0

Hvorfor er airbag avgjørende på PKK?

spurt 2020-06-22 04:46:55 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, man kan ha et gammelt brom som sksempelvis Granada, Boble eller Amazon...som ikke har annen sikkerhet enn elendige frontlykter og et dårlig håndbrekk, og få den EU-godkjent bare bremsene for øvrig fungerer. Men kommer man med en nyere bil, hvor en side-airbag har tatt kveld, og lampa for det lyser, og man ikke er interessert i å bruke halve lønna på å kjøpe ny, og resten av lønna på å få den innmontert...så får man jaggu meg en 2-er på PKK, og avskilting når fristen for reparasjon er gått ut. Hvorfor i alle dager er det slik egentlig?? Er det ikke bare å kjøre, på egen risikabel liksom, dersom resten av bilen er i topp stand? Jeg finner dette i toppsjiketet av norsk bilidioti.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

Kommentarer

Rist gjerne liv i gamle Benny, og hør om han har tanker om dette :-)

Knut Inge gravatarbildeKnut Inge ( 2020-06-22 04:54:50 +0100 )rediger

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-22 10:51:53 +0100

Hei Tar enkleste forklaringsvei her. I 2018 kom det strengere krav om at feil lamper i dashbord skal utbedres og i ditt tilfelle airbag systemet. Reglene er greie nok de sier at utstyr som er montert i bilen skal fungere og har du da feilmelding så gjør det jo ikke det. Ford Granada hadde ikke airbags montert og trenger da heller ikke å virke. Reglene har ikke tilbakevirkende kraft så Granadaen slipper unna men virker håndbrekk for dårlig etter datidens krav så skal det utbedres. Slike regler er laget så man skal slippe å synse selv å slenge ut en tirade mot stakkaren som pkk tester bilen han gjør bare det han skal gjøre og uten påvirkning om hva du eller jeg mener om dette.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-22 11:19:16 +0100

Men er det da lovlig å montere en slik bypass-sak fra Kina, kjøpt på ebay, for å omgå problemet i stedet for å reparere/utbedre airbag? Airbagen blir jo ikke reparert, og funker heller ikke...men lampa slukkes. Er det en lovlig måte å omgå problemet på??

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hei Ja du kan montere en slik bypass men da er feilen bare kamuflert, de som pkk tester kan ikke uten videre rive bilen fra hverandre da du et eller annet sted kan ha lagt en slik bypass det ville krevd enorme resurser og kostnader for bileier. De må stole på de svar bilen gir dem. Men er ikke lov..

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2020-06-22 12:31:16 +0100 )rediger
0

besvart 2020-06-22 11:21:16 +0100

Heisann - lovte deg jo svar. Nå får du to! Både fra meg og Kviasen. Det er helt riktig som du sier. Varsellampe for airbag er 2-er mangel. Og en slik mangel som ikke utbedres vil i verste fall gjøre at du blir avskiltet i en kontroll. Rått brutalt og nådeløst der altså. Lovverket rundt dette, som ble nytt og enda strengere, for et par år siden er klinkende klart på dette. Dette har i sin tur ført til at biler som tidligere ble godkjent med varsellamper som lyste nå får mangel på samme feil. Det kan jo oppfattes både som litt snodig og urettferdig, men - som sagt - det nye lovverket levner ingen tvil her.

Kravene er at alt sikkerhetsutstyr som finnes på en bil skal fungere. En lysende airbag-lampe indikerer jo at noe er feil og at i ditt tilfelle så er det ikke sikkert at airbagen på bilen din fungerer om du skulle komme ut for et uhell.

Jeg forstår hvor du vil med sammenlikningen med VW Boble, gammel Ford Granada og Volvo Amazon, men utviklingen går jo framover. På godt og vondt. Bilene blir mye sikrere – men de blir også dyrere å holde på veien når feil i disse nye og avanserte systemene oppstår. Det er definitivt slutt på den tiden da det meste kunne fikses med ståltråd, teip og patentbånd av bileieren hjemme på gårdplassen.

Utstyr som ABS-bremser, airbager og ESP (antiskrenssystem) her reddet veldig mange liv og bidratt til langt færre hardt skadde i trafikken. Så noen fordeler er det definitivt ved dette også. Selv om jeg forstår frustrasjonen din rundt dette.

Jeg vet ikke hvor mye som har blitt feilsøkt rundt dette på bilen din, men det er jo ikke sikkert at det er selve airbagen som må byttes. Det er ikke så ofte det blir noe feil med de. Det kan jo være bare en dårlig kontakt eller noe. Det slett ikke uvanlig i nyere biler, med syltynne ledninger og lav spenning. Ønsker deg uansett lykke til og håper det løser seg og at du får bilen godkjent!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Men er det da lovlig å montere en slik bypass-sak fra Kina, kjøpt på ebay, for å omgå problemet i stedet for å reparere/utbedre airbag? Airbagen blir jo ikke reparert, og funker heller ikke...men lampa slukkes. Er det en lovlig måte å omgå problemet på??

Knut Inge gravatarbildeKnut Inge ( 2020-06-22 12:08:22 +0100 )rediger
0

besvart 2020-06-22 16:15:35 +0100

Nei, det er IKKE lovlig å "bypasse" eller på annet vis feie det egentlige problemet under teppet! Om du noensinne hadde vært involvert i en høyhastighetskollisjon, ville du visst hvorfor....tro meg....du blir VELDIG glad for airbags når du kan gå ut av bilen for egen maskin etter en stjernesmell. Hva sideairbags angår, utgjør de en forskjell allerede i forholdsvis lave hastigheter ved kollisjoner fra siden, typisk en fulltreffer med en vinkel på alt fra 30 grader og opp til perpendikulært på din bil.

Det burde egentlig være selvinnlysende: sett deg i førersetet på bilen din og forestill deg hva som skjer om en annen bil treffer bilen din i siden, gjerne midt i B-stolpen. Den korte versjonen er at bilen din utsettes for et kraftstøt på flerfoldige titalls tonn om f.ex en bil på 1500 kg treffer deg i så lav hastighet som 30 km/t. Din bil flytter seg sidelengs umiddelbart, kroppen din følger delvis med siden du forhåpentligvis ikke er like forbanna arrogant med bruk av sikkerhetselen....men....det er et STORT men: kroppen din, og spesielt hodet, har en ikke ubetydelig treghet. både kroppen, men spesielt hodet, blir slengt mot B-stolpen og ruta. Om du IKKE har sidekollisjonspute, knekker skallen din som et eggeskall, og du får med sikkerhet alvorlige indre skader fordi kroppen din også får en trøkk 16. I skarve 30 km/.t! Bare så det er sagt, normalt sett tåler en middels familiebil som VW Passat fra B5 og oppover en bil på 16-1800 kg i 70 km/t i siden...men da er det også nummeret før stålbjelkene i dørene og A/B stolpen går til Jesus. Dette er en av grunnene til at Trygg Traffikk sier at 70 km/t er en grense for alvorlige kollisjonskader under gitte omstendigheter.

Om du plent ikke VIL kjøre med kollisjonsputer, vel, da bør du bytte ut bilen din med en 60-talls PV eller en boble! Men regelverket skal du IKKE tøye - det er direkte straffbart bla om du noensinne selger bilen videre - uansett om du "opplyser" kjøper eller ei!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-22 21:38:38 +0100

updated 2020-06-22 21:49:36 +0100

Ser at Norulf har hvilt seg opp i helgen og gjort seg klar til sine velformulerte tråd innlegg, følte meg nesten ensom en liten stund her men føles bedre nå. Ja burde jo ikke være glemt det med Olsen bil enda som jeg vet Norulf har på tapeten fra tid til annen. De monterte bare inn en passende motstand der airbag skulle vært så kan jo tenke seg hvordan dette ville gå ved en kollisjon, biler fra hele Norge som hadde blitt solgt av Olsen bil ble konfiskert og kondemnert så eierene fikk seg en overaskelse der og tapte pengene sine. Dramatisk historie forresten men viser jo hvor langt et riktig kynisk firma strekker seg for å tjene en slant.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-23 07:49:55 +0100

Takker for blomster, det er for varmt av og til, vi i moden alder trenger å hvile både tenkekassa og kroppen i varmen! Jeg tenker jo at vi fyller ut hverandre, og supplerer Benny på en god måte.

Og ja, det er skremmende hvor langt kyniske aktører går for å øke profitten, enda mer skremmende er det at Olsen (og andre) kan holde på i årevis uten at de som selger dem kondemnerte biler i betydelige antall reagerer. Det viser jo med all tydelighet at kontrollen med hva som skjer med kondemnerte biler er null og nix! Når vi nå også ser en bileier som helt bevisst ser etter måter å tøye regelverket på for å begå det som bare kan betegnes som en alvorlig, sikkerhetskritisk endring...da kjenner jeg at håret reiser seg! Det er IKKE på denne måten man skal spare penger! Rent bortsett fra det...dersom en slik bil blir solgt videre og det oppstår personskade, er vedkommende som har trickset og mikset pr definisjon økonomisk ansvarlig. Ved alvorlige ulykker kommer veivesenets havarikommisjon inn i bildet...de gutta har stålkontroll med hvilke kriterier som SKAL utløse en kollisjonspute....trenger jeg si mer? Tukling med bilens sikkerhetsutstyr kan utløse ikke bare et betydelig økonomisk ansvar, det vil med sikkerhet også innebære en alovlig siktelse, i ytterse konsekvens uaktsomt drap.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-23 08:56:03 +0100

Ja du er inne på noe vesentlig her, ved en kollisjon dumper airbagmodulen alle parametere som registreres fra de forskjellige sensorer og aktiviteter fra airbager inn i et permanent minne i en såkalt black box, er ikke riktig det men kalles det, minnet som dumpes inn her kan ikke slettes men kan ved en etterforsking av ulykken hentes ut av modulen til bruk av fks forsikrings agenter og politiet hvis slike data er nødvendige for videre etterforsking. Forsikrings agenter er knallharde og undersøker mye nøyere enn politiet gjør her da det er forsikrings selskapene som skal utbetale kanskje astronomiske summer og kanskje ved uførhet igjennom flere år, disse agentene tuller man ikke med for å si det sånn. Her vil mildt sagt fusken vise seg og kan det bevises at du har gjort et kjøp av en Kina dupeditt på ebay for å bypasse airbagene dine så kan du sitte ganske så fint i det. Tror mer det ville vært samvittigheten min som hadde plaget meg resten av livet hvis det fikk ytterste konsekvens for mine handlinger, husk at en bil kan frakte 5 menneskeliv.

Som Benny nevner er det skjelden feil med selve airbagen og aller helst er det problem i ledninger og kontakter og da aller helst i et ommråde som beveger seg nemelig seter.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar