0

Slakke i mellomaksel lager-må jeg bytte hele akslingen?

spurt 2020-06-28 09:11:47 +0100

Verkstedet mitt har konstatert slakke i mellomaksel lager, midtre lager. De sier at det ikke går an å skifte spesifikke lager, og at hele akslingen må skiftes. Akslingen koster 32 000. Det er altså bilprodusenten som ikke leverer enkeltlagre. Finnes det noen billigere løsninger. Til info: dette er en Tiguan 5N 2012-modell.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-28 13:53:53 +0100

Ta en telefonrunde til hhv bildeler.no og et par autoriserte tredjepartsverksteder i ditt nærområde. Om jeg forstår deg rett, har du en bil med forehjulstrekk og et problem med det som for alle praktiske hensyn er en konvensjonell mellomaksling som fordeler kraften til bakhjulene. Der sitter det normalt sett det vi kaller krøss underveis, de er normalt sett kurrante å skifte om man har tilgang til en hydraulisk presse. Ja, det er en fordel å kunne balansere ut akslingen etterpå også, men i hine dage gjorde vi jo sånt jevnlig, dette er ikke akkurat rakettforskning. I de tider kjørte jeg Lada, krøssa kosta vel 90 kroner for begge....mens en unevnelig Ford der man som du sier, måtte kjøpe hele mellomakslingen, der kunne man ta frem den store multiplikasjonstabellen!

Du er neppe den eneste som har møtt dette problemet, derfor tenker jeg at du nok kan finne et verksted som har skiftet disse lagrene før og kan hjelpe deg. Og kan de ikke hjelpe deg, vet de kanhende noen som kan. Alternativet er søta bror, ville ikke fordundre meg om man hadde et annet forhold til dette med å skifte krøssa hos f.ex Krissats bil i Arboga....verdt å sjekke, en dyktig mann!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-28 14:38:43 +0100

Jeg sjekket litt....jeg finner ikke uten videre konvensjonelle kryss her....men derimot et lager som bærer hele sulamitten. Dette finnes som løs del, og du er neppe førstemann her, hvorfor merkeforhandlerne blånekter å selge dette løst kan man bare undres over. Men sjekk bla denne som poppa opp på vår alles kjære EBay: https://www.ebay.co.uk/itm/FOR-VW-TIG...

Dette er også det eneste jeg ifnner som minner om "lager" på skissen her...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-28 16:08:05 +0100

Hei Steinar Joda du får slike lager fks på ebay Meyle et kjent tysk merke for kr 2000 fra Ebay med frakt og moms til Norge og helt hjem i postkassen din. Uansett må du ha bommet på pris her når du sier 32000 kr det ville vært uhørt og nesten utenkelig dyrt. Et verksted vil ikke ha noe problem med å gjøre denne jobben men ditt verksted vil kanskje ikke gjøre det med forklaring med at kommer ikke lager fra Volksvagen og kan ikke gi garanti osv. Garantien skal være ekstremt god for å betale prisen du nevner.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-28 18:46:02 +0100

Du får komplette aksler også som nok lønner seg ang tid for å skifte dette støttelageret da det kanskje tar et par timer for et verksted istedefor å bare bolte på en ny aksel. Ligger på Ebay for rundt 5000-6000 kr.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-28 22:29:22 +0100

Kamerat K har rett i dette med at 32 lapper er uhørt, men som vi vet, på merkeverkstedet priser man mangt og meget som om det skulle være laget av gull...kfr forøvrig literprisen på olja ved landets små og litt større merkeverksteder :-) En annen ukultur ved denne sorten verksteder, er en timepris som kan få en advokat til å rødme. En god løsning for å skifte det være seg et lager eller hele akslingen er å finne et seriøst, autorisert tredjepartsverksted. Ellers er et jo flere fordeler med å skifte hele akslingen, det er flere deler som kan slites her. For 5-6000 spenn ville jeg nok tenkt tanken på å skifte hele...koster litt mer...men forskjellen pga mer jobb vil være ubetydelig.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-29 06:48:56 +0100

Hei Enig med Norulf å bytte hele akslingen er bedre da den har 3 slitedeler. Er faktisk litt jobb med å bytte bare mellomlageret da det fra produsentens side ikke er tenkt slik. Tettningen til center cv joint er hermetisk forseglet og denne må brytes opp med vold og kan ikke senere erstattes da den er presset(valset) rundt cv leddet, videre må cv joint rengjøres og grease må fornyes da den må åpnes samt at det er viktig at den kobles sammen identisk på riktig spline som den var ellers kan det bli ubalanse, Tettningsmasse må brukes for å tette opp den gamle hylsen slik at den ikke lekker og den følger ikke med og den gamle hylsen må brukes, jeg gjorde bare for litt siden denne jobben på min discovery 3 så vet at det tar tid. Rådet er at gjør man det hjemme i garasjen selv kan man gå for å bytte lageret men må man på verksted er det hipp som happ hvis du monterer ny eller reparerer den gamle og da ville jeg gått for ny da den også er balansert og best av alt ren og pen. De fleste verksteder må montere deler som kunden har med seg og at de ikke gir garanti på delen er ikke noe problem for deg de skal likevel gi deg garanti på jobben de utfører, du sparer 27000 kr her og er vel verdt det.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-29 11:41:45 +0100

Ps: Vet ikke hvordan ditt verksted har bedømt dette men det skal være noe slakk i gummien som omkranser lageret og ganske så slapt faktisk men den skal ikke være revnet og mangle biter. At selve lageret er gåent er ikke så ofte da det ikke snurrer spesielt fort rundt og at det er slakk er litt underlig men hva vet jeg. Hva var symptomene på at det var noe galt? Vibrasjoner, støy, risting, klonkelyder?

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger