0

Valg av ulike metoder/typer understellsbehandling

spurt 2020-06-24 09:41:57 +0100

anonym bruker

Anonym

jeg ble etter siste service på Fordverkstedet anbefalt å ta en rustbeskyttende understellsbehandling og fant da at minst to alternativ var tilgjengelig i mitt nærområde, Åsane i Bergen;

a) Tradisjonell tectylbehandling (bilen inne minst tre dager, kr 6490,-)

b) Fluide-film (laget av sauefett, trolig mest miljøvennlig, bilen inne en dag, kr. 5441,-)

Hva er mest hensiktsmessig valg - praktiske forskjeller, beskyttelse mot rust etc.)

Jeg kjenner ikke saue-fett-stoffet, men vil høre andres erfaringer med dette.

Mvh

Håvard Bjordal tlf. 9753 9167

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-24 10:25:21 +0100

updated 2020-06-24 14:15:27 +0100

Hei Håvard Metodene skiller seg ganske mye fra hverandre men begge har sine fordeler og ulemper. Fluid film er ikke et nytt stoff som plutselig er dukket opp men det er ganske så nytt ang ved bruk på bil. Fluid fil er gjennom flere tiår brukt som beskyttelsesmiddel i ballast tanker på skip og plattformer og innvendig i stålkonstruksjoner som utsettes for sjøvann vær og vind fks plattform bein i nordskjøen. Stoffet har gode krypende egenskaper og klatrer faktisk mot tyngdekraften så det har jeg sett selv og kan verifisere. Stoffet har den bakdelen at det tåler svært dårlig mekanisk påvirking og kjemisk påvirkning som bilvasker, høytrykkspyler osv, samtidig gir det over trolig uendelig tid fra seg den litt kvalmende saueull lukten som virker behagelig med en gang men blir litt vanskeligere å takle over tid og tro du med jeg har hatt flere biler med dette stoffet og vet at det er slik, det er ikke en sau jeg kjører forbi som ikke får tårer i øynene av sine bortkommene frender når jeg passerer. Tectyl og Dinitrol er forsket frem til bruk på bil og erfaringen med stoffet er over lang tid, her er det forskjellige stoffer som brukes avhengig av hvor på bilen du er og er det utsatt for mekanisk slitasje brukes tykkere og sterkere stoffer så vaskes ikke bort slik Fluid Film gjør. Lukt avtar ganske raskt etter behandling. Begge metoder fordrer at de som gjør det kan det og legger sin sjel i et godt resultat hvis ikke kan det like gjerne spyles ned i avløpet og du er rundt 6000 kr fattigere. Jeg synes nesten prisen du nevner er i rimeligste laget kanskje du skulle få beskrevet fremgangsmåten her?. Jeg ville nok selv valgt Tectyl da stoffene og metodene er mer innarbeidet men sier ikke noe vondt om Fluid Film heller hvis du velger dette. Jeg kan ikke så mye om de forskjellige prisene fordi jeg gjør dette selv hjemme i garasjen på mine biler men Norulf her på forumet er ganske så inne i dette og forklarer sikker mer om dette, har lest mellom linjene at dette er en av hans hjertesaker ang bilhold og når de fleste av bilene hans har gått si 500000 km så tror jeg kanskje han er inne på noe her.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-24 13:49:41 +0100

Enighet er en fryd, Kamerat K har tatt tatt tak i det vesentligste her. Ja, det er mulig at denne tyntflytende gugga med sauefett trenger så og så godt inn, men det er hevet over tvil at må ha en ny runde i løpet av kun kort tid - sannsynligvis er en norsk vinter mer enn nok til å spyle av godstoffet på et eller flere steder. Noen bruker også oljebehandling, sogar spillolje, men også det er en metode som krever hyppig etterbehandling. Når vi vet at en moderne bil har en drøss deksler under bilen som de facto må demonteres for at det skal være noe poeng i å understellsbehandle bilen i det hele tatt....kjapt og litt billigere er ikke nødvendigvis tingen!

Jeg ville vært skeptisk allerede i utgangspunktet her.....en dag er for lite....når dekslene skal fjernes, understellet rengjøres og ikke minst tørkes....Ting Tar Tid, det er ikke for ingenting at Tectyl-sjappa trenger tre dager! I tillegg skal jo også bilens hulrom beskyttes. I det hele tatt: å gjøre dette riktig er en krevende øvelse, her skal man ikke se ensidig på pris, man skal velge en velrenommert aktør som har holdt på en stund, en som setter sin ære og samvittighet i å gjøre en best mulig jobb. Ta gjerne en titt innom og se på det aktuelle verkstedet, man ser kjapt hvordan ting blir gjort, et par ord med daglig leder skader heller ikke. Tectyl, Dinitrol, Mercasol osv har bedre motstandsdyktighet mot det meste, typisk bør man etterbehandle annethvert år.

Jeg har brukt DETTE firmaet gjennom en årrekke, litt langt fra Bergen, men nettsiden inneholder mange relevante punkter som du bør ha i bakhodet her: https://www.handeland-antirust.no/

For ordens skyld: jeg har kjørt VW gjennom flere tiår, man kan si mye godt om VW, men som så mange andre biler etter si årtusenskiftet, rustbeskyttelsen fra fabrikk er elendig. For meg som har for vane å kjøre bilene mine 4-500.000 og/eller mange, mange år var det naturlig når jeg kjøpte et par nye biler for noen år tilbake å kjøre dem direkte fra forhandler til understellsbehandling, det er bokstavelig talt den mest lønnsomme investering man overhode kan gjøre i Norge. Jeg er rimelig sikker på at dette også gjelder Ford, har sett grelle eksempler på rust på relativt nye Forder også opp gjennom åra. Antagelig er det så enkelt som at bilfabrikantene ikke vil rustbeskytte biler slik det bør gjøres for markeder som Skandinavia og den russiske fødersjon...sånn er det bare!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2024-04-04 04:16:42 +0100

Hello friends!! Though there are significant differences between the two approaches, each has benefits and drawbacks. Although fluid film is not a recently discovered material and candy clicker its application in automobiles is somewhat novel.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2024-04-05 01:16:02 +0100

sdfsđsfsfs

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger