert...hjuloppheng mmm....er kun lakkert.

Om du skal ha bilen en stund, ville jeg sørget for å få bilen understellsbehandlet hos en velrenommert leverandør så snart som mulig, fortrinnsvis før neste vinter. Det koster ikke allverden, men er en svært god investering på sikt. Etterbehandling typisk annethvert år, summa summarum snakker vi ikke om mer enn rundt 30.000 over 10 år, tro meg, du får ikke sveisa stort rust for den prisen! Velg IKKE den billigste leverandøren, understellsbehandling krever rett kompmetanse, erfaring og en samvittighetsfull mann som gjør en god jobb. Bla må alle deklser under bilen av, den må rengjøres, tørkes, behandles, i tillegg kommer hulromsbehandling. Jeg hr selv brukt et Mercasol-verksted gjennom flere tiår, det er bra sort. Koster 5-6000 for en Golf, ca samme pris for både første behandling og etterbehandling. Og bare så det er sagt: den famøse "rustgarantien" er egentlig ikke verdt stort....det er bedre å unngå rust!

Mhp service er jeg blant dem som mener at "longlife" service er dårlig karma. Jeg skifter konsekvent olje ved 15.000, maks 20.000 avhengig av kjøremønster på våre biler, alltid filterbytte, og ja, det blir litt oftere service enn VAG legger til grunn, nesten dobbelt så ofte, men alle ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-29 17:31:14 +0200

Tusen takk for veldig utfyllende svar, over all forventning! Angående motorisering så er det 1.8 TSI automat på begge bilene nevnt ovenfor (Octavia 4x4 og Octavia Scout 4x4). Den lille "ulempen" akkurat i midt tilfelle så virker Scouten som et litt bedre kjøp ettersom den inkluderer ryggekamera, panorama soltak og nye sommerdekk. Spesielt ryggekamera er noe min bedre halvdel er litt giret på . Slik som du nevner det så må jeg nok skifte vinterdekke på begge bilene. Utseendemessig så er jeg litt enig med deg at Octavia LK 4X4 er vel så fin som Scout, og egentlig mer enn bra nok for oss. Begge bilene har hatt service årlig (eller hver 10 000 km) virker det som, og på Scout'en så er det faktisk notert ned oljeskift både i 2018 og 2019 så det virker som om de har vært ganske flittige på service fronten. Det blir ihvertfall Skoda Octavia på oss så får vi se om vi betaler 20k ekstra for det nevnte utstyret til Scouten eller om vi klarer å forhandle oss til en bedre pris på den andre bilen. God sommer til dere!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-30 10:03:51 +0200

Nja, leter du litt lenger finner du nok flere biler med ryggekamera skal du se :-) Lykke til, uavhengig av hvilken Octavia dere ender opp med, det er en bil man blir glad i!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar