0

2003 Chrysler Town & Contry Limited

spurt 2020-06-18 08:26:58 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg har en 2003 Chrysler T&C som fikk "2" bedømming på EU kontroll på grunn av manglende tåkelys bak. Det er ikke pærer for dette og heller ikke ryggelys på denne bilen. Var i kontakt med importøren og biltilsynet å fikk opplyst og bekreftet at denne bilen, som var laget for det Canadiske markedet og som ble nybilimportert til Norge i 2003, var godkjent uten tåkelys bak. Dette står ikke notert under merknader i vognkortet og ifølge biltilsynet var det første gang de hadde hørt om at dette var en 2'er feil på EU kontrollen. EU verkstedet nekter å fjerne denne feilen før jeg kommer opp med dokumentasjon/paragraf som beskriver dette. På grunn av Corona situasjonen må det bestilles time hos biltilsynet i Stavanger, noe som er umulig, inne fristen for godkjent EU kontroll, da første ledige time er i slutten av juli. Frist for godkjent bil er 30 juni, uten mulighet utsettelse ihht. biltilsynet må skrotes. Kan ikke ha bilen parkert der jeg bor uten skilt. Er det slik at skjerpede EU regler kan ha tilbakevirkende kraft på avvik som er godkjent ved import og som har blitt godkjent på et titalls tidligere EU kontroller og at biltilsynet ikke kan slette denne merknaden på EU kontrollen når verkstedet nekter å gjøre dette. Bile er topp stand og er ikke kjørt mer enn 95000km og har fremdeles stor bruksverdi for meg og min familie.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

Kommentarer

Fikk også 2'er feil på feil instilling av tåkelys foran av samme EU verksted. Har aldri visst at dette måtte justeres, men det var en knapp for justering av selve reflektoren. Spurte verkstedet om den skulle justeres opp eller ned, men det visste de ikke...Knappen er lett tilgjengelig.

larsen gravatarbildelarsen ( 2020-06-18 08:49:01 +0100 )rediger

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-18 10:00:16 +0100

Hei Rundt 2018 ble det strengere eu kontroll regler og blant annet det som du sier med tåkelys bak skulle sjekkes. Biler i europa har hatt krav om tåkelys bak siden 1980 mens det i nord Amerika er kravet bare ca 10 år gammelt. Krav kan ikke være strengere enn reglene på inførselstidspunktet. Biler som var importert fra Nord Amerika måtte følge reglene i eu og således skulle de da være utstyrt med tåkelys bak.. Tydelig Chrysler tok noe lemfeldig på det kravet og siden de solgte bra så måtte de kanskje opp til Canada å hente noen biler hva vet jeg. At det er gjort en glipp fører ikke til at du går fri med forklaringen jamen den har da blitt godkjent før, du må montere en eller annen form for bakre tåkelys fks i en av lyktene eller frittstående fks hengende under bakre støtfanger eller i støtfanger og dra en ledning frem til en knapp i dashbordet. Den som har testet har bare gjort jobben sin og siden unntak ikke er beskrevet i vognkortet er det bare å løpe til biltema og kjøpe først som sist, biltilsynet i Norge kan ikke synse over krav i eu så du kommer ingen vei der. Isåfall må bilen registreres som orginal bil der ingenting er tuklet med og da må bilen først gjennom en slik undersøkelse hos Chrysler og dokumentasjon må fremlegges biltilsynet at bilen er helt orginal og mener det til og med gjelder dekk dimensjon og felgdimensjon. Men tror samtidig dette måtte vært gjort ved inførselstidspunktet.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-18 11:29:04 +0100

Takk for grundig og klart svar. Det du bekrefter er at verken biltilsynet, importør eller annet verksted kan overprøve EU verkstedet som noterte feilpunktet og for å fjerne dette punktet fra EU kontrollen uten at jeg som eier fremlegger dokumentasjon fra loven, eventuelt et EU direktiv som beskriver dette, selv om bilen har vært godkjent uten tåkelys helt tilbake til 2003. Jeg forstår at tidsklemma er nok min skyld og verkstedet gjør bare jobben sin. For slike biler er altså 6 uker ikke nok tid i dagens Corona situasjon. Merkelige greier dette.

Det er da en enklere løsning å koble vekk å fjerne tåkelysene foran, (noe som jeg forstår ikke er påbudte lys) for så å koble nytt biltema lys på samme bryter som disse. Dersom det ikke er krav til høyde fra bakken ved montering av det nye tåkelyset, så må det monteres under selve støtdemperskjermen. Pent blir det ikke da. Fikk ikke noen merknad nå, men er det også påbudt med ryggelys nå? Ryggelyset på denne bilen er skiftet ut med oransje pærer for blinklys.

Er det da sånn at hvis en kunde kjøper en nyere amerikansk bil som ihht. kontrakten er EU godkjent og feilfri, først må sjekke regler og lover selv, om hva som er lovlig eller ikke, og hva som eventuelt kan bli ulovlig i framtiden? Hørte om en som hadde kjøpt en 2010 modell av Chrysler Voyager som plutselig måtte ettermontere sideblinklys for at de originale Chrysler blinklysene på speilene ikke lenger var EU godkjente. Er ikke dette et ansvar importøren har når en kjøper en feilfri godkjent bil, de har tross alt jobbet med dette i et titalls år og godkjent hundrevis av amerikanske biler. Det må jo regnes som en mangel og gi garantiansvar etter kjøpsloven? Du er jo rimelig hjelpeløs som kunde i slike forhold. MVH Larsen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-18 15:46:50 +0100

updated 2020-06-18 15:55:44 +0100

Hei Ja det som startet problemet ditt er at de nye strengere reglene som trådte i kraft i mai 2018 er at før var dette en 1 er feil men nå er det en 2 er feil og da må altså tåkelys bak virke, Før var det slik at 1 er feilene liksom ikke var noe å bry seg med fordi om de skulle rettes og var som et hull i systemet på en måte. Tåkelys foran er ikke påbudt men er det montert skal det virke eller tapes over. Ryggelys er ikke påbudt men er det montert skal det virke og i ditt tilfelle var det montert men brukt til andre formål så er ok. Reglen om ryggelys og tåkelys foran er for biler produsert etter april 2018 men har ikke tilbakevirkende kraft. Reglen er slik at ethvert verksted som er godkjent til å utføre eu kontroll når som helst kan overprøve tidligere godkjenninger og gi deg feil på dette, stort sett er slike regler utarbeidet for å unngå korrupsjon altså at hvis det ikke virker kan en bare slenge over en 6 pack med halvlitere til testeren så er problemet ute av verden. Men det er nå alt blir komplisert fordi biltilsynet har ikke mandat til å oppheve en registrert feil fra et verksted eller instans som utfører eu kontroller så turen dit blir forgjeves. Hva importøren kan hoste opp om denne bilen vet jo ikke jeg men de kan ialefall ikke overprøve et styrende eu direktiv men blir uansett komplisert å skaffe frem. For å si det brutalt ingen kan overprøve og feilen må rettes. Dokumentasjon fra loven tror jeg ikke du greier lengre da bilen allerede ved innførsel i landet måtte hatt dette altså i 2003 og vært stemplet i vognkort.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar