0

Peugot 3008 2017 Motorhavari

spurt 2020-06-28 08:05:27 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Bilen er snart 3 år gammel. Saken er at jeg har fått motorhavari .Det oppsto helt plutselig uten noen forvarsel. Bilen har gått 32 000km. Jeg har hatt service i 2018, men ikke i 2019 . Har time nå i august. Alt har vært iorden . Ingen varsellamper har lyst. Bortsett fra fredag på vei til jobb. lyser en lampe og bilen går 42 km/t, Jeg dro rett til Bertel O steen, lørenskog .De ringte utpå dagen å sa det var motorhavari. ???? på en splitter ny bil. ? Jeg skal visstnok ikke få det dekt da jeg ikke har fulgt service. Etter min mening er dette en fabrikasjonsfeil Det er 5 eller 7 års garanti. Hva tenker du om saken ?

Mvh wenche heltberg wenche_heltberg@hotmail.com

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-28 11:11:35 +0200

Hei Wenche Høres veldig dramatisk ut dette men først må jeg spørre om hvorfor har du ikke fulgt servicer?. Du sier ingen ting om årsak annet enn at du har fått motor havari og at Peugot ikke dekker det fordi du ikke har fulgt opp servicer. Hvis du har kjørt bilen tom for olje så er jo ikke det som du nevner en produksjonsfeil. Du synes kanskje at det er en feil med motor som ikke engang tåler å kjøres uten olje men trolig mener da Peugot verkstedet ikke det samme som deg. For å si det sånn det må flere opplysninger til her, rapport fra verksted hva skjedde og hvorfor ble det havari?. Beklager men kommer ikke lengre her uten mer info.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-28 13:33:52 +0200

Som kamert K sier, dette fremstår som dramatisk. Et springende punkt her er hva som faktisk står i bilens dokumenter mhp service: i Motors test av bilen sier man i klartekst at bilen har serviceintervall på 25000 km, om du har hatt denne servicen inntreffer ikke neste service før ved 50.000 kjørte km. Det er imidlertid flree forhold som kan forsure tilværelsen for deg her: det ene er om det står en liten bisetning et sted med "serviceintervall ditt-og-datt eller årlig", der det som inntreffer først legger lista. Dernest merker jeg meg at Peugeot forutsetter at motorens oljenivå skal kontrolleres regelmessig...så ofte som hver 3000 til 5000 km. Enkelte motorer bruker mer olje enn andre, sånn er det bare, og det er ikke uvanlig at man da finner en bisetning til om at et oljeforbruk på både 0.5 og sogar en liter er helt "vanlig" på 1000 km. Det tredje forholdet jeg merker meg: den varsellampa du viser til...den var ikke tilfeldigvis rød? En rød lampe tilsier at du stopper umiddelbart, om så er på veiskulderen, slår av tenninga og ringer verkstedet. Likeså om det er en oransje eller gul lampe, selv om du da normalt sett har tid på deg til å finne et noe tryggere sted å stoppe. Du drar IKKE videre til BOS eller noe som helst sted!

Det du bør skaffe deg oversikt over, er altså hvilke servicekrav bilen du har kjøpt egentlig har, om du finner igjen ordet "årlig" sammen med "service"....dernest dette med å peile olja...har du gjort det? Og ikke minst: varsellampa....hva slags lampe var det egentlig som lyste? Når du har kontroll over dette, kan du forholde deg til rapporten fra verkstedet. Om årsaken er "tom-for-olje" har du et bokstavelig talt dyrt problem.....og bare så det er sagt...BOS gir IKKE noe ved dørene! Glem ikke at dette er samme sjappa som slåss med nebb og klør for å unngå å forholde seg til begrepet "garanti" når biler med stjerne på rusta vekk! At de kan være greie med deg? Mulig, men da skal du be veldig pent og få til en meget, meget god dialog.

Er det ANDRE TING enn "oljetørke" som er årsaken? Vel, da bør du innhente råd fra en aktør som kan dette her....f.ex NAF. Du kan ringe og be om et råd også om du ikke er medlem. Du kan også stikke innom din lokale NAF-stasjon, det er ikke uvanlig at man strekker seg langt for å hjelpe arme kvinner i nød. Men bare så det er sagt: et NAF-medlemskap uten veihjelp koster lite og betyr ofte mye i situasjoner som den du er oppe i. Alternativet er forbrukerrådet, men de har ingen spesifikk kompetanse på den tekniske biten her......NAF, muligens KNA, er det beste stedet å søke råd her.

På generell basis vil jeg dog bare gjenta at en bil er en såvidt dyr investering at man bør gjøre det man kan for å sette ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar